Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofa średniowieczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-FSR21-F
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofa średniowieczna
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Fakultet z filozofii średniowiecznej jest rozwinięciem i pogłębieniem problematyki wykładanej w ramach zajęć kursowych z historii filozofii średniowiecznej. Zajęcia są prezentacją dziejów filozofii w układzie problemowym, dzięki czemu student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się w średniowieczu ogólnego zagadnienia relacji filozofii i teologii i wyłaniającej się na tym tle szczegółowszej problematyki filozoficzno-językowej, metafizycznej, psychologicznej, kosmologicznej i teoriopoznawczej. Dopełnieniem wykładów są ćwiczenia oparte na lekturze tekstów źródłowych. Ćwiczenia mają za zadanie przygotować warsztatowo studenta do samodzielnej pracy badawczej.

Pełny opis:

Fakultet z filozofii średniowiecznej jest rozwinięciem i pogłębieniem problematyki wykładanej w ramach zajęć kursowych z historii filozofii średniowiecznej. Zajęcia są prezentacją dziejów filozofii w układzie problemowym, dzięki czemu student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się w średniowieczu ogólnego zagadnienia relacji filozofii i teologii i wyłaniającej się na tym tle szczegółowszej problematyki filozoficzno-językowej, metafizycznej, psychologicznej, kosmologicznej i teoriopoznawczej. Przyjrzymy się pojęciom filozofii średniowiecznej, takim jak: byt, Bóg, uniwersalia, dialektyka, spekulacja językowa, dusza, forma substancjalna, intelekt, wieczność świata. Ponadto, w tej problemowej perspektywie przedstawione są formowanie i wzajemne oddziaływanie (w tym spory) szkół i nurtów filozoficznych. Podczas wykładów zostaną zaprezentowane w sposób przekrojowy wybrane zagadnienia filozoficzne. Rozważane są więc następujące zagadnienia: jak rozumiano w okresie średniowiecza relację filozofii do teologii; związki łączące naukę o Bogu i o moralności z problematyką logiczną i gramatyczną; dlaczego dla myślicieli średniowiecznych tak istotny był spór o uniwersalia; problematyka psychologiczna i poznawcza w świetle sporów o jedność formy substancjalnej i jedyność intelektu („awerroizm” łaciński i potępienia paryskie); Spór o wieczność świata; fakultatywnie – kwestia wszechmocy Bożej.

Dopełnieniem wykładów są ćwiczenia oparte na lekturze tekstów źródłowych. Ćwiczenia mają za zadanie przygotować warsztatowo studenta do samodzielnej pracy badawczej.

Literatura:

Wykład

Wybrana literatura przedmiotu

„Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore”, A. Kijewska (red.); W. Seńko, „Jak rozumieć filozofię średniowieczną”; E. Gilson, Ph. Boehner, „Historia filozofii chrześcijańskiej”; Z M. Olszewski, „O praktycznej bądź teoretycznej naturze teologii”; T. Tiuryn, „Boecjusz i problem uniwersaliów”; G. R. Evans, „Filozofia i teologia w średniowieczu”; K. Krauze-Błachowicz, „Jan z Głogowa i tradycja gramatyki spekulatywnej”; „Wprowadzenia” we wszystkich trzech tomach serii PWN „Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych” z XII, XIII i XIV wieku; Z. Kuksewicz, „Awerroizm łaciński XIII wieku”, E. Jung-Palczewska, „Thomas Wilton i dyskusje o nieskończonej mocy Boga”.

Ćwiczenia

Ćwiczenia są w znacznym stopniu uzupełnieniem wykładu, ale możliwe są także zmiany w układzie lektur, zgodne z zainteresowaniami uczestników.

Proponowane teksty źródłowe to:

Piotr Abelard, „Logica ‘Ingredientibus’” (fragment komentarza do Izagogi Porfiriusza poświęcony uniwersaliom);

Teksty A.M.S. Boecjusza, Izydora z Sewilli, i Berengariusza z Tours [w: ] „Antologia tekstów filozoficznych i teologicznych z III-XII wieku”, E. Jung (red.);

Piotr Damiani, „O wszechmocy Bożej” (fragmenty);

Fragmenty tekstów Piotra Heliasa i Alana z Lille [w:] „Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku”, M. Frankowska-Terlecka (red.);

Fragmenty tekstów Boecjusza z Dacji, Jana Peckhama, Sigera z Brabancji, Artykuły paryskie potępione przez Stefana Tempier 7 marca 1277 [w:] „Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku”, K. Krauze-Błachowicz (red.);

Fragmenty tekstów Tomasza z Erfurtu, Tomasza Wiltona, [w:] „Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku” [w:] ,E. Jung-Palczewska (red.);

Tomasz z Akwinu: - „Traktat o Bogu” (kwestie 1-3); - „Kwestie dyskutowane o mocy Boga” (fragmenty); - „O wieczności świata” (fragmenty);

Siger z Brabantu, św. Tomasz z Akwinu, Idzi Rzymianin, „Spór o jedność intelektu” (fragmenty);

Wybór z pism Tomasza, Dunsa Szkota i Ockhama dot. uniwersaliów.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- student wymienia i wyjaśnia podstawowe terminy filozofii średniowiecznej, prezentuje ich genezę i specyficzne użycie u poszczególnych omawianych myślicieli;

- charakteryzuje najważniejsze średniowieczne tradycje i nurty filozoficzne, ukazuje ich główną charakterystykę i wzajemne zależności;

- przedstawia genezę najważniejszych pojęć i kategorii, którymi dzisiaj operuje historyk filozofii;

- wymienia trudności warsztatowe stojące przed historykiem filozofii, charakteryzuje kontrowersje i nierozstrzygnięte problemy historii filozofii średniowiecznej.

Nabyte umiejętności:

- student analizuje teksty źródłowe, wskazuje na zawarte w ich założenia i rekonstruuje argumentację; ukazuje specyfikę literacką i kontekst kulturowy omawianych tekstów;

- w miarę możliwości, porównuje przekład tekstu źródłowego z językiem oryginału (przynajmniej w zakresie kluczowych terminów);

- formułuje pytania badawcze i własne hipotezy.

Nabyte kompetencje społeczne:

- student dyskutuje w sposób kulturalny i rzeczowy; formułuje własne stanowisko w dyskusji;

poddaje je krytycznej ocenie;

- pracuje w grupie;

- wyjaśnia znaczenie średniowiecznego dziedzictwa filozoficznego.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Egzamin ustny, aktywność na zajęciach

Ćwiczenia: Sprawdzian ustny, aktywność na zajęciach, lektura zadanych tekstów

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)