Logika I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-L1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Logika I |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie do głównych zagadnień logiki współczesnej, jej metod oraz zastosowań na gruncie filozofii. Celem zajęć jest uwrażliwienie słuchaczy na różne funkcje wypowiedzi językowych, wskazanie podstawowych kryteriów oceny rozumowań, definicji i klasyfikacji, a także ukazanie związków logiki z innymi dziedzinami wiedzy. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie do głównych zagadnień logiki współczesnej, jej metod oraz zastosowań na gruncie filozofii. Celem zajęć jest uwrażliwienie słuchaczy na różne funkcje wypowiedzi językowych, wskazanie podstawowych kryteriów oceny rozumowań, definicji i klasyfikacji, a także ukazanie związków logiki z innymi dziedzinami wiedzy. Przedstawione zostaną elementy logiki nieformalnej, sztuki argumentacji oraz podstawowych rachunków logicznych: klasycznego rachunku zdań, sylogistyki i rachunku predykatów, konieczne do precyzyjnego określenia wynikania logicznego i wnioskowania niezawodnego. Słuchacze poznają m.in. pojęcia zdania w sensie logicznym, prawdy analitycznej i logicznej, relacji między zdaniami (wynikania, sprzeczności, wykluczania, dopełniania). Zaprezentowane będą podstawowe wiadomości z teorii zbiorów, relacji, nazw oraz definicji. W szczególności omówione zostaną warunki poprawności definicji sprawozdawczych i projektujących, wybrane problemy filozoficzne związane z nazwami (np. problem sensowności zdań z nazwami własnymi pozbawionymi referencji). Kurs zakończy przedstawienie problematyki związanej z logiczną analizą argumentacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na najczęściej popełniane błędy i stosowane chwyty retoryczne, a także mechanizmów i skrzywień poznawczych. |
Literatura: |
M. Omyła, Zarys logiki B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach K. Wieczorek, Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student/Studentka: - zna pojęcia syntaktyki, semantyki, pragmatyki, aktu mowy, presupozycji, implikatury konwersacyjnej - zna pojęcie argumentu i wyjaśnienia - rozumie pojęcie zdania w sensie logicznym, funktora klasycznego rachunku zdań, logicznych zależności między zdaniami - wie, na czym polega analiza logiczna wyrażeń języka naturalnego z użyciem narzędzi klasycznego rachunku zdań, sylogistyki i klasycznego rachunku predykatów - rozumie pojęcia wynikania semantycznego i syntaktycznego - zna pojęcia naiwnej teorii mnogości - zna podstawowe pojęcia teorii relacji, zna pojęcie relacji - zna pojęcie równoważności i relacji porządkującej - zna podstawowe pojęcia teorii definicji i rozumowań - zna podstawowe chwyty erystyczne oraz błędy poznawcze Nabyte umiejętności: Student/Studentka: - potrafi dokonać standaryzacji argumentu zawartego w wypowiedzi - potrafi przeprowadzić analizę logiczną wyrażeń języka naturalnego oraz ocenić poprawność wnioskowania z użyciem technik klasycznego rachunku zdań - potrafi przeprowadzić analizę logiczną wyrażeń języka naturalnego oraz ocenić poprawność wnioskowania z użyciem technik sylogistyki - potrafi przeprowadzić analizę logiczną wyrażeń języka naturalnego oraz ocenić poprawność wnioskowania z użyciem technik klasycznego rachunku predykatów - potrafi ustalić zależności logiczne między zdaniami - potrafi ustalić schemat wnioskowania - potrafi zbadać formalne własności relacji - potrafi ustalić podstawowe fakty teoriomnogościowe - potrafi przeprowadzić analizę definicji i rozumowania Nabyte kompetencje społeczne: Student/Studentka: - umie selekcjonować i porządkować informacje uzyskane w procesie komunikacji - potrafi śledzić tok myślenia innych osób - umie uważnie słuchać innych Nabyte kompetencje społeczne: ćwiczenia Student/Studentka: - potrafi pracować w grupie - potrafi jasno i precyzyjnie mówić o abstrakcyjnych zagadnieniach |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny, test jednokrotnego wyboru. Ćwiczenia: ocena końcowa składa się w 50% z wyniku uzyskanego na platformie internetowej (testy oraz zadania otwarte), a w 50% z wyników dwóch pisemnych kolokwiów. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin, 70 miejsc
Wykład, 36 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Będkowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Będkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin, 70 miejsc
Wykład, 36 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Będkowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Będkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.