Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-1SPPIWCZESO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia należą do modułu psychologiczno-pedagogicznego ściśle związanego z realizacją standardu kształcenia nauczycieli. Przedmiot realizowany w formule blended learning: 14 godzin zajęć odbywa się stacjonarnie według planu zamieszczonego na stronie CKNJOiEE zaś 16 na platformie Kampus/Come.


Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Dobór treści nauczania pozwala na uzyskanie wiedzy respektującej zasady nowej podstawy programowej w zakresie wczesnej edukacji dziecka oraz kształtowanie postaw i umiejętności, które umożliwią studentowi wykonywanie zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących prawidłowy rozwój psychofizyczny i poznawczy dziecka oraz prowadzenie wybranych, prostych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przypadku wystąpienia trudności wychowawczych i edukacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN Warszawa 2012.

Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, PWN Warszawa 2014.

M. Chrost, A. Królikowska(red. nau.), Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, Kraków 2014

Reddy Linda A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN , Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

Surma B., Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011

Bogdanowicz, K. M. (2010). Dysleksja a języki obce – jak uczyć efektywnie. W: M. Choroszczyńska (red.). Poradnik Nauczyciela „Uzupełnienie 40 – Wrzesień 2010”. Warszawa: Wydawnictwo Raabe.

Ewa Pisula, Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2012.

Grażyna Krasowicz-Kupis, Diagnoza dysleksji Najważniejsze problemy

Gdańsk, 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie,

instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym

K_W02 niezbędną terminologię z zakresu

dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, właściwą

dla nauczania języków obcych

K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki

stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem

języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie

K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i

edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele,

podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych,

kulturalnych i pomocowych

K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej,

opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

K_W14 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej

przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami

naukowymi

K_W17 najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

K_W18 w uporządkowany sposób zasady i normy etyczne

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i

angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim

K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z

nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i

w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków

obcych

K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki

oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych

i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej

działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać

skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i

terapeutycznych

K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać

zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na

realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem

profesjonalnych działań edukacyjnych

K_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych

oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także

inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i

odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu internetowego oraz wykładów synchronicznych jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu.

40% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach.

60% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach w sali (dopuszczalna jedna nieobecność)

Ocena końcowa za przedmiot jest średnią ważoną z obu form kształcenia.

Sposób obliczania oceny końcowej:

40% - kurs internetowy;

60% - ocena z testu "stacjonarnego", w teście można uzyskać maksymalnie 20 punktów

Sposób obliczania oceny końcowej z przedmiotu:

90-100% - 5

85-89,99% - 4,5

75-84,99% - 4

70-74,99% - 3,5

50-69,99% - 3

Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Plichta
Prowadzący grup: Elżbieta Aleksiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Aleksiejuk
Prowadzący grup: Elżbieta Aleksiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)