Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-3SNJAO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka języka angielskiego
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Indywidualni uczniowie powinni pomyślnie spełnić wszystkie wymagania pierwszego roku praktycznego kursu języka angielskiego przed rozpoczęciem drugiego roku. Częściowo wiąże się to z osiągnięciem przez nich minimum kompetencji językowych na poziomie C1

Skrócony opis:

Celem zajęć wchodzących w skład bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego (NJA) na roku drugim studiów pierwszego stopnia jest doskonalenie umiejętności językowych studentów w zakresie znajomości języka angielskiego na poziomie B2+/C1, określonym w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (CEFR).

W trakcie zajęć studenci rozwijają i poszerzają dotychczas zdobytą wiedzę oraz utrwalają dobre nawyki w nauce oraz skuteczne formy pracy z którymi mieli do czynienia na zajęciach NJA na pierwszym roku. Wykładowcy na drugim roku wykazują się elastycznością w zakresie doboru materiałów wprowadzanych na zajęciach, co w rezultacie może oznaczać odejście od konkretnych pojęć w kierunku bardziej abstrakcyjnych zagadnień oraz akademickich / edukacyjnych / społecznych tematów.

Pełny opis:

Opis poszczególnych kursów bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego:

NJA - Czytanie

Głównym celem kursu NJA - Czytanie jest doskonalenie umiejętności czytania i rozwijanie umiejętności badawczych studenta (zbieranie, analizowanie, selekcjonowanie, ocenianie i syntezowanie informacji) oraz przygotowanie go do autonomicznej analizy tekstów o różnym charakterze. Analizowane są dwa rodzaje tekstów źródłowych: teksty kultury napisane w odmianie formalnej języka angielskiego oraz teksty naukowe. Praca z tekstem źródłowym obejmuje jego krytyczną analizę oraz próbę zintegrowania zawartych w nim informacji z dotychczasową wiedzą studenta. Podczas analizy tekstu źródłowego studenci identyfikują przedstawiony problem/tezę, zastosowaną argumentację/metody badawcze i wnioski do jakich doszedł autor tekstu. Poza dogłębnym zrozumieniem treści tekstu źródłowego student przyjmuje postawę krytyczną wobec napotkanych w tekście sądów i teorii. W ramach kursu studenci zapoznawani są także ze specyfiką dwóch odmian języka angielskiego: odmianą formalną oraz rejestrem akademickim i ich charakterystycznymi cechami. Zwraca się szczególną uwagę na następujące aspekty formalnego i naukowego rejestru języka angielskiego: słownictwo fachowe i terminologia, aspekty syntaktyczne, organizacja i struktura argumentacyjna tekstu, formalna i logiczna spójność tekstu. Kurs rozwija świadomość językową studenta i jego wrażliwość na dbałość o precyzyjne, poprawne logicznie i językowo wyrażanie własnych poglądów.

Cele kursu:

• Rozwijanie umiejętności czytania i interpretowania treści tekstów kultury w odmianie formalnej języka angielskiego oraz tekstów o charakterze naukowym

• Wyrabianie zdolności krytycznego myślenia

• Wyrabianie zdolności precyzyjnego i przejrzystego artykułowania myśli w odniesieniu do tekstu źródłowego

• Rozszerzanie znajomości słownictwa akademickiego z uwzględnieniem kontekstu na poziomie B2+/C1.

Zakres tematów w semestrze zimowym:

• wszechstronna i dogłębna analiza dłuższych tekstów akademickich , popularnonaukowych oraz artykułów prasowych o różnorodnej tematyce

• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia

• elementy krytycznej analizy tekstu: autor, cel, odbiorca, teza, argumenty na poparcie tezy i ich ocena: fakt czy opinia

• ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy

• rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego

Zakres tematów w semestrze letnim:

• wprowadzenie elementów wszechstronnej i dogłębnej analizy dłuższych tekstów akademickich, popularnonaukowych oraz artykułów prasowych o różnorodnej tematyce

• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia

• rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego

• wprowadzenie elementów krytycznej analizy tekstu:

- autor, cel, odbiorca, teza, argumenty na poparcie tezy i ich ocena, fakt czy opinia

- identyfikacja sposobów na wzmocnienie siły argumentu

- ocena logiczności argumentu

- identyfikacja odnośników tekstowych,

- identyfikacja cech języka emocji i technik perswazji

- ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Czytanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.

NJA - Pisanie

Głównymi celami kursu NJA- Pisanie jest poprawa precyzji użycia i rozszerzenie zakresu słownictwa, znajomości gramatyki i interpunkcji.

