Fonetyka korektywna niemiecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-1SFKJNO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka korektywna niemiecka |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie sprawnosci fonetycznych studiujących. Praktyczne ćwiczenia obejmują zarówno femomeny suprasegmentalne jak i segmentalne, które wskutek interferencji z języka polskiego, mogą prowadzić do zaburzenia komunikacji oraz negatywnych odziaływań psychofonetycznych. W szczególności dotyczą one prawidłowej percepcji i produkcji jednostek ksenofonicznych dla języka polskiego, tj. • rozwijanie słuchu fonematyczno - fonetycznego, • uświadomienie relacji między wymową, a pisownią, • przeciwdziałanie interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim a językiem niemieckim • kształtowanie i ugruntowanie poprawnej artykulacji języka niemieckiego zgodnie z obowiązującą normą standardową |
Pełny opis: |
Program szczegółowy: - niemiecki wyrazowy akcent centralizujący - grupy akcentowe, struktura rytmiczna - melodia zdaniowa, emocjonalizacja wypowiedzi - cechy dystynktywne samoglosek - budowa sylab, jej typy - korelacja między akcentem wyrazowym, typem sylab a wymową samogłosek - GPK - relacje grafiemiczno-fonologiczne - typy łącznia samogłosek z kodą sylaby - samogłoski przednie labialne - zwokalizowane „r” i Schwa „e” - spółgłoski szczelinowe (Ach-Laut, Ich-Laut) - alofony fonemu /r/ |
Literatura: |
Reinke, Kerstin (2013) Phonetiktrainer A1- B1. Klett-Verlag Reinke, Kerstin (2023) Phonetik. Das Aussprache-Training. Klett-Verlag Hirschfeld, Ursula & Reinke Kerstin (2018) 44 Aussprachespiele. Stuttgart, Klett Verlag. Dieling, Helga & Hirschfeld, Ursula (2000): Phonetik lehren und lernen. München, Langenscheidt. Hirschfeld, Ursula & Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, ESV. Diehl, Debora, Hirschfeld, Ursula, Hang Le Thi, Voracek, Sara (2020): Laute(r ) bitte! Hanoi, Goethe-Institut. Niebisch, Daniela (2021): Deutsch üben. Phonetik-Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1-B1., München, Hueber-Verlag. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, właściwą dla nauczania języków obcych S_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia Absolwent portrafi S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i obcym na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów S_U18 posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu absolwent jest gotów do S_K01 uczenia się przez całe życie S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: 1. Identyfikacja i dyskryminacja głosek i prozodemów. 2. Korelacja grafemiczno-fonetyczne 3. Opozycje w parach minimalnych z zastosowaniem fonogestów 4. Wizualizacje zjawisk fonetycznych 5. karaoke fonetyczne oraz odgrywanie ról 6. Gry fonetyczne Okresowa kontrola osiągnięć praktycznych studenta na podstawie 1. Sprawdzanie umiejętnisci identyfikacyjno-dyskryminacyjnych 2. dyktand (Pkt. 1 i 2 = 30%) 3. odpowiedzi ustnych dot. konkretnych zagadnień fonetycznych ćwiczonych w ramach zajęć praktycznych. ( 50 % =ogółem) 4. ustne kolokwium sprawdzające praktyczne umiejętności studenta. (10 %) 5. Aktywność na ćwiczeniach jest oceniana dodatkowymi punktami (10 %) Warunkiem otrzymania zaliczenia jest: 1. Obecność na zajęciach ( w semestrze dopuszcza się dwie nieobecności) 2. Otrzymanie min. 60 % z całości punktów/sem. (tj. ze 100 pkt ogółem) Obowiązująca skala ocen: 60-70% 3.0 dostateczny 71-76% 3,5 dostateczny plus 77 -86% 4,o dobry 87-92% 4.5 dobry plus 93-98% 5.0 bardzo dobry 99-100% 5! celujący |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Skoczek | |
