Komisje i konsultacje etyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-BE-KKE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komisje i konsultacje etyczne |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, bioetyka, studia stacjonarne, drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do udzielania klinicznych konsultacji etycznych. W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne konieczne do pełnienia roli konsultanta/doradcy etycznego lub członka szpitalnej komisji etycznej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do udzielania konsultacji z zakresu etyki klinicznej, czyli do pracy w charakterze konsultanta/doradcy etycznego lub członka szpitalnej komisji etycznej. W pierwszej części zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat: - genezy konsultacji etycznych w praktyce klinicznej; - autorytetu, roli, zadań i kompetencji klinicznych konsultantów etycznych i szpitalnych komisji (zespołów) etycznych; - modeli organizacji i funkcjonowania klinicznych konsultacji etycznych; - metod etycznej analizy przypadków klinicznych, w tym mediacji bioetycznej; - metod ewaluacji pracy konsultantów etycznych i szpitalnych komisji (zespołów) etycznych. Druga część zajęć ma charakter warsztatowy. Studenci uczestniczą w ćwiczeniach symulujących pracę klinicznych konsultantów etycznych i szpitalnych komisji etycznych, których zadaniem jest przygotowanie metodycznych rekomendacji etycznych dotyczących trudnych przypadków klinicznych, a także opracowanie określonych standardów normatywnych (np. kodeków, wytycznych, regulaminów) dotyczących etyki klinicznej lub etycznych aspektów organizacji służby zdrowia. |
Literatura: |
‒ ASBH, Core Competences for Health Care Ethics Consultation. The Report of the American Society for Bioethics and Humanities, 2nd Edition, 2009. ‒ Aulisio M.P., Arnold R. M., Youngner S. J. (red.) Ethics Consultations. From Theory to Practice, Baltimore and London 2003 ‒ Dubler N.N., Liebman C.L., Bioethics Mediation. A Guide to Shaping Shared Solutions, New York 2004. ‒ Jonsen A.R., Siegler M., Winslade WJ., Clinical Ethics. A Practical Approach to Ethical Decisions in Clinical Medicine, 6th Ed. United States of America 2006. ‒ Fox E., Ethics Consultation: Responding to Ethics Questions in Health Care, U.S. Department of Veterans Affairs, National Center for Ethics in Health Care, 2005. ‒ Post Faber L., Blustein J., Dubler N.N., Handbook for Health Care Ethics Committees, Maryland 2007. ‒ Steinkamp N., Gordijn B., Ethical Case Deliberation on the Ward. A comparison of Four Methods, Medicine, Health Care and Philosophy 2003, vol. 6, s. 235-246. ‒ Amdrur R.J, Bankert E.A., Institutional Review Board. Member Handbook. 2thEd. Jones and Bartelett Publishers 2007 |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - status, rolę i zadania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i etycznych konsultantów etycznych; - genezę i historię klinicznych konsultacji etycznych; - status, naturę i rolę klinicznych konsultantów etycznych; - modele normatywne klinicznych konsultacji etycznych; - modele organizacyjne oraz zasady funkcjonowania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i klinicznych konsultantów etycznych; - podstawowe zasady przeprowadzania etycznej analizy przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etycznych; - wybrane metody przeprowadzania systematycznej analizy etycznej przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etyczny. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: - identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce klinicznej; - krytycznie analizować poglądu i argumenty innych osób, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki zajęć; - przeprowadzić metodyczną, kompleksową konsultację etyczną trudnego przypadku klinicznego, sformułować i uzasadnić rekomendację w danej sprawie; - przygotować lub ocenić projekt dokumentu regulacyjnego z zakresu etyki klinicznej (np. wytycznych dotyczących etycznej alokacji ograniczonych zasobów medycznych, kodeksu etyki, regulaminu szpitalnej komisji etycznej); - prowadzić konstruktywną debatę; - formułować rekomendacje i standardy etyczne w sposób zrozumiały dla specjalistów, ale także osób niebędącymi specjalistami z zakresu etyki lub bioetyki; - kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie, przyjmując rolę przewodniczącego lub członka zespołu/ciała zbiorowego, w szczególności szpitalnej komisji etycznej. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy oraz pozyskiwanych informacji i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka kliniczna; - angażowania się jako bioetyk w projektowanie i prowadzenie działań o charakterze konsultacyjno-opiniodawczym i regulacyjnym w celu podniesienia etycznych standardów polskiej praktyki klinicznej; - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, a zwłaszcza teorii i praktyki etycznych konsultacji klinicznych; - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
‒ aktywność (w tym obecność, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach na zającach) – 30% ‒ samodzielne analizy kazusów etycznych - 50% ‒ opracowanie w grupie projektu dokumentu regulacyjnego z zakresu bioetyki (np. kodeksu dobrej praktyki badawczej, regulaminu komisji bioetycznej/etycznej) – 20 % Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
Warsztaty, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Różyńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Różyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Warsztaty - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.