Metodologia badań psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-KOG-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie badaniami psychologicznymi, znajomość przynajmniej pobieżna literatury popularnonaukowej poświęconej badaniom psychologicznym. |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w problematykę metodologii badań psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań prowadzonych w nurcie psychologii eksperymentalnej. Omawiane są także elementy metodologii ogólnej i filozofii nauki a także podstawowe zagadnienia etyczne związane z badaniem zachowania człowieka i zwierząt. |
Pełny opis: |
Zakres zagadnień Wykład wprowadza w problematykę metodologii badań psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań prowadzonych w nurcie psychologii eksperymentalnej. Omawiane są także elementy metodologii ogólnej i filozofii nauki a także podstawowe zagadnienia etyczne związane z badaniem zachowania człowieka i zwierząt. Lista głównych zagadnień poruszanych podczas wykładu: 1.Podstawy filozofii nauki – problem demarkacji, problem indukcji, konfirmacja i falsyfikacja hipotez 2.Specyfika psychologii jako nauki empirycznej, podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu historii myśli psychologicznej, główne nurty psychologii współczesnej, status pojęć psychologicznych, charakterystyczne problemy, wyzwania i ograniczenia metodologiczne, porównanie podejścia korelacyjnego i eksperymentalnego do badań psychologicznych. 3.Główne zasady i ograniczenia etyczne związane z badaniem zachowań ludzi i zwierząt, 4.Dokładne omówienie poszczególnych etapów planowania i prowadzenia badań empirycznych w zakresie psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych. Pytania i hipotezy badawcze, rodzaj zmiennych w badaniu, operacjonalizacja i związane z nią problemy, pomiar, narzędzia i skale pomiarowe, rodzaje planów badawczych, trafność i rzetelność badania eksperymentalnego. 5.Podstawy analizy wyników badań |
Literatura: |
(1) Brzeziński, J. (2000). „Metodologia badań naukowych i diagnostycznych” (rozdz. 9-10, t.1, ss. 333-389). W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (2) Hornowska E., Kowalik St., Matczak A., Nowak A., Paluchowski W., Stasiakiewicz M., Zawadzki B. (2000), „Podstawowe metody badawcze” (rozdz. 12, t. 1, ss 437-522), W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (3) Brzeziński J., (2000), „Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych”, (rozdz. 13, t. 1, ss. 523-537) W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (4) Chalmers, (1993) Czym jest to, co zwiemy nauką, Wydawnictwo Siedmioróg (5) Shaughnessy J., Zechmeister J., (2002) Metody badawcze w psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Efekty uczenia się: |
Kurs ma dostarczyć wiedzy na temat formułowania problemów badawczych, pomiaru zmiennych oraz metod planowania badań i analizy wyników w badaniach psychologicznych. W szczególności student powinien: 1. Zdobyć podstawową wiedzę z zakresu filozofii nauk empirycznych i filozofii psychologii, rozumie specyfikę wiedzy naukowej i specyfikę badań psychologicznych (K_W08, K_K17) 2. Posiąść podstawową wiedzę i umiejętności definiowania i operacjonalizacji pojęć psychologicznych (K_W12, K_U03) 3. Znać logiczne podstawy wyjaśniania faktów i uzasadniania twierdzeń w naukach empirycznych (K_W09. K_W12, K_U01) 4. Znać podstawy pomiaru psychologicznego oraz własności skal pomiarowych (K_W13, K_W14, ) 5. Posiadać wiedzę w zakresie definiowania problemów badawczych, planowania badań i analizy ich wyników oraz potrafić wskazać typowe błędy popełniane w planowaniu badań (K_W09, K_U03) 6. Znać zalety i ograniczenia podstawowych planów badawczych: eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych i ex-post facto (K_W10, K_W11) 7. Znać zasady etyczne obowiązujące w badaniach psychologicznych i rozumieć ich znaczenie społeczne (K_K03) Nabyta wiedza: - wie, na czym polega specyfika psychologii jako nauki empirycznej [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W18, K_W19, K_W20, K_U19] - wie, czym różni się psychologia od psychologicznej wiedzy potocznej [K_W02, K_W21] Nabyte umiejętności: - potrafi odnieść pojęcia filozofii nauki do wiedzy psychologicznej [K_W02, K_U10, K_U18] - formułuje prawidłowe definicje teoretyczne i operacyjne, wykazuje błędy w definicjach [K_U01, K_U04, K_U10] - potrafi zaprojektować wskaźniki pojęć psychologicznych [K_U02, K_U03, K_U04] - Potrafi wskazać błędy w planach eksperymentalnych i sposoby ich uniknięcia [K_U04] Nabyte kompetencje społeczne: - Potrafi krytycznie ocenić publikacje empiryczne i teoretyczne [K_K02] - Potrafi ocenić zakres stosowalności zdobytej wiedzy teoretycznej i wyników badań [K_K02] - zna i stosuje zasady etyczne w badaniach naukowych [K_K06] |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z pytaniami testowymi i otwartymi, próg zaliczenia 60% punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 95 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Komorowska-Mach | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska-Mach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.