Gramatyka francuska dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SGFDNO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka francuska dla nauczycieli |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o komunikacji i języku, szczególny akcent położony został na gramatykę języka francuskiego dla nauczycieli. Celem kursu, który prezentuje i praktycznie wdraża współczesne podejście do nauczania i uczenia się gramatyki w ramach kształcenia językowego, jest systematyzacja i pogłębienie znajomości gramatyki języka francuskiego poprzez rozwijanie świadomości gramatycznej studentów w oparciu o specjalnie dobrane zbiory zadań/ćwiczeń gramatycznych rozwiązywanych przez studentów. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem roli gramatyki języka francuskiego w realizowaniu jego funkcji komunikacyjnej. Cele kursu 1. Funkcje dyskursywne poszczególnych form językowych na poziomie zdania oraz dyskursu w perspektywie glottodydaktycznej, z punktu widzenia nauczania/uczenia się języka obcego. 2. Metody nauczania języka, ze szczególnym uwzględnieniem metody indukcyjnej oraz podejścia zadaniowego. 3. Odniesienie metod nauczania do współczesnych teorii w zakresie akwizycji języka obcego. 4. Rozwijanie świadomości językowej studentów poprzez wykonywanie zadań o charakterze mediacyjnym, z wykorzystaniem różnych form pracy. 5. Wykorzystanie podejścia kontrastywnego w ramach glottodydaktyki zintegrowanej. Zakres tematów: 1. Le plus-que- parfait formy, tworzenie 2. Le conditionnel présent, passé. 3. L’expression de la condition. 4. Le subjonctif - formy, tworzenie 5. Le subjonctif - użycia. 6. Relations : but, concession/opposition 7. Pronoms indéfinis. 8. Pronoms relatifs composés. 9. Mowa zależna : Discours indirect : au présent, au passé. 10. Le passé composé, l’imparfait i plus-que-parfait : użycia |
Literatura: |
Grammaires 1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette 2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier 3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International. 4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International. 5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005 Exercices 1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1 3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier. 4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy, zjawiska z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym K_W02 niezbędną terminologię z zakresu gramatyki języka francuskiego, właściwą dla nauczania języków obcych K_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim K-U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01 uczenia się przez całe życie K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest: a) obecność na zajęciach. Student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych b) aktywny udział w zajęciach c) odrabianie prac domowych d) wykonywanie testów na platformie ckc (należy uzyskać 60% punktów z wszystkich testów) e) test zaliczeniowy z całości materiału |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Judyta Rudawska | |
Prowadzący grup: | Judyta Rudawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak wyżej |
|
Pełny opis: |
jak wyżej |
|
Literatura: |
jak wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.