Kurs daje studentom możliwość analizy i tworzenia różnorodnych tekstów argumentacyjnych i krytycznych jak również zastosowania zaawansowanych technik pisarskich w przedstawieniu i organizacji własnych myśli. Na zajęciach prowadzić się będzie pracę indywidualną i w parach. Ocena będzie oparta na pracach domowych i tekstach pisanych w sali. W drugim semestrze studenci napiszą pracę o długości 3 000 wyrazów na wybrany temat związany z edukacją.

Zakres tematów w semestrze zimowym:

• Biografia członka rodziny

• Powtórzenie i utrwalenie użycia przedimków określonych i nieokreślonych

• Powtórzenie i utrwalenie interpunkcji: przecinek, średnik, apostrof, łacznik/myślnik

• Powtórzenie i utrwalenie struktury zdania: subordination, coordination, relative clauses, cleft-sentences

• Krytyczna analiza - pisanie

Zakres tematów w semestrze letnim:

Długi esej

• Wybór i zawężenie tematu pracy badawczej

• Formułowanie i zmiana tezy

• Czytanie uzupełniające i robienie notatek

• Wstęp zakończenie i szkic w pisaniu akademickim

• Wzmiankowanie, cytowanie, bibliografia i unikanie plagiatu

• Zaawansowane ćwiczenia dotyczące struktury zdania i akapitu, gramatyki, interpunkcji, streszczania i tłumaczenia

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Pisanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.

NJA - Komunikacja ustna

Główne cele kursu NJA - Komunikacja ustna: rozwijanie umiejętności słuchania i mówienia, a także słownictwa na poziomie B2+/C1.

W trakcie zajęć studenci tworzą wypowiedzi ustne podczas wykonywania zadań, które angażują ich do podejmowania różnego rodzaju interakcji - pracy indywidualnej, w parach i grupowej, pozwalając im na rozwijanie poprawności i płynności w języku mówionym.

Zajęcia oparte na sytuacji problemowej zakładają:

1. przygotowanie się do zadania przy użyciu materiałów dydaktycznych (np. tekst, nagrania audio/video);

2. planowanie realizacji zadania;

3. wykonanie zadania (studenci pracują nad wyznaczonym tematem);

4. zrelacjonowanie rezultatów zadania oraz ich omówienie.

Zakres tematów w semestrze zimowym:

• Relacje interpersonalne

• Edukacja i wydarzenia bieżące

• Kultura i sztuka w edukacji

• Zdrowie

• Ekonomia

• Prezentacja 1: przygotowanie nagrania prezentacji ustnej

Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach

Zakres tematów w semestrze letnim:

• Środowisko miejskie i edukacyjne

• Zagadnienia społeczne w edukacji

• Psychologia wieku dziecięcego w edukacji

• Historia w edukacji

• Prezentacja 2: przygotowanie prezentacji do wygłoszenia w sali

Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Komunikacja ustna są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.

Literatura:

NJA - Czytanie

• Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press

• Cox, K. & D.Hill 2004. English for Academic Purposes, Longman

• McCarthy,M., F.O’Dell 2008. Academic Vocabulary in Use. CUP

• Swan, M. 1999. Understanding Ideas. Advanced Reading Skills. CUP.

• Warwick, L., L.Rogers. 2018. Skilfull 4. Reading & Writing. Macmillan.

• Wybrane materiały z innych źródeł (np. reklamy)

NJA - Pisanie

• Cory, H. (1999). Advanced Writing with English in Use CAE. Oxford.

• de Chazal, E. & Moore, J. (2013). Oxford EAP: Advanced/C1. Oxford.

• Gillett, A. (2024). Using English for Academic Purposes for students in higher education.https://www.uefap.org/

• On-campus Writing Lab. (2024). Purdue University. https://owl.purdue.edu/index.html

• Wybrane materiały z innych źródeł

NJA - Komunikacja ustna

• Brook-Hart, G. & Haines, S. (2014). Complete advanced (2nd ed.). Cambridge English.

• Burgess, S. & Thomas, A. (2008). Gold G1. Pearson Education.

• Hewings , M. (2017). English pronunciation in use: Advanced. Cambridge.

• McCarthy M. & O’Dell, F. (2008). English academic vocabulary in use. CUP.

• Soars, J. & Soars, L., (2019) Headway advanced (5th ed.). OUP.

• Vince, M. (2009). Advanced language practice. Macmillan Heinemann.

• Wellman, G. (1998). The Heinemann English wordbuilder. Macmillan Heinemann.

