Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe pytania bioetyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-PPB21-M
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowe pytania bioetyki
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa. Podczas zajęć prowadzonych przez grono wykładowczyń i wykładowców kierunku studiów bioetyka (na Wydziale Filozofii), a także badaczek i badaczy zajmujących się akademicką bioetyką, studenci będą mieli okazję zaznajomić się z podstawowymi pytaniami, problemami i konfliktami pojawiającymi się w różnych sferach tej interdyscyplinarnej dziedziny, takich jak: etyka kliniczna, etyka badań naukowych, etyka prokreacji, etyka końca życia, etyka nowych technologii, etyka zwierząt, socjologia i antropologia medycyny, prawo medyczne. Udział w zajęciach dostarczy ponadto studentom wiedzy teoretycznej oraz podstawowych narzędzi pojęciowych niezbędnych do zrozumienia tych właśnie pytań, problemów i konfliktów oraz związanych z nimi stanowisk, argumentów i ocen moralnych.

Literatura:

P. Łuków, T. Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014

J. Różyńska, W. Chańska (red.), Bioetyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

H. Kuhse, P. Singer, (eds.) A companion to bioethics, Oxford: Wiley-Blackwell 2009

Dodatkowa literatura będzie podawana przez indywidualnych prowadzących przed zajęciami.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student/ka:

- zna i rozumie genezę, historię oraz interdyscyplinarną naturę bioetyki

- rozumie rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk

- zna podstawową terminologię bioetyczną (z zakresu poruszanych działów) w języku polskim

- zna wybrane podstawowe współczesne problemy oraz perspektywy teoretyczne i badawcze wybranych działów bioetyki (m. in. etyki klinicznej, etyki badań naukowych, etyki prokreacji, etyki końca życia, etyki nowych technologii, etyki środowiska naturalnego, etyki zwierząt);

- rozumie rolę refleksji etycznej i bioetycznej dla rozwoju nauki i techniki, rozwoju społeczeństw demokratycznych i pluralistycznych oraz dla kształtowania się więzi społecznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka

Nabyte umiejętności:

Student/ka:

- potrafi identyfikować, interpretować i analizować podstawowe argumenty dotyczące problemów i konfliktów etycznych występujące w zakresie wybranych działów bioetyki

- potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię bioetyczną

- potrafi wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei bioetycznych a procesami społecznymi i kulturalnymi

Nabyte kompetencje społeczne:

Student/ka:

- docenia wartość dyskusji, w szczególności w środowisku interdyscyplinarnym

- docenia wartość znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny – test wielokrotnego wyboru

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)