Wprowadzenie do matematyki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-KOG-WM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.102
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do matematyki II |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Matematyka w zakresie szkoły średniej + wiadomości z wprowadzenia do matematyki I |
Skrócony opis: |
Podstawy analizy matematycznej funkcji jednej zmiennej (ciągi, szeregi, granice funkcji, ciągłość, pochodna i jej zastosowania, badanie przebiegu, całka nieoznaczona, całka oznaczona), podstawy algebry liniowej (macierze, wyznaczniki, układy równań liniowych, przestrzenie liniowe, wymiar, przekształcenia liniowe, jądro i obraz, standardowy iloczyn skalarny w R^n, wektory własne endomorfizmów). |
Pełny opis: |
- 1. Pojęcie ciągu, granica ciągu, zbieżność, podstawowe własności, twierdzenie Bolzano-Weierstrassa, najważniejsze granice. - 2. Szeregi liczbowe (pojęcie zbieżności, suma szeregu, szeregi zbieżne, kryteria zbieżności, zbieżność bezwzględna, zbieżność warunkowa, podstawowe własności). - 3. Granica funkcji rzeczywistej w punkcie, ciągłość funkcji w punkcie, funkcje ciągłe i ich podstawowe własności. - 4. Pochodna funkcji (pochodna w punkcie - interpretacja geometryczna, interpretacja fizyczna, pochodna funkcji złożonej, podstawowe twierdzenia) - 5. Pochodne wyższych rzędów, ekstrema funkcji. - 6. Badanie przebiegu zmienności funkcji. - 7. Wprowadzenie do rachunku całkowego (całka nieoznaczona, całka oznaczona, obliczanie pól). - 8. Działania na macierzach, wyznaczniki. - 9. Układy równań liniowych. Metody rozwiązywania układów równań. - 10. Podstawowe pojęcia algebry liniowej (przestrzeń liniowa, wymiar, przekształcenie liniowe, jądro i obraz). - 11. Standardowy iloczyn skalarny w R^n, ortogonalizacja Grama-Schmidta, izometrie, macierze ortogonalne. - 12. Endomorfizmy R^n, wektory własne, diagonalizacja macierzy. |
Literatura: |
- A. Birkholz, Analiza matematyczna dla nauczycieli, PWN, Warszawa 1980. - G. M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, tomy I-III, PWN, Warszawa 2002-2003. - K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej, PWN, Warszawa 1979. - Leja F., Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa 1979. - W. Rudin, Podstawy analizy matematycznej, PWN, Warszawa 2002. - A. Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN, Warszawa 1976. - Teresa Bażańska, Maria Nykowska, Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: • wie, co to granica ciągu. [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12 • wie, co to szereg liczbowy, zna podstawowe kryteria zbieżności szeregów [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] • wie, co to ciągłość funkcji, pochodna funkcji i pochodne wyższych rzędów, całka oznaczona i nieoznaczona, funkcja pierwotna [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12 • wie, jak się bada przebieg zmienności funkcji, jakie są podstawowe twierdzenia dotyczące całek [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] • wie, co to są układy równań liniowych i jakie są podstawowe metody ich rozwiązywania, przestrzenie i podprzestrzenie afiniczne oraz przekształcenia liniowe i macierze przekształceń liniowych, jądro i obraz [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] • wie co to są wartości własne i wektory własne [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] Nabyte umiejętności: • wie, co to granica ciągu. [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12 • wie, co to szereg liczbowy, zna podstawowe kryteria zbieżności szeregów [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] • wie, co to ciągłość funkcji, pochodna funkcji i pochodne wyższych rzędów, całka oznaczona i nieoznaczona, funkcja pierwotna [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12 • wie, jak się bada przebieg zmienności funkcji, jakie są podstawowe twierdzenia dotyczące całek [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] • wie, co to są układy równań liniowych i jakie są podstawowe metody ich rozwiązywania, przestrzenie i podprzestrzenie afiniczne oraz przekształcenia liniowe i macierze przekształceń liniowych, jądro i obraz [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] • wie co to są wartości własne i wektory własne [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12] Nabyte kompetencje społeczne: • umie pracować w grupie [K_K03] • umie jasno komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia [K_K07, K_K08] • umie selekcjonować i porządkować informacje uzyskane w procesie komunikacji [K_K02] • umie śledzić tok myślenia innych osób [K_K03] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników cotygodniowych kartkówek: 40% punktów =3, 60% = 4, 80%=5. Egzamin pisemny: 40% =3, 60% = 4, 80%=5. Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 90 miejsc
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Konarski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Konarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 90 miejsc
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.