Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-M4SKU-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest opisanie, w jaki sposób czynniki społeczno-kulturowe współwystępują z przestrzennym zróżnicowaniem gospodarki w Europie i Polsce. |
Pełny opis: |
1. Kulturowe przesłanki powstania kapitalizmu. podział Europy na dwa kręgi kulturowe i gospodarcze 2. Wschodnioeuropejski kompleks gospodarczy 3. Historyczne przesłanki polskiej kultury gospodarczej 4. Rozwój lokalny w Polsce 5. Współczesne zróżnicowanie przestrzenne Polski lokalnej 6. Postindustrializm i powstanie gospodarki opartej na wiedzy 7. Rynek pracy i poziom życia w regionach europejskich 8. Współczesne różnice kulturowe w Europie: Wschód - Zachód, katolicy - protestanci, Północ - Południe 9. Międzynarodowe badania wymiarów kultury, postmaterializm, indywidualizm, w Europie i w Polsce 10. Konserwatyzm vs otwartość w Polsce i Europie 11. Wymiary kultury a rozwój gospodarczy. 12. Instytucje inkluzywne i ekskluzywne w rozwoju gospodarczym 13. Jakość rządzenia w Polsce i Europie |
Literatura: |
Literatura do tematów 1-9 będzie udostępniona w wersji elektronicznej Tematy 1-3. J. T. Hryniewicz, 2004 Polityczny i kulturowy kontekst rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo naukowe SCHOLAR, Warszawa, rozdziały 3-5. Temat 4. J.T. Hryniewicz, 2017 Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego – 20 lat później, „Samorząd Terytorialny” 6 czerwiec 2017, s. 5-23, wydawca Wolters Kluwer, ISSN 0867-4973 Temat 5. M. Smętkowski, A. Płoszaj 2015, Zróżnicowania społeczno-gospodarcze gmin według regionów historycznych, (w) G. Gorzelak (red.) Polska gmina 2015, Warszawa 2016, Wydawnictwo naukowe SCHOLAR, s. 265-285, ISBN 978-83-7383-807-9. Tematy 6, 8, 9. J.T. Hryniewicz, Polska na tle historycznych podziałów przestrzeni europejskiej oraz współczesnych przemian gospodarczych, społecznych i politycznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2015, ss.514, ISBN 978-83-7383-738-6, rozdziały 2-4. Tematy 7 oraz 10-13 Prezentacje wyników badań własnych |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: (1)Charakteryzuje strukturalne i gradacyjne zróżnicowania społeczeństwa polskiego (K_W04); (2) (3) Opisuje zmiany struktury społecznej w różnych wymiarach (K_W04). W zakresie umiejętności: (1) Wyjaśnia i analizuje przyczyny oraz przebieg procesów społecznych w Polsce w ujęciu przestrzennym (K_U01); (2) Uczestniczy w dyskusji naukowej (K_U10). W zakresie kompetencji społecznych: (1) Prawidłowo określa priorytety podejmowanych działań w pracy indywidualnej (K_K03); (2) Samodzielnie uzupełnia wiedzę z pogranicza gospodarki przestrzennej i socjologii (K_K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: zaangażowanie studenta, w tym w szczególności: praca z tekstami, przygotowywanie prezentacji multimedialnych, opracowywanie wyznaczonych zagadnień, ponadto: aktywność na zajęciach, opracowanie wybranego tematu w formie pisemnej (esej) oraz obecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.