Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia religii – kontrowersje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-FRK21-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia religii – kontrowersje
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Skrócony opis:

Zajęcia będą oparte na książce: Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski: „Filozofia religii. Kontrowersje” (PWN: 2018). Książka składa się z 13 rozdziałów. Każdy rozdział prezentuje stanowisko stające w obronie przekonań religijnych na jakiś temat oraz stanowisko kwestionujące religijne rozwiązanie tych samych problemów. Rozdziały mają po dwa podtytuły, które wyraźnie kontrastują jakieś przekonania. Autorami są osoby, które mogą mieć silne przekonania na temat debatowanych kwestii, ale redaktorzy tomu prosili, by unikano perswadowania za stanowiskiem religijnym lub przeciwko niemu. Zadaniem tej książki jest prezentacja argumentów bez emocjonalnego zaangażowania i bez próby nawracania czytelnika na wiarę lub zrażanie czytelnika do rozwiązań religijnych.

Pełny opis:

Zajęcia będą oparte na książce: Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski: „Filozofia religii. Kontrowersje” (PWN: 2018). Książka składa się z 13 rozdziałów. Każdy rozdział prezentuje stanowisko stające w obronie przekonań religijnych na jakiś temat oraz stanowisko kwestionujące religijne rozwiązanie tych samych problemów. Rozdziały mają po dwa podtytuły, które wyraźnie kontrastują jakieś przekonania. Autorami są osoby, które mogą mieć silne przekonania na temat debatowanych kwestii, ale redaktorzy tomu prosili, by unikano perswadowania za stanowiskiem religijnym lub przeciwko niemu. Zadaniem tej książki jest prezentacja argumentów bez emocjonalnego zaangażowania i bez próby nawracania czytelnika na wiarę lub zrażanie czytelnika do rozwiązań religijnych.

Książka składa się z trzynastu rozdziałów zajmujących następującymi zagadnieniami:

- a. Pojęcie Boga

- b. Dowody na istnienie Boga

- c. Doświadczenie religijne

- d. Przekonania religijne

- e. Problem zła

- f. Cuda

- g. Modlitwa

- h. Dusza

- i. Zbawienie

- j. Bluźnierstwo

- k. Religia a etyka

- l. Religia a nauka

- m. Obowiązki wobec Boga i ludzi

Literatura:

Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski: „Filozofia religii – Kontrowersje”. PWN 2018.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Zasadnicza orientacja w filozofii religii. Powiązanie problemów religijnych i filozoficznych. Typowe argumenty wykorzystywane do podtrzymania stanowiska religijnego i argumenty na rzecz odpowiedzi niezgodnych ze stanowiskiem religijnym.

Nabyte umiejętności:

Umiejętność wyśledzenia uzasadnień w obronie wybranych kontrowersyjnych stanowisk. Umiejętność komunikowania sią w sposób mało emocjonalny. Umiejętność wykorzystania swej wiedzy do sformułowania silnego uzasadnienia dla przyjętego stanowiska.

Nabyte kompetencje społeczne:

Wyrobienie w sobie tendencji do tolerowania poglądów odbiegających od stanowiska dyskutanta. Umiejętność dostrzeżenia pozytywnych aspektów w stanowisku przeciwnika.

Metody i kryteria oceniania:

- dwukrotne wystąpienie z referatem (50%);

- napisanie końcowej pracy semestralnej na temat: „Poznanie dyskursywne i emocjonalne” (50%)

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)