Pedagogika ogólna z elementami pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-1POZEPSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna z elementami pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy na temat zagadnień dotyczących pedagogiki. Studenci zapoznają się ze statusem i najważniejszymi zadaniami pedagogiki ogólnej jako dyscypliny akademickiej, z jej najważniejszymi kategoriami pojęciowymi oraz z podstawowymi prawidłowościami oraz wybranymi obszarami pedagogiki specjalnej. Wybrane subdyscypliny pedagogiczne posłużą jako przykłady różnych obszarów problemowych i zagadnień, które obejmuje współczesna refleksja pedagogiczna. |
Pełny opis: |
1. Pedagogika, pedeia, pedagogika techne. Ustalenia terminologiczne. Klasyfikacja nauk pedagogicznych. Powiązanie pedagogiki z innymi dziedzinami wiedzy 2. Kultura pedagogiczna Europy przełomu VIII/XIX wieku. czołowi przedstawiciele. 3. "Unaukowienie pedagogiki" Jan Fryderyk Herbart. Krytyka tradycyjnej szkoły herbartowskiej. 4.Pedagogika nowego wychowania. Podstawowe założenia i czołowi przedstawiciele nurtu reformatorskiego. 5.Maria Grzegorzewska - twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce 6. Pedagogika specjalna, jej cele, zadania. klasyfikacja subdyscyplin pedagogiki specjalnej. 7. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wskazówki do pracy z uczniem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2003. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Śliwerski B. (red.), Pedagogika. (tom. 4): Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, GWP, Gdańsk 2010. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Turos L. (red.), Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001. Tchorzewski A.M. de, Współczesne konteksty wychowania: w kręgu pytań i dyskusji, Wers, Bydgoszcz 2002. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym w stopniu pogłębionym i rozszerzonym miejsce pedagogiki ogólnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do podejmowania działań pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.