Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Religii w obrębie samego rozumu” Immanuela Kanta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-EDR21-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Religii w obrębie samego rozumu” Immanuela Kanta |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Skrócony opis: |
Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Religia w obrębie samego rozumu” Immanuela Kanta a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego. |
Pełny opis: |
równo granice stosowania naszego rozumu jak i zagadnienie religii zawsze pozostawało centrum kantowskich zainteresowań. „Religia w obrębie samego rozumu”, będąca w zamyśle autora wykładem czystej filozoficznej teorii religii, stanowi jedną z najważniejszych pozycji, kształtujących nie tylko ówczesne i współczesne rozumienie religii, ale także warsztat przyswajania czystej filozofii pojęć właściwych myśleniu religijnemu. W trakcie zajęć będziemy krok po kroku śledzić wywód Kanta, przyglądając się zwłaszcza temu, jak „filozof to, co zapożyczył z teologii, wykorzystuje w znaczeniu odpowiadającym czystemu rozumowi, ale niemiłym teologii!, lecz tylko w tym sensie, że wnosi doń coś i chce to skierować na inne cele, niż zezwala na to struktura tego czegoś”. Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii. Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii. Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2019/2020. |
Literatura: |
„Religia w obrębie samego rozumu” Immanuela Kanta |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Wiedza o poglądach Immanuela Kanta Nabyte umiejętności: wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej; czyta i interpretuje tekst filozoficzny; analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami; wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi; dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę; twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji; samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów; analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami; określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji; Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.