Ocena i pomiar kompetencji językowej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 4100-3SOPKJO |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
| Nazwa przedmiotu: | Ocena i pomiar kompetencji językowej |
| Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
| Założenia (opisowo): | Student rozpoczynający kurs powinien posługiwać się językiem angielskim co najmniej na poziomie B2 wg ESOKJ. Potrafi zidentyfikować i poprawić poważne błędy językowe na poziomie A1–B1. |
| Tryb prowadzenia: | zdalnie |
| Skrócony opis: |
Kurs wprowadza studentów w zagadnienia diagnozy, kontroli i oceniania kompetencji i osiągnięć językowych uczniów szkoły podstawowej. Obejmuje wiedzę o ocenianiu formalnym i nieformalnym, kształtującym i podsumowującym, zasadach konstruowania testów i sprawdzianów oraz ocenie wypowiedzi ustnych i pisemnych. Uczestnicy uczą się tworzyć narzędzia oceniania zgodne z Podstawą Programową, poznają strukturę egzaminu ósmoklasisty oraz wybrane międzynarodowe egzaminy językowe. |
| Pełny opis: |
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności studentów w zakresie diagnozy, kontroli i oceniania osiągnięć językowych uczniów szkoły podstawowej. Analizowane są dwie perspektywy oceny: globalna – odnosząca się do ogólnej biegłości językowej ucznia w świetle skali ESOKJ (A1–C2), oraz lokalna – związana z postępami i osiągnięciami uczniów w procesie dydaktycznym. Studenci poznają rolę i rodzaje oceniania, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania formalnego i nieformalnego, kształtującego i podsumowującego. Uczą się oceniać wypowiedzi ustne i pisemne uczniów języka angielskiego na różnych poziomach biegłości językowej oraz stosować odpowiednie narzędzia w pracy dydaktycznej. Kurs obejmuje także zasady konstruowania testów, sprawdzianów i innych narzędzi oceny, a następnie ich tworzenie i stosowanie w szkole podstawowej zgodnie z wymaganiami Podstawy Programowej. Omawiane są struktura i cele egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego oraz wybrane międzynarodowe narzędzia pomiaru kompetencji językowej dzieci i młodzieży. |
| Literatura: |
Literatura: |
| Efekty uczenia się: |
Symbole efektów kierunkowych: K_W01 K_W03 K_W09 K_W19 K_W21 K_U09 K_U19 K_U20 K_U23 K_K06 K_K09 Efekty przedmiotowe: Wiedza – w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: |
| Metody i kryteria oceniania: |
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Kryteria nie mają przypisanych wag punktowych, ponieważ są stosowane łącznie przy ocenie każdego narzędzia. 3.1 Dla autorskiego sprawdzianu:
Ocena sprawdzianu odbywa się na podstawie spełnienia powyższych kryteriów w sposób całościowy. 3.2 Dla testu sprawdzającego:
|
| Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KINT
KINT
KINT
KINT
PT |
| Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Guz | |
| Prowadzący grup: | Ewa Guz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
| Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów i osiągnięć uczniów w opanowaniu języka angielskiego jako obcego na I i II etapie edukacyjnym. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zasadami oceny pracy, osiągnięć i postępów uczniów w odniesieniu do treści kształcenia przewidzianych dla I i II etapu edukacyjnego (klasy I-III, IV-VIII oraz pomiaru ogólnej kompetencji językowej. |
|
| Pełny opis: |
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności studentów w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym.Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci uczą się rozumieć rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. Zapoznają się również z procesem oceniania, jego zasadami i rodzajami w tym ocenianiem kształtującym i sumatywnym (semestralnym i rocznym), ocenianiem bieżącym oraz funkcjami oceny. Uczą się rozpoznawać typowe błędy uczniowskie popełniane przez uczniów języka angielskiego w mowie i piśmie na różnych poziomach biegłości językowej i wykorzystać je w procesie dydaktycznym. Podczas kursu wprowadzone zostają zasady konstruowania sprawdzianów/testów służących ocenie danych umiejętności uczniów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów na lekcjach języka angielskiego. Rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej dla języka angielskiego. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka angielskiego. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym np. A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary. Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń. |
|
| Literatura: |
