Projekt z zakresu bioetyki empirycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-BE-PBE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Projekt z zakresu bioetyki empirycznej |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, bioetyka, studia stacjonarne, drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest równoczesna albo uprzednia realizacja przedmiotu „Społeczeństwo, kultura i zdrowie” obowiązkowego dla studentów I roku studiów na kierunku bioetyka. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje samodzielne przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów badania empirycznego dotyczącego problemów z zakresu bioetyki. Spotkania z wykładowcami mając charakter konsultacyjny i ich celem jest wsparcie merytoryczne i metodologiczne studentów w realizacji ww. badania. |
Pełny opis: |
Projekt ma charakter grupowego projektu badawczego (2-4 studentów) z zakresu bioetyki empirycznej. Polega na samodzielnym zaprojektowaniu i przeprowadzeniu małego badania naukowego na temat dowolnie wybranego zagadnienia lub problemu bioetycznego, z wykorzystaniem metod i technik badawczych stosowanych w naukach społecznych, w szczególności w socjologii lub antropologii zdrowia i medycyny. Badanie ma być zaprojektowane i przeprowadzone zgodnie ze standardami etyki badawczej. Projekt jest realizowany pod opieką wykładowcy przedmiotu „Społeczeństwo, kultura i zdrowia” lub wskazanej przez niego osoby. |
Literatura: |
- Borry, P., Schotsmans, P., & Dierickx, K. (2005). The birth of the empirical turn in bioethics. „Bioethics”, 19(1), 49-71. - Kon, A. A. (2009). The role of empirical research in bioethics. „The American Journal of Bioethics”, 9(6-7), 59-65. - Pearlman, R. A., Miles, S. H., & Arnold, R. M. (1993). „Contributions of empirical research to medical ethics”. Theoretical Medicine, 14, 197-210. - Borry, P., Schotsmans, P., & Dierickx, K. (2004). What is the role of empirical research in bioethical reflection and decision-making? An ethical analysis. „Medicine, Health Care and Philosophy”, 7, 41-53. - Reiter-Theil, S. (2004). Does empirical research make bioethics more relevant?“The embedded researcher” as a methodological approach. „Medicine, Health Care and Philosophy”, 7, 17-29. - Davies, R., Ives, J., & Dunn, M. (2015). A systematic review of empirical bioethics methodologies. „BMC Medical Ethics”, 16(1), 1-13. - Ives, J., Dunn, M., Molewijk, B., Schildmann, J., Bærøe, K., Frith, L., ... & Widdershoven, G. (2018). Standards of practice in empirical bioethics research: towards a consensus. „BMC Medical Ethics”, 19(1), 1-20. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - problemy związane ze stosowaniem teorii i metod socjologii i antropologii zdrowia; - społeczno-kulturowe uwarunkowania wybranej praktyki (klinicznej, badawczej, środowiskowej, z zakresu zdrowia publicznego, itp.) lub wybranej technologii z zakresu nauk biomedycznych lub innych bionauk, będącej przedmiotem realizowanego badania. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: - formułować i rozwiązywać problemy badawcze z zakresu bioetyki empirycznej korzystając z posiadanej interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia; - diagnozować, interpretować i wyjaśniać zależności pomiędzy praktyką i rozwojem nauk biomedycznych i innych bionauk a procesami społeczno-kulturowymi przy użyciu wybranych metod i technik badawczych z zakresu nauk społecznych: stawiać proste hipotezy lub pytania badawcze, dobierać i stosować metody i techniki badawcze wykorzystywane w naukach społecznych, w szczególności w socjologii lub antropologii zdrowia i medycyny, konstruować proste narzędzia badawcze oraz poprawnie prezentować, analizować, oceniać i interpretować uzyskane wyniki; - przygotować pisemny raport z badań z zakresu bioetyki empirycznej, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju; - kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie w procesie projektowania i realizacji projektu badawczego z zakresu bioetyki empirycznej; - samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze, w szczególności samodzielnie planować i organizować przebieg działań badawczych. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki, a także z zakresu prawa medycznego oraz socjologii i antropologii medycyny, w analizowaniu i rozwiązywania problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów; - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą w obszarze bioetyki empirycznej, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania standardów dobrej praktyki badawczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna przygotowana na podstawie projektu badawczego (raport z badań) Student ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich spotkaniach dedykowanych konsultacji realizowanego przez jego zespół badania z zakresu bioetyki empirycznej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN PRO
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Różyńska | |
Prowadzący grup: | Joanna Różyńska, Agnieszka Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wołowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.