Współczesne problemy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-3PPWPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy pedagogiki |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze problemów współczesnej pedagogiki. Uczestnictwo w zajęciach ma prowadzić do wyposażenia studentów w szczegółową wiedzę na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku, socjologii edukacji, aspektów porównawczych dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym w ujęciu psychopedagogicznym. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze problemów współczesnej pedagogiki. Uczestnictwo w zajęciach ma prowadzić do wyposażenia studentów w szczegółową wiedzę na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku, socjologii edukacji, aspektów porównawczych dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym w ujęciu psychopedagogicznym. W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum „współczesnych problemów pedagogiki”. Warto podkreślić, że prezentowana w toku zajęć tematyka może być – w części przypadków – rozpatrywana także z perspektywy uniwersalnych problemów charakterystycznych dla obszaru zainteresowania tej dyscypliny nauki. Zakres tematów: 1. Agresja i przemoc domowa – typy agresji, przyczyny zachowań agresywnych (czynniki wyzwalające/spustowe), metody redukcji zachowań agresywnych, typologia form przemocy domowej (przemocy w rodzinie) 2. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja – przejawy, typy i źródła/geneza uprzedzeń; rozpowszechnienie uprzedzeń we współczesnym świecie, sposoby walki z istniejącymi uprzedzeniami i przeciwdziałania ich powstawaniu 3. Wpływ społeczny – podstawowe techniki wpływu społecznego wykorzystywane we współczesnym świecie oraz mechanizmy ich działania, informacyjny oraz normatywny wpływ społeczny, konformizm wobec innych ludzi/norm. Świat wartości a wychowanie 4. Stres – stres jako zjawisko towarzyszące codziennie współczesnemu człowiekowi; stres a zdrowie - fizyczne oraz psychiczne (związki stresu z zaburzeniami psychicznymi); definicje i koncepcje stresu psychologicznego; jak stawiamy czoła stresowi (stresorom), czyli radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w sytuacji stresowej; determinanty zachowania wobec stresu – właściwości podmiotu i właściwości sytuacji jako wyznaczniki radzenia sobie 5. Zaburzenia psychiczne jako problem współczesnego świata pojęcie normy, normalności i zdrowia. Patologia współczesnej normalności i jej znaczenie z perspektywy zagrożeń czyhających na człowieka XXI wieku. 6. Atrakcyjność interpersonalna – koncepcje odnoszące się do powstawania/odczuwania przyjaźni oraz miłości. Rodzina i jej znaczenie dla wychowania człowieka 7. Trafny wybór zawodu lub jego brak – znaczenie z perspektywy całożyciowej, w kontekście koncepcji osobowości zawodowej (dopasowanie osoba – środowisko pracy) oraz wybranych koncepcji osobowości 8. Zachowania prospołeczne – uwarunkowania, typy oraz przejawy zachowań pomocowych w świetle koncepcji altruizmu oraz wyników badań 9. Troska i opieka nad osobami potrzebującymi i zależnymi w tym osobami z niepełnosprawnościami i seniorami. Rola instytucji edukacyjnych i mediów 10. Media a edukacja i wychowanie. Aspekty pozytywne i negatywne 11. Psychopedagogiczne mity w dyskursie społecznym a pedagogika naukowa. 12. Uniwersytet odpowiedzialny za racjonalność świata. Dyskusje i społeczne rekonstrukcje idei uniwersytetu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cialdini, R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004 (oraz późniejsze wydania). Doliński, D., Strelau, J. (red.), Psychologia Akademicka. Podręcznik. Tom 1-2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2018. Heszen, I. : Psychologia stresu. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013. Krahe, B. : Agresja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006. Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls. Kraków 2010. Nowakowska-Siuta R.: Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Wyd. ChAT. Warszawa 2018. Paszkowska-Rogacz, A. : Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa 2003. Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2019 Wojciszke, B. : Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Warszawa 2004 Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. : Psychologia. Kluczowe koncepcje. Człowiek i jego środowisko, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Aronson, E. (red.) : Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002. Cierpiałkowska, L. : Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 2007. Garstka T.: Psychopedagogiczne mity. Wolters Kluwer. Warszawa 2017. Jarosiewicz, H.: Psychologia dążeń i skłonności zawodowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012. Łączyk, M., Osobowościowe uwarunkowania preferencji zawodowych młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008. Łosiak, W. : Psychologia stresu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. Stephan, W.G., Stephan, C.W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003. Trzebińska, E.: Psychologia pozytywna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. Wojciszke, B. : Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2005. Tłuściak-Deliowska, A., Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA absolwent zna i rozumie: P6S_WG Zakres i głębia wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej P6S_WG Zakres i głębia w podstawowym stopniu procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia P6S_WG Zakres i głębia w stopniu podstawowym projektowanie i prowadzenie badań w pedagogice i psychologii, a w szczególności problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki w sposób podstawowy i uporządkowany różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzących UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KOMPETENCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotów do: P6S_KR Rola zawodowa /niezależność i rozwój etosu prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu P6S_KR Rola zawodowa /niezależność i rozwój etosu prawidłowego podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kursu internetowego jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu: 80% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach. 20% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach w sali oraz punkty uzyskane z quizu końcowego. Sposób obliczania oceny końcowej: średnia ważona: 90-100% - 5 85-89,99% - 4,5 75-84,99% - 4 70-74,99% - 3,5 50-69,99% - 3 Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.