Dzieje kultury europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-LZ11-DKE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje kultury europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka zaoczne I stopnia I rok 1 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są wielowątkowej analizie wybranych prądów, zjawisk, oraz dzieł kultury i sztuki europejskiej, które: - ukształtowały Europę jako skomplikowaną i wewnętrznie różnorodną wspólnotę kulturową; - mają szczególne znaczenie dla rozumienia współczesnej Europy i jej społeczeństw. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentkom i studentom europeistyki wybranych wątków historii kultury oraz cywilizacji europejskiej, które składają się na dziedzictwo kulturowe Europy oraz które mają wpływ na współczesną kulturę w Europie. Zajęcia w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu, materiały multimedialne oraz inne narzędzia dydaktyczne budują siatkę pojęć i skojarzeń oraz zasób wiedzy o kulturze, sztuce i cywilizacji europejskiej, które będą pogłębiane w kolejnych etapach kształcenia. Dzieje kultury europejskiej w tym cyklu będą koncentrować się na podstawowym kanonie kinematografii kontynentu. Główny nacisk będzie położony na kwestie związane z rozwojem kinematografii do końca l. 60. XX w. Zanalizowane zostaną przełomowe zjawiska w dziejach sztuki filmowej, jej przeobrażenia techniczne i organizacyjne oraz „klasyczne” dzieła filmowe, stanowiące do dziś niewyczerpane źródło cytatów i inspiracji. Z drugiej strony program zajęć przewiduje ukazanie różnorodnych możliwości interpretacyjnych kina fabularnego – także jako zwierciadła rzeczywistości. Tak obszerna tematyka może zostać omówiona jedynie poprzez pewne wybrane węzłowe zagadnienia, ilustrowane fragmentami filmów: • Prekursorzy oraz ojcowie kina europejskiego (bracia Lumière; kino jarmarczne, Montreuil-sous-Bois, G. Méliès itp.) a narodziny kultury masowej. • Polski (i nie tylko) zapomniany wkład w rozwój techniki filmowej (K. Prószyński, J. Szczepanik, B. Matuszewski). Bracia Składanowscy • Zarys technicznych aspektów rozwoju kinematografii (od chińskiego teatru cieni po współczesny warsztat filmowy). Przełom dźwiękowy oraz nowe rozwiązania techniczne międzywojnia – artystyczne i pozaartystyczne konsekwencje • Radziecka szkoła montażu (S. Eisenstein, L. Kuleszow, D. Wiertow) • Tworzenie języka filmowego „studio system”, „system gwiazd”, kodeks Haysa. Etapy powstawania filmu (np. praca nad scenariuszem, tzw. storyboardy) • Kino w systemach totalitarnych : kino faszystowskie i socrealizm • Kinematografia włoska do neorealizmu włącznie • Prądy w sztuce i ich ekranowe odbicie (ekspresjonizm, impresjonizm, surrealizm) • Nowa Fala w Europie • Postmodernizm a film i jego interpretacja • Kino jako zwierciadło rzeczywistości • Kino autorskie • Kino gatunków: film kryminalny i gangsterski |
Literatura: |
• J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005 • J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008 • Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005 • M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000 • S. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011 • Historia kina. Kino nieme, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009, tom I • Historia kina. Kino klasyczne, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011, tom II • Historia kina. Kino epoki nowofalowej , red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015, tom III • Historia kina. Kino końca wieków , red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2019, tom IV • Historia myśli filmowej, A.Helman, J.Ostaszewski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 • Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru, przeł. Mieczysław Kumorek [w:] , Wybór pism, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959. • P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 • Historia życia prywatnego, t. 4, pod red. M. Perrota, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • I. Ihnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Czytelnik, Warszawa 1989 • D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999 • A. Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980 • Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005 • H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992 • B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995 • A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006 • T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009 • Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007 • M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004 • Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994 • J.-L. Flandrin, Historia rodziny, Volumen, Warszawa 1998 • Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005 • H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992 • M. Uklejska, Zarys rozwoju nauki i jej organizacji, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1963 • Historia Europy, pod. red. A. Mączaka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1997 • Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Książka i Wiedza, Warszawa 1999 • A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995 • A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006 • T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009 • Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007 • M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004 • Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć studentka/student powinna/powinien: w zakresie wiedzy: - posiadać wiedzę na temat zjawisk w dziejach kultury europejskiej, które miały wpływ na kształtowanie się i przemiany tożsamości kulturowej Europy; - znać i rozumieć wprowadzane na zajęciach pojęcia, terminy oraz umieć przywołać wprowadzane na zajęciach daty, dzieła i postaci. w zakresie umiejętności: - potrafić umieścić prądy artystyczne oraz zjawiska z dziedziny kultury i sztuki w szerokim kontekście historycznym, społecznym, gospodarczym i politycznym; - rozumieć wpływ omówionych zagadnień na funkcjonowanie współczesnych społeczeństw europejskich. w zakresie kompetencji społecznych: - dostrzegać miejsce i znaczenie kultury w zjawiskach długiego trwania w historii Europy; - nabrać wprawy w formułowaniu pytań i samodzielnych opinii w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę; - nabrać wprawy w uczestniczeniu w dyskusji i w prowadzeniu sporów przy poszanowaniu opinii innych osób. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirella Kurkowska | |
Prowadzący grup: | Mirella Kurkowska, Jarosław Kurkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirella Kurkowska | |
Prowadzący grup: | Mirella Kurkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.