Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyka stosowana

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-ESTS21-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Estetyka stosowana
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie zastosowanie narzędzi estetyki filozoficznej do takich zagadnień jak ekologia, dizajn, jedzenie, kreatywność, kultura masowa, polityka, prawo, sport, zdrowie, życie codzienne. Choć estetykę zwykło się kojarzyć z filozofią sztuki i takimi kategoriami jak kontemplacja i piękno, , daleko już wykroczyła ona poza ten tradycyjny paradygmat, dzięki czemu pozwala zrozumieć istotne aspekty współczesnego świata. Ponadto, słuchaczki i słuchacze w trakcie zajęć będą mogli się zapoznać z najnowszą literaturą omawiającą wyżej wymienione zagadnienia z punktu widzenia estetyki. W trakcie zajęć będziemy korzystać z literatury anglojęzycznej i polskiej.

Pełny opis:

Współczesna estetyka daleko odeszła od swej tradycyjnej postaci zarówno pod względem problematyki, jak i proponowanych ujęć. Od dłuższego już czasu wysuwane są postulaty aby, „prze-myśleć estetykę” (A. Berleant) lub wyjść „poza estetykę” (W. Welsch). Ich przyczyną jest między innymi przekonanie, że estetyka skupiona na takich pojęciach jak piękno, sztuka czy postawa estetyczna nie odpowiada współczesnym potrzebom. Stąd próby przeinterpretowania takich kluczowych kwestii estetycznych jak doświadczenie estetyczne, ocena estetyczna, wartości estetyczne w taki sposób, aby można było je stosować w odniesieniu do zjawisk, które są kluczowe dla współczesnego świata. Celem zajęć będzie więc pokazanie, w jaki sposób estetyka jest stosowana – także poza filozofią – w odniesieniu do tych zagadnień. Ponadto, uczestniczy i uczestniczki będą mogli zapoznać się z najnowszą literaturą dotyczącą tych zagadnień.

Kolejne zajęcia będą poświęcone następującym problemom: biznes, ekologia, ewolucja, dizajn, jedzenie, kreatywność, polityka, prawo, przyroda, remiks, seriale, sport, zdrowie, życie codzienne.

Literatura:

Wybrane pozycje:

A. Carlson, Nature and Landscape, New York: Columbia University Press 2009

D. Dutton, Instynkt sztuki: piękno, zachwyt i ewolucja człowieka, przeł. J. Luty, E. Staniek, Kraków: Copernicus Center Press 2020

J. Forsey, The Aesthetics of Design, Oxford: OUP 2016

J. Halberstam, Przedziwna sztuka porażki, przeł. M. Denderski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2018

J. Holt, Kinetic Beauty: the Philosophical Aesthetics of Sport, New York: Routledge 2020

D. Koczanowicz, Pozycja smaku: jedzenie w granicach sztuki, Warszawa: IBL 2018

L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, przeł. R. Próchniak, Warszawa: WAiP 2009.

J. Petri, Somatyka miejskich dyscyplin performatywnych. Skateboarding, freerunning, parkour, Kraków: WUJ 2020

A. Reckwitz, Odkrycie kreatywności: o procesie społecznej estetyzacji, przeł. K. Kończak, Z. Sucharska, Warszawa: NCK 2017

Y. Saito, Aesthetics of the Familiar: Everyday Life and World-Making, Oxford: OUP 2019

W. Kazimierska-Jerzyk, Kamp, glamour, vintage : współczesne kategorie estetyczne, Łódź: WUŁ 2018

C. Sartwell, Political Aesthetics, Ithaca: CUP 2010

K. Zeidler, Aesthetics of Law, Gdańsk: WUG 2018

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- pogłębiona znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych stosowanych w omawianych ujęciach filozoficznych

- pogłębiona znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego

- znajomość specjalistycznej terminologii filozoficznej w języku polskim

- pogłębiona znajomość zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie;

- rozumienie fundamentalnej roli, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury

Nabyte umiejętności:

- umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego, twórczego i innowacyjnego komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tekstów

- umiejętność analizy złożonych argumentów filozoficznych, identyfikacji składających się na nie tez i założeń, ustalania zależności logiczne i argumentacyjne między tezami

- formułowanie własnego stanowiska

Nabyte kompetencje społeczne:

- inicjowanie i prowadzenie dyskusji

- identyfikowanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności

- rozpoznawanie braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwanie możliwości usunięcia tych braków

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć

- pisanie streszczeń omawianych lektur

- przedstawienie referatu lub napisanie pracy zaliczającej

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)