Prowadzący grup: | Robert Skoczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. Cechy prozodyczne języka niemieckiego ( akcent centralizujący i rytm, melodia zdaniowa) 2. Cechy jakościowe i ilościowe samogłosek niemieckich (struktura sylab, korelacja fonem – grafem, typy łączeń samogłosek w obrębie kody) 3. Samogloska centralna Schwa i realizacja końcówki -en 4. Allofony kombinatoryjne fonemu /x/ 5. Allofony swobodne /ʁ/ oray wokalizacja 6. Wstępne zwarcie krtaniowe oraz frykatyw glottalny [h] 7. Upodobnienia pod względem dźwięczności i wzmocnienie wygłosu sylab. |
|
Pełny opis: |
Program szczegółowy: - niemiecki wyrazowy akcent centralizujący - grupy akcentowe, struktura rytmiczna - melodia zdaniowa, emocjonalizacja wypowiedzi - cechy dystynktywne samoglosek - budowa sylab, jej typy - korelacja między akcentem wyrazowym, typem sylab a wymową samogłosek - GPK - relacje grafiemiczno-fonologiczne - typy łącznia samogłosek z kodą sylaby - samogłoski przednie labialne - zwokalizowane „r” i Schwa „e” - spółgłoski szczelinowe (Ach-Laut, Ich-Laut) - alofony fonemu /r/ |
|
Literatura: |
Reinke, Kerstin (2013) Phonetiktrainer A1- B1. Klett-Verlag Reinke, Kerstin (2023) Phonetik. Das Aussprache-Training. Klett-Verlag Hirschfeld, Ursula & Reinke Kerstin (2018) 44 Aussprachespiele. Stuttgart, Klett Verlag. Dieling, Helga & Hirschfeld, Ursula (2000): Phonetik lehren und lernen. München, Langenscheidt. Hirschfeld, Ursula & Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, ESV. Diehl, Debora, Hirschfeld, Ursula, Hang Le Thi, Voracek, Sara (2020): Laute(r ) bitte! Hanoi, Goethe-Institut. Niebisch, Daniela (2021): Deutsch üben. Phonetik-Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1-B1., München, Hueber-Verlag. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Skoczek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. Cechy prozodyczne języka niemieckiego ( akcent centralizujący i rytm, melodia zdaniowa) 2. Cechy jakościowe i ilościowe samogłosek niemieckich (struktura sylab, korelacja fonem – grafem, typy łączeń samogłosek w obrębie kody) 3. Samogloska centralna Schwa i realizacja końcówki -en 4. Allofony kombinatoryjne fonemu /x/ 5. Allofony swobodne /ʁ/ oray wokalizacja 6. Wstępne zwarcie krtaniowe oraz frykatyw glottalny [h] 7. Upodobnienia pod względem dźwięczności i wzmocnienie wygłosu sylab. |
|
Pełny opis: |
Program szczegółowy: - niemiecki wyrazowy akcent centralizujący - grupy akcentowe, struktura rytmiczna - melodia zdaniowa, emocjonalizacja wypowiedzi - cechy dystynktywne samoglosek - budowa sylab, jej typy - korelacja między akcentem wyrazowym, typem sylab a wymową samogłosek - GPK - relacje grafiemiczno-fonologiczne - typy łącznia samogłosek z kodą sylaby - samogłoski przednie labialne - zwokalizowane „r” i Schwa „e” - spółgłoski szczelinowe (Ach-Laut, Ich-Laut) - alofony fonemu /r/ |
|
Literatura: |
Reinke, Kerstin (2013) Phonetiktrainer A1- B1. Klett-Verlag Reinke, Kerstin (2023) Phonetik. Das Aussprache-Training. Klett-Verlag Hirschfeld, Ursula & Reinke Kerstin (2018) 44 Aussprachespiele. Stuttgart, Klett Verlag. Dieling, Helga & Hirschfeld, Ursula (2000): Phonetik lehren und lernen. München, Langenscheidt. Hirschfeld, Ursula & Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, ESV. Diehl, Debora, Hirschfeld, Ursula, Hang Le Thi, Voracek, Sara (2020): Laute(r ) bitte! Hanoi, Goethe-Institut. Niebisch, Daniela (2021): Deutsch üben. Phonetik-Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1-B1., München, Hueber-Verlag. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.