Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Literature and Visual Arts

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS253
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Literature and Visual Arts
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

Seminarium badawcze ma na celu zachęcić do projektów łączących literaturę ze sztukami wizualnymi, twórczość łączącą obie praktyki. Chodzi tu na przykład o zagadnienie ekfrazy w literaturze, powiązań literatury z fotografią, malarstwem, rzeźbą, problematyka ilustracji wzajemnych inspiracji pomiędzy pisarzami i artystami wizualnymi.

Pełny opis:

1. Nathaniel Hawthorne and Visual Arts

a. “The Prophetic Pictures”

b. “Hawthorne and the Visual Arts.” In A Historical Guide to Nathaniel Hawthorne, ed. Larry J. Reynolds, 109–33. New York: Oxford UP, 2001.

c. Prophetic Pictures: Nathaniel Hawthorne's Knowledge and Uses of the Visual Arts, by Rita K. Gollin, John L. Idol, Sterling K. Eisiminger (Greenwood Press, 1991)

2. Walt Whitman and Daguerreotype/Photography

a. Ed Folsom, Whitman’s Native Representations (Cambridge University Press, 1994)

b. Ed Folsom, “Whitman’s Calamus Photographs,” Breaking Bounds, ed. Betsy Erkkila and Jay Grossman (New York: Oxford University Press, 1996),

c. Ed Folsom, “Whitman and the Visual Democracy of Photography,” Mickle Street Review 10 (1988): 51–65.

d. Miles Orwell, “Whitman’s Tranformed Eye”

3. Henry James and Painting

a. Primary texts: “The Real Thing,” “The Art of Fiction.”

b. Seager, Zachary, “Henry James, Painters, and Painting.” ProQuest Dissertations Publishing, 2019. Print.

c. Tóibín, Colm, Marc Simpson, and Declan Kiely. Henry James and American Painting. University Park, PE: Penn State University Press, 2017.

4. Ezra Pound and sculpture

a. Michael North, The Final Sculpture: Public Monuments and Modern Poets (Ithaca, NY: Cornell University Press, 1985), 103-84.

5. William Carlos Williams, Stieglitz, Demuth, and Sheeler

a. Peter Halter, The Revolution in the Visual Arts and the Poetry of William Carlos Williams. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

b. Schwarz, Daniel R. "Painting Williams, Reading Demuth: “The Great Figure” and I Saw the Figure 5 in Gold." William Carlos Williams Review 32, no. 1-2 (2015): 17-32. Accessed July 19, 2021. http://www.jstor.org/stable/10.5325/willcarlwillrevi.32.1-2.0017.

c. Bram Dijkstra, Cubism, Stieglitz, and the Early Poetry of William Carlos Williams.

6. John Updike and Visual Arts

a. Primary texts: Short stories: “The Kid’s Whistling” (from The Same Door [1959]), “Museum and Women” (from Museum and Women and Other Stories [1972]), novel The Centaur

7. Robert Lowell and Painting

a. Meyers, Jeffrey. “Robert Lowell: The Paintings in the Poems.” Papers on Language and Literature 23, no. 2 (1987): 218–39.

b. Diederik Ostdijk, “Lowell and Painting” (draft for Robert Lowell in Context)

c. Baldock, Sophie. “‘Our Looks, Two Looks’: Miniature Portraits in the Letters of Elizabeth Bishop and Robert Lowell.” Review of English Studies 71, no. 300 (2020): 528–53.

d. Deese, Helen. “Lowell and the Visual Arts.” In Robert Lowell: Essays on the Poetry, edited by Steven Gould Axelrod and Helen Deese, 180–216. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

e. Grzegorz Kosc, “Robert Lowell’s Still Lifes and the Market Economy of the Poetic Vocation”

8. Natasha Trethewey’s Photographs

a. Primary texts: Bellocq’s Ophelia

b. Deborah Rindge and Anna Leahy, “Become What You Must”: Trethewey’s Poems and Bellocq’s Photographs,” English Language Notes 44, no. 2 (Fall 2006): 291–305.

c. Annette Debo, „Ophelia Speaks: Resurrecting Still Lives in Natasha Trethewey’s Bellocq’s Ophelia,” African American Review 42, no. 2 (Summer 2008): 201–14 .

Literatura:

Baugher, Janée J. The Ekphrastic Writer: Creating Art-Influenced Poetry, Fiction and Nonfiction. Jefferson, NC: McFarland, 2020.

Cheeke, Stephen. Writing for Art: The Aesthetics of Ekphrasis. Manchester: Manchester University Press, 2010.

Cunningham, David, and Andrew Fisher and Sas Mays. Photography and Literature in the Twentieth Century. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2005.

Fernie, Deanna. Hawthorne, Sculpture, and the Question of American Art. Burlington, VT, 2011.

Hedley, Jane, Nick Halpern, and Willard Spiegelman, eds. In the Frame: Women’s Ekphrastic Poetry from Marianne Moore to Susan Wheeler. PLACE: University of Delaware Press, 2009.

Heffernan, James A. W. Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago, Ill.: University of Chicago Press, 2004.

Hollander, John. The Gazer’s Spirit: Poems Speaking to Silent Works of Art. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.

Kleppe, Sandra Lee, Ekphrasis in American Poetry: The Colonial Period to the 21st Century. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2015.

Loizeaux, Elizabeth Bergmann. Twentieth-Century Poetry and the Visual Arts. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

Mitchell, W. J. T. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago, Ill.: University of Chicago Press, 1995.

North, Michael. The Final Sculpture: Public Monuments and Modern Poets. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1985.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student,

Wiedza

 ma pogłębioną wiedzę jak sztuki wizualne wpływały na i wzbogacały literaturę amerykańską

 posiada zaawansowaną umiejętność posługiwania się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu literatury amerykańskiej i jej powiązań ze sztukami wizualnymi

Umiejętności

 potrafi przeprowadzić analizę tekstu stosując oryginalne podejścia, uwzględniając kontekst sztuk wizualnych, badań nad ekfrazą

 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wyczerpujących wystąpień ustnych na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych wybranej specjalizacji dyplomowej,

 potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

Kompetencje społeczne

 rozumie rolę podstawowej wiedzy o literaturze dla zrozumienia zmian kulturowych w Stanach Zjednoczonych

 aktywnie współdziała i pracuje w grupie

 wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas kursu do dalszych studiów nad kulturą Stanów Zjednoczonych

Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział w proseminarium 20%

- anotowana bibliografia kluczowych tekstów oraz krytyki dla wybranego medium/obszaru 20%

- prezentacja dla innych studentów w czasie zajęć 20%

- praca semestralna (15 stron) 40%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)