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. White Plains, NY: Pearson Education. Carr, N.T. (2018). Designing and analyzing language tests, Book with CD-ROM. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student's book: Answer key. Warszawa: Express Publishing. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Practice Test (+CD). Warszawa: Express Publishing.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Douglas, D. (2009). Understanding language testing. London: Hodder Education. Green, A. (2013). Exploring language assessment and testing. Language in action. Routledge. Hughes A. (2013). Testing for language teachers, (2nd edition). Cambridge: CUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Ioannou-Georgiou, P., Pavlou, P. (2003). Assessing young learners. Oxford: OUP. Jang E. E. (2014). Focus on assessment. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) McKay, P. (2006). Assessing young language learners. Cambridge: CUP. McNamara, T. (2008) Language testing. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Nikolov. M. (2016). Assessing young learners of English: Global and local perspectives. New York: Springer. Pinter, A. (2017). Teaching young language learners (Chapter 10, Assessment), (2nd edition). Oxford: OUP. Podstawa Programowa. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Szkoła podstawowa I-III. Język obcy nowożytny. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III Podstawa Programowa. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Szkoła podstawowa IV-VIII. Język obcy nowożytny. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-obcy-nowozytny University of Cambridge ESOL Examinations (2011). Using the CEFR: Principles of Good Practice October 2011. https://www.cambridgeenglish.org/Images/126011-using-cefr-principles-of-good-practice.pdf Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Oxford: OUP.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE) + podręczniki do nauki języka angielskiego w klasach I-III i IV-VIII z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki ! Lista pozycji bibliograficznych może ulec zmianie w zależności od potrzeb studentów i przebiegu/realizacji celów kursu. |
|
| Uwagi: |
Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest kursem internetowym prowadzonym w trybie zdalnym synchronicznym. Obejmuje 7 spotkań, które odbywają są co dwa tygodnie na żywo za pomocą platformy Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. Obecność sprawdzana jest poprzez wyczytywanie list uczestników na głos. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W przypadku choroby studenci są zobowiązani do niezwłocznego usprawiedliwiania nieobecności i samodzielnej realizacji materiału, który jest przyporządkowany do zajęć, których dotyczy nieobecność. Kurs "Ocena i pomiar ..." jest dokumentowany na platformie Kampus 2, gdzie znajdują się wszystkie informacje, komunikaty, instrukcje, materiały i linki do zajęć. UWAGA! Dopuszcza się zastosowanie narzędzi opartych na SI do weryfikacji poprawności językowej konstruowanego na zaliczenie sprawdzianu końcowego dla klasy VII. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KINT
KINT
KINT
KINT
PT |
| Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Guz | |
| Prowadzący grup: | Ewa Guz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
| Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Kurs wprowadza studentów w zagadnienia diagnozy, kontroli i oceniania kompetencji i osiągnięć językowych uczniów szkoły podstawowej. Obejmuje wiedzę o ocenianiu formalnym i nieformalnym, kształtującym i podsumowującym, zasadach konstruowania testów i sprawdzianów oraz ocenie wypowiedzi ustnych i pisemnych. Uczestnicy uczą się tworzyć narzędzia oceniania zgodne z Podstawą Programową, poznają strukturę egzaminu ósmoklasisty oraz wybrane międzynarodowe egzaminy językowe. |
|
| Pełny opis: |
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności studentów w zakresie diagnozy, kontroli i oceniania osiągnięć językowych uczniów szkoły podstawowej. Analizowane są dwie perspektywy oceny: globalna – odnosząca się do ogólnej biegłości językowej ucznia w świetle skali ESOKJ (A1–C2), oraz lokalna – związana z postępami i osiągnięciami uczniów w procesie dydaktycznym. Studenci poznają rolę i rodzaje oceniania, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania formalnego i nieformalnego, kształtującego i podsumowującego. Uczą się oceniać wypowiedzi ustne i pisemne uczniów języka angielskiego na różnych poziomach biegłości językowej oraz stosować odpowiednie narzędzia w pracy dydaktycznej. Kurs obejmuje także zasady konstruowania testów, sprawdzianów i innych narzędzi oceny, a następnie ich tworzenie i stosowanie w szkole podstawowej zgodnie z wymaganiami Podstawy Programowej. Omawiane są struktura i cele egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego oraz wybrane międzynarodowe narzędzia pomiaru kompetencji językowej dzieci i młodzieży. |
|
| Literatura: |
Literatura: |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
