Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura amerykańska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4101-3PLAMW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura amerykańska
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Wykład stanowi skondensowany przegląd najważniejszych epok i prądów w literaturze USA, zilustrowanych reprezentatywnymi dla siebie dziełami.

Pełny opis:

I.Literatura Kolonialna (od 1620 do 1783/1800.)

a)Literatura Purytan (XVII i XVIII wiek)

b)Epoka Oświecenia

II.Wiek XIX

a)Romantyzm

b) Transcendentalizm (1840-1860)

c) literatura Gotyku

d) realizm i naturalizm

III.Literatura wieku XX

a) Modernizm (1900s-1946):

b) Epoka Jazzu:

c) Literatura powojenna i Dramat amerykański:

d) literatura dziecięca:

- Louisa May Alcott, Little Women

- L. Frank Baum, The Wizard of Oz

- Theodor Seuss Geisel (Dr. Seuss) – The Cat in the Hat, Green Eggs and Ham

- Hans Augusto Rey, and Margaret Rey, the Curious George Series

- Ursula Le Guin, The Wizard of Earthsea – selection

W celu rozwijania znajomości literatury kraju targetowego, wykład koncentruje się na wiodących amerykańskie tematy, mity, prowadząc uczestników poprzez przegląd stylów, gatunków, technik pisarskich oraz oferuje ogląd głównych współczesnych zadagnień, takich jak gender, etniczność, wielokulturowość i regionalizm. Zachęca się także studentów do porównań amerykańskich zjawisk literackich z ojczystymi, co uwydatnia międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli.

Literatura:

Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature. Vols. I and II. Norton, New York, 1994.

Beaty, J. & Hunter, J.P., New Worlds of Literature, Norton & Company, W. W., New York, 1994.

Bradbury, M. & Ruland, R., From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature, Viking, New York, 1991.

Elliott, E., American Colonial Writers 1606-1734, Gale Research Co., Detroit, Mich., 1984.

Elliott, E., American Colonial Writers 1735-1781, Gale Research Co., Detroit, Mich., 1984.

Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997.

Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995.

High, P.B., An Outline of American Literature, Longman, London, 1989.

Jones, S.W. (ed.), Growing up in the South: An Anthology of Modern Southern Literature, Mentor, New York, 1991.

Kenner, H., The Pound Era, University of California Press, Berkeley & Los Angeles, 1974.

Kostalanetz, R. (ed.), American Writing Today, 2 vols., Forum Series, United States International Communication Agency, Washington DC, 1982.

Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998.

Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990.

Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994.

Mazur, Z. (ed.), The College Anthology of American Literature. Universitas, Kraków, 1998.

McQuade, D. (ed.), The Harper Single Volume of American Literature, 3rd ed., Longman, New York, 1999.

Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature. 1995 ed.

Perkins, D., A History of Modern Poetry, 2 vols., the Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Mass., & London, 1976.

Rubin, L.D., The Faraway Country: Writers of the Modern South, University of Washington Press, Seattle, 1963.

Richler M, (ed.), The Best of Modern Humor, Knopf, A.A., New York, 1983.

Salska, A. (ed.), Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1 and 2. Universitas, Kraków, 2003.

Velie, A. (ed.), American Indian Literature: An Anthology, Norman, University of Oklahoma Press, 1979.

Wagner-Martin, L. & Davidson, C.M. (eds.), The Oxford Book of Women's Writing in the United States, OUP, Oxford & New York, 1995.

Wiget, A. (ed.), Critical Essays on Native American Literature, Hall, G.K. Boston, Mass., 1985.

Williford, L. & Martone, M. (eds.), The Scribner Anthology of Contemporary Short Fiction: Fifty North American Stories Since 1970, Scribner Paperback Fiction, Simon & Schuster, New York, 1999.

Wilmeth, D.B. (ed.), The Cambridge History of American Theatre, CUP, New York, 1998.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego K_W01

K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie historii literatury amerykańskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności K_W02

K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa, właściwych dla nauczania języków obcych K_W03

UMIEJĘTNOŚCI

K_U15 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej K_U15

K_U21 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych ; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań K_U21

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01

K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etnicznych zamieszkujących terytorium USA K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Wykład ma charakter wprowadzenia studentów w problematykę literaturoznawstwa USA, która później rozwijana jest podczas bezpośredniej pracy ze słuchaczami podczas zajęć konwersatoryjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)