Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-HF2-DON-ZK
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii II
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, filozofia, studia stacjonarne, pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje dzieje filozofii w Europie od renesansu do II połowy XIX w. W centrum rozważań znajdują się problemy zarówno filozofii teoretycznej (metafizyki i teorii poznania), rozważane na tle nowożytnej nauki (matematyki i nauk przyrodniczych). Drugim centralnym elementem wykładu będą kwestie związane z filozofią praktyczną (etyką, filozofią społeczną).

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje dzieje filozofii w Europie od renesansu do II połowy XIX w. W centrum rozważań znajdują się problemy filozofii teoretycznej (metafizyki i teorii poznania), w szczególności w kontekście filozoficznych uwarunkowań rewolucji naukowej. Drugim centralnym elementem wykładu będą kwestie związane z filozofią praktyczną (etyką, filozofią społeczną) i ich powiazania z nowożytną metafizyką. Poruszymy także problem historycznej wyjątkowości nowożytności, przedstawimy jej próby zrozumienia samej siebie oraz wewnętrzne i zewnętrzne krytyki.

Literatura:

Podręczniki:

F. Copleston, Historia filozofii, wiele wydań, odpowiednie fragmenty z 9 tomów;

Ernst von Aster, Historia filozofii, PWN, Warszawa 1969

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 tomy, wiele wydań, odpowiednie fragmenty;

J. Migasiński, Filozofia nowożytna.Postacie/Idee/Problemy, Wyd. Stentor 2011;

Literatura uzupełniająca:

A.C. Crombie, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej;

B. Cohen, The Birth of a New Physics;

A. Koyré, Od zamkniętego świaantoine liltta do nieskończonego wszechświata;

G. Galilei, Dialog o dwu najważniejszych układach świata: ptolemeuszowym i Kopernikowym;

F. Alquié, Kartezjusz;

J. Attali, Pascal;

B. Baczko, Hiob, mój przyjaciel: obietnice szczęścia i nieuchronność zła

J. Israel, Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity, 1650–1750

L. Kołakowski, Jednostka i nieskończoność. Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy;

Y. Yovel, Spinoza and other Heretics;

J. Bennett, A Study of Spinoza’s Ethics;

P. Gut, Leibniz. Myśl filozoficzna w XVII w.;

B. Russell A Critical Exposition of the Philosophy of Leibniz;

B. Mates, The Philosophy of Leibniz: Metaphysics and Language;

M.J. Siemek, Idea transcendentalizmu u Fichtego I Kanta;

M. Poręba, Możliwość rozumu

P.F. Strawson, The Bounds of Sense. An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason;

M. Heidegger, Kant a problem metafizyki;

W. Sellars, Science and Metaphysics. Variations on Kantian Themes;

O. Höffe, Immanuel Kant;

H.E. Allison, Kant’s Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense;

Ch. Taylor, Hegel;

M.J. Siemek, Hegel i filozofia;

J. Nowotniak – Samowiedza filozofa. Johanna Gottlieba Fichtego poszukiwanie jedności

Étienne Balibar, Filozofia Marksa

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: 1) student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 2) zna idee i argumenty wybranych nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie wykładu i samodzielnej lektury ich pism;

Nabyte umiejętności: 1) student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 2) zna idee i argumenty wybranych nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie wykładu i samodzielnej lektury ich pism;

Nabyte kompetencje społeczne: 1) student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny obejmujący tematykę wykładu i ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 68 miejsc więcej informacji
Wykład, 60 godzin, 68 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kozłowski, Tomasz Wiśniewski
Prowadzący grup: Michał Barcz, Bartosz Działoszyński, Krzysztof Głowacki, Michał Kozłowski, Wojciech Kozyra, Tomasz Ludwicki, Tomasz Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)