Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-1SPPIWCZESO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia należą do modułu psychologiczno-pedagogicznego ściśle związanego z realizacją standardu kształcenia nauczycieli. Przedmiot realizowany w formule blended learning: 14 godzin zajęć odbywa się stacjonarnie według planu zamieszczonego na stronie CKNJOiEE zaś 16 na platformie Kampus/Come. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Dobór treści nauczania pozwala na uzyskanie wiedzy respektującej zasady nowej podstawy programowej w zakresie wczesnej edukacji dziecka oraz kształtowanie postaw i umiejętności, które umożliwią studentowi wykonywanie zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących prawidłowy rozwój psychofizyczny i poznawczy dziecka oraz prowadzenie wybranych, prostych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przypadku wystąpienia trudności wychowawczych i edukacyjnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN Warszawa 2012. Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, PWN Warszawa 2014. M. Chrost, A. Królikowska(red. nau.), Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, Kraków 2014 Reddy Linda A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN , Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: Surma B., Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011 Bogdanowicz, K. M. (2010). Dysleksja a języki obce – jak uczyć efektywnie. W: M. Choroszczyńska (red.). Poradnik Nauczyciela „Uzupełnienie 40 – Wrzesień 2010”. Warszawa: Wydawnictwo Raabe. Ewa Pisula, Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2012. Grażyna Krasowicz-Kupis, Diagnoza dysleksji Najważniejsze problemy Gdańsk, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, właściwą dla nauczania języków obcych K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W14 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K_W17 najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W18 w uporządkowany sposób zasady i normy etyczne Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych K_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kursu internetowego oraz wykładów synchronicznych jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu. 40% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach. 60% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach w sali (dopuszczalna jedna nieobecność) Ocena końcowa za przedmiot jest średnią ważoną z obu form kształcenia. Sposób obliczania oceny końcowej: 40% - kurs internetowy; 60% - ocena z testu "stacjonarnego", w teście można uzyskać maksymalnie 20 punktów Sposób obliczania oceny końcowej z przedmiotu: 90-100% - 5 85-89,99% - 4,5 75-84,99% - 4 70-74,99% - 3,5 50-69,99% - 3 Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Plichta | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.