Rozwój i sprawiedliwość dekolonialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-RSD24-BE-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój i sprawiedliwość dekolonialna |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, bioetyka, studia stacjonarne, drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na lekturę tekstów naukowych i filozoficznych. |
Skrócony opis: |
Na seminarium będziemy się zajmować współczesną krytyką koncepcji rozwoju w perspektywie sprawiedliwości dekolonialnej, dotyczącej relacji pomiędzy globalnym centrum i peryferiami, jej założeń aksjologicznych i implikacji etycznych. |
Pełny opis: |
Na seminarium będziemy się zajmować współczesną krytyką koncepcji rozwoju w perspektywie sprawiedliwości dekolonialnej, dotyczącej relacji pomiędzy globalnym centrum i peryferiami, jej założeń aksjologicznych i implikacji etycznych. Kwestia ta ma kluczowe znaczenie w kontekście kryzysu klimatycznego, którego skutków globalne peryferie doświadczają bardzo dotkliwie. Skupimy się na koncepcjach rozwijanych w obrębie filozofii peryferyjnych, tj. filozofii spoza północnoamerykańskiego i europejskiego centrum. We współczesnych debatach nad rozwojem głosy te mają niezwykle istotne znaczenie. Szczególną uwagę poświęcimy perspektywie afrykańskiej, wschodnioeuropejskiej i Azji Południowo-Wschodniej. Seminarium jest realizowane w ramach projektu: Idee postępu i rozwoju w kontekście kryzysu klimatycznego w filozofii peryferyjnej w XXI wieku, Narodowe Centrum Nauki, 2021/43/B/HS1/03354. |
Literatura: |
Lista lektur ma charakter wstępny i orientacyjny. Szczegółowa lista lektur wraz z planowanym harmonogramem zostanie przedstawiona na pierwszym spotkaniu. Wybrane fragmenty z poniższych prac: African Perspectives on Global Development. (2018). M. Masaeli, S.Yaya, R. Sneller. (red.) E., & Rico Sneller, E. (2018). Cambridge Scholars Publishing. Allen, A. (2016). The End of Progress: Decolonizing the Normative Foundations of Critical Theory. Columbia University Press. Amadi, L., Fidelis, Allen. (2022). Decolonizing Colonial Development Models in Africa: A New Postcolonial Critique. Lexington Books. Challenging Global Development. Towards Decoloniality and Justice. (2024). H. Melber, U. Kothari, L. Camfield, K. Biekart. (red.).Springer. Climate Change Epistemologies in Southern Africa. Social and Cultural Dimensions. (2023). J. Ahrens, E. Halbmayer. (red.). Routledge. Decolonial Politics in European Peripheries: Redefining Progressiveness, Coloniality and Transition Efforts. (2024). S. Petkovska. (red.) Taylor and Francis. Degrowth Decolonization and Development: When Culture Meets the Environment. (2023). M.K. Kočović de Santo, , S. E. Domptail. (red). Springer. Land Law and Disputes in Asia: In Search of an Alternative for Development. (2021). Y. Kaneko, N. Kadomatsu, B.Z. Tamanaha. (red.). Routledge. McEwan, C. (2019). Postcolonialism, Decoloniality and Development. Routledge. Ndlovu-Gatsheni, SJ. (2020). Decolonization, Development and Knowledge in Africa: Turning over a New Leaf. Taylor and Francis. Rethinking and Unthinking Development: Perspectives on Inequality and Poverty in South Africa and Zimbabwe. (2019). B. Mpofu, S.J. Ndlovu-Gatsheni. (red.). Berghahn Books. Routledge Handbook of Southeast Asian Development. (2018). A. M.cGregor, L. Law, F. Miller. (red.). Routledge. The Palgrave Handbook of African Politics, Governance and Development. S.O. Oloruntoba, T. Falola. (2018). Palgrave Macmillan. The Routledge Handbook of Latin American Development. (2019). J. Cupples, M. Palomino-Schalscha, M. Prieto. (red.). Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student/Studentka: - posiada uporządkowaną wiedzę na temat koncepcji sprawiedliwości dekolonialnej i współczesnych krytyk koncepcji rozwoju, - rozróżnia i charakteryzuje założenia aksjologiczne i etyczne implikacje wybranych podejść w tym obszarze, - identyfikuje i opisuje węzłowe spory w debacie o rozwoju w perspektywie sprawiedliwości dekolonialnej. Nabyte umiejętności Student/Studentka: - potrafi krytycznie analizować teksty o charakterze filozoficznym, naukowym i publicystycznym dotyczące tematyki seminarium, - potrafi sformułować, poprawnie uargumentować i przedstawić własne stanowisko w zakresie tematyki seminarium, - potrafi przygotować pisemną analizę wybranych zagadnień dotyczących tematu seminarium. Nabyte kompetencje społeczne Student/Studentka: - dostrzega znaczenie koncepcji sprawiedliwości dekolonialnej we współczesnych debatach nad rozwojem, - potrafi współpracować w grupie, - jest gotowy/gotowa prowadzić dyskusję z poszanowaniem odmiennych postaw i poglądów, - jest w stanie uczestniczyć w debacie dotyczącej zagadnień etycznych związanych z rozwojem i sprawiedliwością w kontekście kryzysu klimatycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w czasie zajęć (w tym obecność, znajomość zadanej literatury, udział w dyskusjach) – 50%; - przygotowanie pracy seminaryjnej – 50%. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bielińska, Magdalena Środa | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bielińska, Magdalena Środa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.