Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SKIHWBDNJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium jest poświęcone wybranym aspektom kultury i historii Wielkiej Brytanii od czasów najdawniejszych do współczesności oraz problematyce wykorzystania komponentu kulturowego w procesie nauczania języka angielskiego w szkole. Zajęcia są prowadzone w trybie mieszanym (14 godzin stacjonarnie + 16 godzin zdalnie, asynchronicznie) |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Wielkiej Brytanii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest wprowadzeniu do kultury i historii Wielkiej Brytanii. Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Podstawa programowa w zakresie nauczania języka nowożytnego na I i II etapie edukacyjnym w odniesieniu do treści w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii. 2. Podstawowe informacje o Wyspach Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 3. Struktura i system Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. 4. Wybrane wydarzenia historyczne: - Rzymianie w Brytanii; Wikingowie; - panowanie Elżbiety I; brytyjscy odkrywcy i kolonizacja; - odkrycia naukowe i rewolucja przemysłowa; - era królowej Wiktorii i Imperium Brytyjskie. 5. „Spotkanie” z Rodziną Królewską – royalsi w społeczeństwie i kulturze globalnej 6. Kraje Zjednoczonego Królestwa i wybrane miejsca - Anglia: Londyn, Oxford, Bath, Cotswolds, York, Harrogate - Szkocja: Edynburg, Glasgow, the Highlands - Walia: Cardiff - Irlandia Północna: Belfast i wybrzeże |
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2023); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA student zna i rozumie K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych UMIEJĘTNOŚCI student potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych K_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów KOMPETENCJE SPOŁECZNE student jest gotów do: K_K01 uczenia się przez całe życie K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z zajęć składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), ocena za poniższe zadania. Prowadzona jest kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione): Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy: - ocena z prezentacji grupowej - 30 pkt. (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 30 pkt.; dobra jakość – 25 pkt.; jakość poprawna, nieliczne błędy – 20 pkt.; zła jakość i liczne błędy – 0 pkt.) - ocena z testu końcowego z podstawowych treści przedmiotowych - 30 pkt. (do 30 pkt. - ocena 5.0; do 25 pkt. - ocena 4.5; do 20 pkt. - ocena 4.0; od 15 pkt. - ocena 3.0, poniżej 15 pkt. - ocena 2.0) - aktywne zaangażowanie w kurs w sali dydaktycznej (20 pkt.) i na platformie (20 pkt. za 4 zadania obowiązkowe po max. 5 pkt.). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. Brak prezentacji, wymaganej frekwencji, zaliczenia testu, otrzymanie mniej niż 10 pkt. za zadania z platformy i zgromadzenie poniżej 60 punktów za cały kurs uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. Student otrzymuje za cały kurs max. 100 punktów (do 100 - ocena 5.0; do 90 pkt. - ocena 4.5; do 80 pkt. - ocena 4.0; do 70 pkt. - ocena 3.5; od 60 pkt. - ocena 3.0, poniżej 60 pkt. - ocena 2.0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Diniejko | |
Prowadzący grup: | Danuta Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Wielkiej Brytanii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Wielkiej Brytanii. Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; początki parlamentu angielskiego, monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; era królowej Wiktorii, dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Wielkiej Brytanii. 5. Wielokulturowość i wieloetniczność. 6. Podstawy nauczania zintegrowanego- CLIL |
|
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2021); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w trybie hybrydowym: w sali (według planu zajęć-co drugi tydzień) oraz asynchronicznie na platformie KAMPUS COME. Dopuszczalna jedna nieobecność na zajęciach stacjonarnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Romaniuk | |
Prowadzący grup: | Danuta Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Wielkiej Brytanii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest wprowadzeniu do kultury i historii Wielkiej Brytanii. Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Podstawa programowa w zakresie nauczania języka nowożytnego na I i II etapie edukacyjnym w odniesieniu do treści w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii. 2. Podstawowe informacje o Wyspach Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 3. Struktura i system Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. 4. Wybrane wydarzenia historyczne: - Rzymianie w Brytanii; Wikingowie; - panowanie Elżbiety I; brytyjscy odkrywcy i kolonizacja; - odkrycia naukowe i rewolucja przemysłowa; - era królowej Wiktorii i Imperium Brytyjskie. 5. „Spotkanie” z Rodziną Królewską – royalsi w społeczeństwie i kulturze globalnej 6. Kraje Zjednoczonego Królestwa i wybrane miejsca - Anglia: Londyn, Oxford, Bath, Cotswolds, York, Harrogate - Szkocja: Edynburg, Glasgow, the Highlands - Walia: Cardiff - Irlandia Północna: Belfast i wybrzeże |
|
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2023); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w trybie hybrydowym: w sali (według planu zajęć-co drugi tydzień) oraz asynchronicznie na platformie KAMPUS COME. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.