Najnowsza historia polityczna Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L11-NHPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Najnowsza historia polityczna Polski |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka (CE) - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok Europeistyka stacjonarne I stopnia I rok ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii powszechnej i Polski w XX wieku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z najnowszą historią Polski. Przedmiot prezentuje stosunki polityczne, gospodarcze i społeczno-kulturowe w okresie Polski Ludowej, transformacji ustrojowej 1989 roku oraz początków III RP. Przedmiot ma charakter chronologiczno-problemowy. |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne: • Społeczeństwo polskie a władza komunistyczna. Formy oporu społecznego i opozycji politycznej. • Październik’ 56. Pierwszy wyłom w systemie. • Realia życia w Polsce epoki Władysława Gomułki –analiza filmu dokumentalnego Macieja Drygasa Jeden dzień w PRL. • Analiza porównawcza zjawisk Marzec'68 i Grudzień'70. • Dekada Gierkowska – „socjalistyczne społeczeństwo konsumpcyjne”. • Okres 1976-1980 – kształtowanie opozycji antysystemowej. • Lata 80-te XX w. Powstanie i działalność „Solidarności". • Wprowadzenie stanu wojennego, „Solidarność" w podziemiu. • Ustalenia z Magdalenki oraz obrady „Okrągłego stołu”. • Wybory kontraktowe, powstanie rządu Tadeusza Mazowieckiego. |
Literatura: |
W kursie repozytoryjnym na platformie Kampus prowadzący udostępnia wersję skany rozdziałów książek i innych materiałów, do których dostęp jest możliwy po wypełnieniu kontraktu na platformie w module informacyjnym. O charakterze podręczników Bonusiak, W., Trzecia Rzeczpospolita (1989-2007), Rzeszów 2009. Dudek A., Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013. Dudek A., Pierwsze lata III Rzeczypospolitej 1989-2001, Kraków 2002. Karpiński J. Trzecia niepodległość. Najnowsza historia Polski, Warszawa 2001. Roszkowski W., Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2018. Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1980-2002, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca Chwalba A., III Rzeczpospolita. Raport specjalny, Kraków 2005. Friszke A., Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989, Warszawa 2003. Grabowska M., Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku, Warszawa 2004. Hirsz Z.J., Historia polityczna Polski 1939 - 1998, tom II, Białystok 1998. Karpiński J., Ustrój komunistyczny w Polsce, Warszawa 2005. Krasowski R., Czas gniewu. Rozkwit i upadek imperium SLD, Warszawa 2014. Paczkowski A., Droga do mniejszego zła”. Strategia i taktyka obozu władzy lipiec 1980 - styczeń 1982, Kraków 2002. Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski: 1939-1989, Warszawa 1998. Polski rok 1989. Sukcesy, zaniechania, porażki, Część 1, red. M. Jabłonowski, S. Stępka, S. Sulowski, Warszawa 2009. Sowa A.L., Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011. Śpiewak P., Pamięć po komunizmie, Gdańsk 2005. Dokumenty źródłowe Najnowsze dzieje Polski 1914-1989. Wybór źródeł, red. B. Kącka-Rutkowska, K. Sadaj-Sado, S. Stępka, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę z perspektywy historycznej na temat roli jaką odgrywa człowiek w przemianach życia społecznego. Ma wiedzę na temat kształtowania interakcji człowieka z jego otoczeniem społecznym ukształtowaną w oparciu o znajomość faktów historycznych. Posiada wiedzę o formach uczestnictwa w życiu społecznym i rozwoju własnej przedsiębiorczości utworzoną w oparciu o znajomość systemów politycznych Polski. Zna i rozumie rolę faktów historycznych warunkujących życie polityczne kraju. Na podstawie zdobytej wiedzy z zakresu historii Polski kształtuje swoją wiedzę o społecznych i kulturowych uwarunkowaniach życia politycznego. Ma wiedzę i rozumie związki między systemem politycznym a ekonomicznym kraju na podstawie porównań systemów politycznego i ekonomicznego w różnych okresach historii Polski. Posiada wiedzę z zakresu zmiany systemowej struktur politycznych, ekonomicznych i społecznych w Polsce na przestrzeni wieków. Posiada wiedzę o systemie politycznym państwa polskiego w kontekście systemów państw Europejskich. Umiejętności Potrafi powiązać procesy historyczne zachodzące w Polsce na przestrzeni wieków ze zmianami w sferze polityki, ekonomii, kultury. Potrafi korzystać z historycznych archiwalnych materiałów źródłowych. Potrafi w sposób analityczny korzystać z literatury przedmiotu. Rozwija zainteresowania historią Polski. Zdobywa umiejętności niezależnej oceny i interpretacji zjawisk politycznych w ich historycznym kontekście. Wykorzystując nowe technologie potrafi samodzielnie przygotować ilustrację historyczną wybranych faktów z dziejów Polski. Potrafi przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat dokonując analizy i hierarchizacji treści. Kompetencje społeczne Wykazuje aktywność polityczną przez uczestnictwo w różnego rodzaju przedsięwzięciach promujących historię Polski. Posiada kompetencje komunikacyjne, społeczne, intelektualne, merytoryczną wiedzę przedmiotową. Ma potrzebę dalszego kształcenia instytucjonalnego i rozwoju własnych zainteresowań historią Polski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność na zajęciach . Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego. Test przeprowadzany jest na przedostatnich zajęciach w semestrze. Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt. Skala ocen: 30-27 pkt. Bardzo dobra (5) 26-25 pkt. Dobra plus (4+) 24-20 pkt. Dobra (4) 19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+) 17-15 pkt. – Dostateczna (3) Aktywność podczas zajęć podwyższa ocenę indywidualną z kolokwium o 0.5%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.