Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-SP-WZFW
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty - studia podyplomowe na WFZ
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi orientacjami, stanowiskami i problemami filozofii współczesnej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi orientacjami, stanowiskami i problemami filozofii współczesnej.

Literatura:

I:

- J. P. Sartre, "Egzystencjalizm jest humanizmem", w: A. Miś (wyb.), "Historia filozofii" t. 2, Warszawa 1999, s. 216-237.

- M. Heidegger, "List o 'humanizmie'", przeł. J. Tischner, w: tegoż, "Budować, mieszkać, myśleć", Warszawa 1977, s. 76-127.

II :

- H. G. Gadamer, "Prawda i metoda", przeł. B. Baran, Warszawa 2004, s. 590-625.

- P. Ricoeur, "Konflikt hermeneutyk", przeł. J. Skoczylas, w: tegoż, "Egzystencja i hermeneutyka", Warszawa 1975, s. 71-92.

III:

- J. R. Searle, "Umysły, mózgi i programy", przeł. B. Chwedeńczuk, s. 301-324.

- T. Nagel, "Jak to jest być nietoperzem?" w: tegoż, "Pytania ostateczne", przeł. A. Romaniuk, Warszawa 1997, s. 203-219.

IV:

- M. Merleau-Ponty, "Fenomenologia percepcji", przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001, s. 169-174.

- L. Fisher, "Upłciowianie ucieleśnionej pamięci", przeł. M. Rogowska-Stangret, w: "Główne problemy współczesnej fenomenologii", Warszawa 2017, s. 585-605.

V:

- J. Rawls, "Teoria sprawiedliwości", przeł. M. Panufnik i in., Warszawa 1994, s. 190-208.

- M. Sandel, "Liberalizm a granice sprawiedliwości", przeł. A. Grobler, Warszawa 2009, s. 104-119, 228-235, 260-262.

VI:

- R. Rorty, "Pragmatyzm", przeł. A. Szahaj, w: T. Komendziński, A. Szahaj (red.), "Filozofia amerykańska dziś", Toruń 1999, s. 107-118

- R. Rorty, "Prywatna ironia i liberalna nadzieja", przeł. W. J. Popowski, w: tegoż, "Przygodność, ironia, solidarność", Warszawa 2009, s. 121-153.

VII:

- B. Chwedeńczuk, "Przekonania religijne", Warszawa 2000, s. 45-60.

- G. Vattimo, "Wiek interpretacji" w: R. Rorty, G. Vattimo, "Przyszłość religii", przeł. S. Królak, Kraków 2010, s. 53-66.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Po ukończeniu kursu ich uczestnik uzyskuje

‒ znajomość podstawowej terminologii używanej w filozofii współczesnej.

‒ znajomość i rozumienie historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych w czasach najnowszych

‒ znajomość idei i argumentów wybranych współczesnych filozofów

Nabyte umiejętności:

Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi

‒ przytaczać główne tezy wybranych stanowisk i doktryn współczesnej filozofii

‒ analizować argumenty i założenia stanowisk filozoficznych reprezentatywnych dla filozofii współczesnej.

Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz:

‒ ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznej

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna – esej

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Dziedzic
Prowadzący grup: Anna Dziedzic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2c23f7018 (2025-06-12)