Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia umysłu II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-KOG-MS1-FU2
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia umysłu II
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Filozofia umysłu I. Mile widziana znajomość angielskiego.

Skrócony opis:

Kurs ma na celu przedstawienie dyskusji i problemów związanych ze współczesną filozofią umysłu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie zaawansowanych zagadnień współczesnej filozofii umysłu, ze szczególnym uwzględnieniem sporów o pojęcie reprezentacji umysłowych, w tym (1) teorii reprezentacji opartych na morfizmie lub podobieństwie strukturalnym i teleosemantyki F. Dretskego i R. G. Millikan; (2) problemów i teorii świadomości, w tym rzetelności introspekcji; (3) zagadnień związanych z architekturą umysłu, takich jak modularność czy umysł rozszerzony (nie tylko w kontekście eksternalizmu semantycznego, ale także tzw. eksternalizmu aktywnego); (4) ucieleśnienie i enaktywizm; (5) pojęć informacji i obliczeń w filozofii umysłu.

Literatura:

Książki:

M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu, Wydawnictwo W.A.M., 2012.

U. Żegleń, Filozofia umysłu, Toruń 2003.

Floridi, Luciano. 2010. Information: a very short introduction. Oxford, Oxford University Press.

Wiener, Dawid. 2009. Antycypacja a procesy emocjonalne: kognitywistyczne ujęcie systemów emocjonalnych. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Wybrane artykuły:

1. Daniel Dennett, Naprawdę przekonani: strategia intencjonalna i dlaczego ona działa, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 4 (6) / 2003, s. 87-109

2. Jerry Fodor, The Language of Thought, 1975, rozdz. 3 LUB Jerry Fodor, LOT 2, tłum. W. Hensel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

3. Fred Dretske, Błędna reprezentacja, przeł. K. Bielecka, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 39-58.

4. Robert Cummins i Roth, Martin, Znaczenie i treść w kognitywistyce, przeł. P. Grabarczyk, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 59-77.

5. Ruth G. Millikan (2009). Biosemantics. In Brian P. McLaughlin & Ansgar Beckerman (eds.), The Oxford Handbook of Philosophy of Mind. Oxford University Press.

6. Ruth Garrett Millikan – Reprezentacje-dwugłowce, przeł. K. Bielecka, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 19-38.

7. Anthony Chemero – Antyreprezentacjonizm i nastawienie dynamiczne, przeł. P. Gładziejewski, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 79-107.

8. Mark H. Bickhard – Model interaktywistyczny, przeł. M. Miłkowski„Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 109-165).

9. Jerry Fodor, Co przemawia za modularną strukturą umysłu, w: K. Rosner (red.), Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, tom 2, Warszawa 1996; lub Jerry Fodor, Precis of Modularity of Mind, „Behavioral and Brain Sciences”, 1995, nr 8.

10. Clark, Andy i David J. Chalmers. 2008. Umysł rozszerzony. W „Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje”, red. Marcin Miłkowski i Robert Poczobut, tłum. Marcin Miłkowski: 342–357. Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN.

11. Robert A. Wilson, Boundaries of the Mind. The Individual in the Fragile Sciences. Cognition. Cambridge: Cambridge University Press 2004 (fragm.).

12. Clark, Andy. 2013. Whatever next? Predictive brains, situated agents, and the future of cognitive science. „The Behavioral and brain sciences” 36 (3): 181–204. doi:10.1017/S0140525X12000477.

13. F. Varela, Neurofenomenologia. Metodologiczne lekarstwo na trudny problem, przeł. R. Poczobut, „Avant” 1 (2010).

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza

- student zna podstawowe pojęcia i stanowiska w obrębie współczesnej filozofii umysłu [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W13]

- zna stanowiska i argumentacje głównych przedstawicieli, [K_W04, K_W13]

- rozumie podstawowe problemy związane z reprezentacją umysłową i teoriami świadomości [K_W08 ,K_W13].

Nabyte umiejętności

- potrafi interpretować tekst naukowy i krytycznie odnieść się do zawartej w nim argumentacji [K_U02, K_U05, K_U10]

- potrafi rozpoznawać klasyczne argumenty w filozofii umysłu, [K_U01, K_U05]

- potrafi dokonać analizy logicznej argumentacji [K_U05, K_U06]

- potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania [K_U02, K_U05, K_U06, K_U11, K_U19, K_U22]

Nabyte kompetencje społeczne:

wykład

- student umie uważnie słuchać wypowiedzi innych osób, a także brać udział w dyskusji [K_K02, K_K04, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11]

ćwiczenia

- potrafi brać udział w dyskusji i racjonalnie analizować argumentację, z którą się nie zgadza

- potrafi przedstawiać własny punkt widzenia w sposób precyzyjny i jasny, a jednocześnie interesujący dla słuchaczy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny składa się z 4 pytań otwartych (3 po 10 punktów, jedno za 20 punktów) oraz 4 pytań w postaci testu wielokrotnego wyboru (każda poprawna odpowiedź: 1 punkt). Razem: 50 punktów, punktacja: ocena 3 - 25 punktów; ocena 3,5 – 30 punktów, ocena 4 – 35 punktów, ocena 4,5 – 40 punktów, ocena 5 – 45 punktów i powyżej.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Sylabus ćwiczeń znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Miłkowski
Prowadzący grup: Witold Hensel, Marcin Miłkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)