Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt z zakresu bioetyki empirycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-BE-PBE
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projekt z zakresu bioetyki empirycznej
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, bioetyka, studia stacjonarne, drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wymagana jest równoczesna albo uprzednia realizacja przedmiotu „Społeczeństwo, kultura i zdrowie” obowiązkowego dla studentów I roku studiów na kierunku bioetyka.



Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje samodzielne przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów badania empirycznego dotyczącego problemów z zakresu bioetyki. Spotkania z wykładowcami mając charakter konsultacyjny i ich celem jest wsparcie merytoryczne i metodologiczne studentów w realizacji ww. badania.

Pełny opis:

Projekt ma charakter grupowego projektu badawczego (2-4 studentów) z zakresu bioetyki empirycznej. Polega na samodzielnym zaprojektowaniu i przeprowadzeniu małego badania naukowego na temat dowolnie wybranego zagadnienia lub problemu bioetycznego, z wykorzystaniem metod i technik badawczych stosowanych w naukach społecznych, w szczególności w socjologii lub antropologii zdrowia i medycyny. Badanie ma być zaprojektowane i przeprowadzone zgodnie ze standardami etyki badawczej. Projekt jest realizowany pod opieką wykładowcy przedmiotu „Społeczeństwo, kultura i zdrowia” lub wskazanej przez niego osoby.

Literatura:

- Borry, P., Schotsmans, P., & Dierickx, K. (2005). The birth of the empirical turn in bioethics. „Bioethics”, 19(1), 49-71.

- Kon, A. A. (2009). The role of empirical research in bioethics. „The American Journal of Bioethics”, 9(6-7), 59-65.

- Pearlman, R. A., Miles, S. H., & Arnold, R. M. (1993). „Contributions of empirical research to medical ethics”. Theoretical Medicine, 14, 197-210.

- Borry, P., Schotsmans, P., & Dierickx, K. (2004). What is the role of empirical research in bioethical reflection and decision-making? An ethical analysis. „Medicine, Health Care and Philosophy”, 7, 41-53.

- Reiter-Theil, S. (2004). Does empirical research make bioethics more relevant?“The embedded researcher” as a methodological approach. „Medicine, Health Care and Philosophy”, 7, 17-29.

- Davies, R., Ives, J., & Dunn, M. (2015). A systematic review of empirical bioethics methodologies. „BMC Medical Ethics”, 16(1), 1-13.

- Ives, J., Dunn, M., Molewijk, B., Schildmann, J., Bærøe, K., Frith, L., ... & Widdershoven, G. (2018). Standards of practice in empirical bioethics research: towards a consensus. „BMC Medical Ethics”, 19(1), 1-20.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie:

- problemy związane ze stosowaniem teorii i metod socjologii i antropologii zdrowia;

- społeczno-kulturowe uwarunkowania wybranej praktyki (klinicznej, badawczej, środowiskowej, z zakresu zdrowia publicznego, itp.) lub wybranej technologii z zakresu nauk biomedycznych lub innych bionauk, będącej przedmiotem realizowanego badania.

Nabyte umiejętności:

Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:

- formułować i rozwiązywać problemy badawcze z zakresu bioetyki empirycznej korzystając z posiadanej interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia;

- diagnozować, interpretować i wyjaśniać zależności pomiędzy praktyką i rozwojem nauk biomedycznych i innych bionauk a procesami społeczno-kulturowymi przy użyciu wybranych metod i technik badawczych z zakresu nauk społecznych: stawiać proste hipotezy lub pytania badawcze, dobierać i stosować metody i techniki badawcze wykorzystywane w naukach społecznych, w szczególności w socjologii lub antropologii zdrowia i medycyny, konstruować proste narzędzia badawcze oraz poprawnie prezentować, analizować, oceniać i interpretować uzyskane wyniki;

- przygotować pisemny raport z badań z zakresu bioetyki empirycznej, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju;

- kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie w procesie projektowania i realizacji projektu badawczego z zakresu bioetyki empirycznej;

- samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze, w szczególności samodzielnie planować i organizować przebieg działań badawczych.

Nabyte kompetencje społeczne:

Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do:

- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;

- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki, a także z zakresu prawa medycznego oraz socjologii i antropologii medycyny, w analizowaniu i rozwiązywania problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów;

- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą w obszarze bioetyki empirycznej, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania standardów dobrej praktyki badawczej.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna przygotowana na podstawie projektu badawczego (raport z badań)

Student ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich spotkaniach dedykowanych konsultacji realizowanego przez jego zespół badania z zakresu bioetyki empirycznej

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Różyńska
Prowadzący grup: Joanna Różyńska, Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)