Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-SP-WZFW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty - studia podyplomowe na WFZ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi orientacjami, stanowiskami i problemami filozofii współczesnej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi orientacjami, stanowiskami i problemami filozofii współczesnej. |
Literatura: |
I: - J. P. Sartre, "Egzystencjalizm jest humanizmem", w: A. Miś (wyb.), "Historia filozofii" t. 2, Warszawa 1999, s. 216-237. - M. Heidegger, "List o 'humanizmie'", przeł. J. Tischner, w: tegoż, "Budować, mieszkać, myśleć", Warszawa 1977, s. 76-127. II : - H. G. Gadamer, "Prawda i metoda", przeł. B. Baran, Warszawa 2004, s. 590-625. - P. Ricoeur, "Konflikt hermeneutyk", przeł. J. Skoczylas, w: tegoż, "Egzystencja i hermeneutyka", Warszawa 1975, s. 71-92. III: - J. R. Searle, "Umysły, mózgi i programy", przeł. B. Chwedeńczuk, s. 301-324. - T. Nagel, "Jak to jest być nietoperzem?" w: tegoż, "Pytania ostateczne", przeł. A. Romaniuk, Warszawa 1997, s. 203-219. IV: - M. Merleau-Ponty, "Fenomenologia percepcji", przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001, s. 169-174. - L. Fisher, "Upłciowianie ucieleśnionej pamięci", przeł. M. Rogowska-Stangret, w: "Główne problemy współczesnej fenomenologii", Warszawa 2017, s. 585-605. V: - J. Rawls, "Teoria sprawiedliwości", przeł. M. Panufnik i in., Warszawa 1994, s. 190-208. - M. Sandel, "Liberalizm a granice sprawiedliwości", przeł. A. Grobler, Warszawa 2009, s. 104-119, 228-235, 260-262. VI: - R. Rorty, "Pragmatyzm", przeł. A. Szahaj, w: T. Komendziński, A. Szahaj (red.), "Filozofia amerykańska dziś", Toruń 1999, s. 107-118 - R. Rorty, "Prywatna ironia i liberalna nadzieja", przeł. W. J. Popowski, w: tegoż, "Przygodność, ironia, solidarność", Warszawa 2009, s. 121-153. VII: - B. Chwedeńczuk, "Przekonania religijne", Warszawa 2000, s. 45-60. - G. Vattimo, "Wiek interpretacji" w: R. Rorty, G. Vattimo, "Przyszłość religii", przeł. S. Królak, Kraków 2010, s. 53-66. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po ukończeniu kursu ich uczestnik uzyskuje ‒ znajomość podstawowej terminologii używanej w filozofii współczesnej. ‒ znajomość i rozumienie historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych w czasach najnowszych ‒ znajomość idei i argumentów wybranych współczesnych filozofów Nabyte umiejętności: Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi ‒ przytaczać główne tezy wybranych stanowisk i doktryn współczesnej filozofii ‒ analizować argumenty i założenia stanowisk filozoficznych reprezentatywnych dla filozofii współczesnej. Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz: ‒ ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna – esej Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dziedzic | |
Prowadzący grup: | Anna Dziedzic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.