• BBC Radio / PBS podcasts

• Wybrane materiały z innych źródeł

Efekty uczenia się:

NJA - Czytanie

Absolwent potrafi:

K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim

K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym

K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Absolwent jest gotów do:

K_K01: uczenia się przez całe życie

K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

NJA - Pisanie

Absolwent potrafi:

K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim

K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym

K_U13: przygotować prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla

studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł

Absolwent jest gotów do:

K_K01: uczenia się przez całe życie

K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

NJA - Komunikacja ustna

Absolwent potrafi:

K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim

K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U15: w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów

K_U18: posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu

Absolwent jest gotów do:

K_K01: uczenia się przez całe życie

K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

K_K04: prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

K_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

W zajęciach bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego w semestrze letnim uczestniczą studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich przedmiotów NJA w semestrze zimowym.

Wszystkie przedmioty z bloku Nauka Języka Angielskiego kończą się zaliczeniem na ocenę.

Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest:

• wymagana liczba obecności na zajęciach,

• systematyczna praca,

• dotrzymywanie terminów wykonywania zadań.

W ocenie będą uwzględnione jedynie prace wykonane samodzielnie.

Maksymalna dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:

• NJA – Czytanie (kurs prowadzony w trybie mieszanym): 1 nieobecność

• NJA – Pisanie (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności

• NJA – Komunikacja ustna (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności

Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania zajęć z bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.

NJA - Egzamin

Blok przedmiotowy Nauka Języka Angielskiego na roku drugim studiów pierwszego stopnia kończy się egzaminem z nauki języka angielskiego po zakończeniu semestru letniego.

Do egzaminu NJA są dopuszczeni studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich kursów NJA w semestrze zimowym oraz letnim.

Szczegółowy opis egzaminu oraz metody i kryteria ocenia znajdują się w sylabusie Nauka Języka Angielskiego - Egzamin.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia 1- czytanie, 30 godzin więcej informacji
Ćwiczenia 2 - pisanie, 30 godzin więcej informacji
Ćwiczenia 3 - komunikacja, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Graham Carr
Prowadzący grup: Graham Carr, Stephen Davies, Hanna Gozdawa-Gołębiowska, Michał Kuźmicki, Anna Żarnotal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 1- czytanie - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 2 - pisanie - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 3 - komunikacja - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs Praktycznego Angielskiego Roku Drugiego ma na celu rozwijanie umiejętności i nawyków uczenia się wpajanych w roku pierwszym. Powinny one mieć na celu rozwijanie pewności siebie i niezależności ucznia w następujących obszarach:

- rozumienie i odpowiadanie na szereg tekstów akademickich;

- umiejętność śmiałego posługiwania się różnorodnymi strukturami i środkami argumentacyjnymi w różnych akademickich kompozycjach;

- świadomość różnych odmian języka angielskiego, które znajdują autentyczne zadania ze słuchu;

- świadomość złożoności i niuansów języka używanego w zadaniach mówienia

Pełny opis:

Kurs praktycznego języka angielskiego w klasie drugiej ma na celu wykorzystanie istniejącej wiedzy uczniów na temat odmian wzorców mowy i niestandardowej wymowy angielskiej. Ponadto zachęca ucznia do większej pewności w umiejętności transkrypcji słowa mówionego i formułowania własnych zadań słuchowych na podstawie nagranego materiału. Zachęca także do korzystania z Internetu i biblioteki jako źródeł materiałów do zadań związanych z mówieniem/czytaniem/pisaniem. Ponadto rozwija świadomość zasad rządzących gramatyką, tworzeniem słów i formami wyrazowymi; rozwija wiedzę krytyczną i świadomość struktury tekstu; łączy kurs z innymi kursami językowymi i merytorycznymi uwzględnionymi w programie nauczania; przyczynia się do szerszej misji wytwarzania myślących, analitycznych absolwentów; oddziela argumentację obiektywną i subiektywną oraz identyfikuje i bada różne sposoby narracji. Kurs podkreśla znaczenie zrozumienia i docenienia umiejętności wymaganych do pisania akademickiego i dlatego opiera się na pracy z poprzedniego roku. Wreszcie zwiększa dokładność i zakres słownictwa, gramatyki i interpunkcji, umożliwiając uczniom zarządzanie i rozumienie różnorodnych tekstów oraz kompetentne stosowanie strategii rozwijania i porządkowania pomysłów, co pozwala zapewnić praktykę w zadaniach poprawiania błędów; uczyć wartości samorealizacji i korekty rówieśniczej; budować świadomość i wrażliwość na odmienność i różnicę, zarówno w klasie, jak i poza nią.

Literatura:

Zobacz poszczególne kursy, aby uzyskać więcej informacji

Uwagi:

Studenci są ograniczeni do DWÓCH nieobecności w semestrze zimowym 2024. W wyjątkowych sytuacjach skonsultuj się z nauczycielem przedmiotu.

Wszelkie prace domowe przesłane przez nauczyciela MUSZĄ mieć również trochę czasu w klasie przeznaczonego na opinie itp.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-a600aef0a (2025-03-26)