Filozofia języka I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-KOG-FJ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia języka I |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawy logiki I rzędu, powinien znać angielski, przynajmniej biernie, w stopniu umożliwiającym lekturę filozoficznych tekstów anglojęzycznych |
Skrócony opis: |
Podstawowe zagadnienia semantyki (m.in. znaczenie a odniesienie, nazwy i deskrypcje, klasyczne koncepcje znaczenia zdań, internalizm i eksternalizm semantyczny) i pragmatyki (implikatury konwencjonalne i konwersacyjne, presupozycje pragmatyczne, akty mowy, wpływ kontekstu na znaczenie wyrażeń) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie do głównych zagadnień analitycznej filozofii języka. Większość tematów omawianych w trakcie zajęć jest związanych z pojęciami znaczenia wyrażeń i kontekstu użycia. Kurs rozpoczyna się od rozważenia zależności między odniesieniem przedmiotowym a znaczeniem wyrażeń (Mill, Frege, Russell, Strawson, Donellan, Kripke, Putnam). Później omówione zostaną implikatury (Grice), zależność znaczenia od użycia i kontekstu (Kaplan) oraz debata między minimalizmem a kontekstualizmem. Nacisk położony będzie na język jako narzędzie komunikacji. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (wykład) + 30h (ćwiczenia) + 90h pracy własnej. |
Literatura: |
Podręczniki Przewodnik po filozofii języka. Red. J. Odrowąż-Sypniewska, WAM 2016. 10 wykładów z filozofii języka. B. Stanosz. Biblioteka Myśli Semiotycznej. Pragmatyka. S. C. Levinson. PWN. Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. W. Lycan. Routledge. The Blackwell Guide to the Philosophy of Language. Red. M. Devitt i Richard Hanley. Blackwell. Oxford Companion to the Philosophy of Language. Red. E. Lepore i B. Smith Zbiory artykułów Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia języka. Red. B. Stanosz. PWN. Logika i język. Red. J. Pelc. PWN. Philosophy of language. Red. A.P. Martinich. OUP. Readings in the Philosophy of Language. Red. P. Ludlow. MIT Press |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student zna klasyczne teorie znaczenia i odniesienia przedmiotowego [K_W01, K_W02, K_W03, K_W10] Student wie, na czym polega różnica między internalizmem i eksternalizmem semantycznym i potrafi wskazać konsekwencje, jakie wynikają z przyjęcia tych stanowisk [K_W01, K_W03, K_W10] Student wie, co to są czynności mowy, presupozycje i implikatury [K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10, K_W13] Student wie jak stosować metody wypracowane w obrębie filozofii analitycznej do badania różnorodnych filozoficznych zagadnień Nabyte umiejętności: Student potrafi podać przykłady różnych użyć deskrypcji [K_U01] Student potrafi podać Russelowską analizę zdania z deskrypcja określoną [K_U01, K_U02, K_U03] Student potrafi zidentyfikować presupozycje i implikatury konwersacyjne danej wypowiedzi [K_U01, K_U02, K_U06, K_U10 ] Student umie określić skutek perlokucyjny wypowiedzi [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10 ] Student czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii języka; Student potrafi konfrontować problemy pochodzące z różnych tekstów filozoficznych; Student umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między elementami filozoficznego wywodu; Student poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; Student umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej filozofii języka. Nabyte kompetencje społeczne: wykład Student ma umiejętność słuchania ze zrozumieniem [K_K08, K_K10] Student ma umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K02, K_K07, K_K08, K_09] Student ma umiejętność dyskutowania [K_K07, K_K08, K_K10, K_K11] Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Wykład zakończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym nabytą wiedzę. Egzamin będzie miał formę testową i będzie składał się z pytań dotyczących wszystkich poruszanych tematów. b) Składowe oceny końcowej i ich waga: egzamin 100% c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu: zaliczenie ćwiczeń e) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminu w głównej sesji egzaminacyjnej: nie f) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa g) Skala ocen: 5! – 95% pkt., 5 (bdb.) – od 90%, 4+ (db. plus) – od 82%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 68%, 3 – (dst.) od 60%, 2 – (ndst.) mniej niż 60% h) Warunki dopuszczenia do poprawy:oceny pozytywnej nie można poprawiać Sylabus ćwiczeń znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Odrowąż-Sypniewska | |
Prowadzący grup: | Natalia Karczewska, Joanna Odrowąż-Sypniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.