Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4101-3PPWPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy pedagogiki
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze problemów współczesnej pedagogiki. Uczestnictwo w zajęciach ma prowadzić do wyposażenia studentów w szczegółową wiedzę na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku, socjologii edukacji, aspektów porównawczych dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym w ujęciu psychopedagogicznym.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze problemów współczesnej pedagogiki. Uczestnictwo w zajęciach ma prowadzić do wyposażenia studentów w szczegółową wiedzę na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku, socjologii edukacji, aspektów porównawczych dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym w ujęciu psychopedagogicznym. W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum „współczesnych problemów pedagogiki”. Warto podkreślić, że prezentowana w toku zajęć tematyka może być – w części przypadków – rozpatrywana także z perspektywy uniwersalnych problemów charakterystycznych dla obszaru zainteresowania tej dyscypliny nauki.

Zakres tematów:

1. Agresja i przemoc domowa – typy agresji, przyczyny zachowań agresywnych (czynniki wyzwalające/spustowe), metody redukcji zachowań agresywnych, typologia form przemocy domowej (przemocy w rodzinie)

2. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja – przejawy, typy i źródła/geneza uprzedzeń; rozpowszechnienie uprzedzeń we współczesnym świecie, sposoby walki z istniejącymi uprzedzeniami i przeciwdziałania ich powstawaniu

3. Wpływ społeczny – podstawowe techniki wpływu społecznego wykorzystywane we współczesnym świecie oraz mechanizmy ich działania, informacyjny oraz normatywny wpływ społeczny, konformizm wobec innych ludzi/norm. Świat wartości a wychowanie

4. Stres – stres jako zjawisko towarzyszące codziennie współczesnemu człowiekowi; stres a zdrowie - fizyczne oraz psychiczne (związki stresu z zaburzeniami psychicznymi); definicje i koncepcje stresu psychologicznego; jak stawiamy czoła stresowi (stresorom), czyli radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w sytuacji stresowej; determinanty zachowania wobec stresu – właściwości podmiotu i właściwości sytuacji jako wyznaczniki radzenia sobie

5. Zaburzenia psychiczne jako problem współczesnego świata pojęcie normy, normalności i zdrowia. Patologia współczesnej normalności i jej znaczenie z perspektywy zagrożeń czyhających na człowieka XXI wieku.

6. Atrakcyjność interpersonalna – koncepcje odnoszące się do powstawania/odczuwania przyjaźni oraz miłości. Rodzina i jej znaczenie dla wychowania człowieka

7. Trafny wybór zawodu lub jego brak – znaczenie z perspektywy całożyciowej, w kontekście koncepcji osobowości zawodowej (dopasowanie osoba – środowisko pracy) oraz wybranych koncepcji osobowości

8. Zachowania prospołeczne – uwarunkowania, typy oraz przejawy zachowań pomocowych w świetle koncepcji altruizmu oraz wyników badań

9. Troska i opieka nad osobami potrzebującymi i zależnymi w tym osobami z niepełnosprawnościami i seniorami. Rola instytucji edukacyjnych i mediów

10. Media a edukacja i wychowanie. Aspekty pozytywne i negatywne

11. Psychopedagogiczne mity w dyskursie społecznym a pedagogika naukowa.

12. Uniwersytet odpowiedzialny za racjonalność świata. Dyskusje i społeczne rekonstrukcje idei uniwersytetu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cialdini, R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004 (oraz późniejsze wydania).

Doliński, D., Strelau, J. (red.), Psychologia Akademicka. Podręcznik. Tom 1-2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2018.

Heszen, I. : Psychologia stresu. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.

Krahe, B. : Agresja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006.

Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls. Kraków 2010.

Nowakowska-Siuta R.: Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Wyd. ChAT. Warszawa 2018.

Paszkowska-Rogacz, A. : Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa 2003.

Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2019

Wojciszke, B. : Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Warszawa 2004

Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. : Psychologia. Kluczowe koncepcje. Człowiek i jego środowisko, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Aronson, E. (red.) : Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002.

Cierpiałkowska, L. : Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 2007.

Garstka T.: Psychopedagogiczne mity. Wolters Kluwer. Warszawa 2017.

Jarosiewicz, H.: Psychologia dążeń i skłonności zawodowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012.

Łączyk, M., Osobowościowe uwarunkowania preferencji zawodowych młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.

Łosiak, W. : Psychologia stresu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

Stephan, W.G., Stephan, C.W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003.

Trzebińska, E.: Psychologia pozytywna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

Wojciszke, B. : Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2005.

Tłuściak-Deliowska, A., Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Efekty uczenia się:

WIEDZA absolwent zna i rozumie:

P6S_WG Zakres i głębia

wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej

P6S_WG Zakres i głębia

w podstawowym stopniu procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia

P6S_WG Zakres i głębia

w stopniu podstawowym projektowanie i prowadzenie badań w pedagogice i psychologii, a w szczególności problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody

P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki

w sposób podstawowy i uporządkowany różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzących

UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

KOMPETENCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotów do:

P6S_KR Rola zawodowa /niezależność i rozwój etosu

prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

P6S_KR Rola zawodowa /niezależność i rozwój etosu

prawidłowego podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu internetowego jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu:

80% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach.

20% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach w sali oraz punkty uzyskane z quizu końcowego.

Sposób obliczania oceny końcowej: średnia ważona:

90-100% - 5

85-89,99% - 4,5

75-84,99% - 4

70-74,99% - 3,5

50-69,99% - 3

Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)