Filozofia starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FST21-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia starożytna |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Dzięki takiemu porządkowi wykłady ofiarowują wieloaspektową syntezę filozofii starożytnej. Podczas wykładów omawiana będzie najnowsza literatura przedmiotu, sporne kwestie badawcze, nowe interpretacje oraz "białe plamy" w stanie badań. Chcemy pokazać, że historia filozofii jest dyscypliną, która jest żywa i wciąż się rozwija (zarówno w sensie merytorycznym – hermeneutyki problemów, jak i metodologicznym). Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?; H. Arendt, Wola; E. Dodds, Grecy i irracjonalność, D. Dembińska, Człowiek odkrywa człowieka; M. Stróżyński, Filozofia jako terapia w pismach M. Aureliusz, Plotyna i Augustyna; W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki; W. Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka greckiego; Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia; Teologia wczesnych filozofów greckich; A. Drozdek, Greccy filozofowie jako teolodzy; D. Karłowicz, Arcyparadoks śmierci; J. Domański, Tekst jako uobecnienie; „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii; K. Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiary; Przeszłość jako przedmiot wiedzy; J. Assmann, Pamięć kulturowa. Autorzy starożytni, omawiani we fragmentach: Homer, presokratycy, Platon, Arystoteles, Cyceron, Lukian, Diogenes Laertios, Marek Aureliusz, Nemezjusz z Emezy, Grzegorz z Nyssy, Orygenes, Augustyn, Plotyn, Proklos |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; - zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego; - ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; - zna na poziomie rozszerzonym terminologię filozoficzną w języku polskim w wybranej subdyscyplinie filozoficznej; - zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym; - wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie historii filozofii starożytnej; - ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej oraz gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego; - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń. Nabyte umiejętności: - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; - wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami; - konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. Nabyte kompetencje społeczne: - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; - ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie; - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian ustny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.