American Memories: Film, Literature, Theory
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS255 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Memories: Film, Literature, Theory |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza w zagadnienie pamięci, ukazując ich kluczowe znaczenie dla tego, kim jestesmy oraz, w tym przypadku, dla naszego zrozumienia Stanów Zjednoczonych. Zajęcia stanowią przegląd ujęć pojęcia “pamięci” w kulturoznawstwie (m.in. Jan Assman, Pierre Nora, Astrid Errl, Marianne Hirsch, Michael Rothberg, Stef Craps). Opierając się na przykładach amerykańskich, będziemy analizować formy medialne, instytucje, czynności oraz przedmioty kluczowe dla przekazywania pamięci: pomniki, muzea, historie mowiona, filmy, wspomnienia, powieść graficzna. W ramach pamięci amerykańskiej poruszone zostaną takie zagadnienia jak: spuścizna niewolnictwa, migracje, druga wojna światowa i Zagłada, zimna wojna, walka o równość płci i prawa LGBTQI. |
Pełny opis: |
Kurs wprowadza w zagadnienie pamięci, ukazując ich kluczowe znaczenie dla tego, kim jestesmy oraz, w tym przypadku, dla naszego zrozumienia Stanów Zjednoczonych. Zajęcia stanowią przegląd ujęć pojęcia “pamięci” w kulturoznawstwie (m.in. Jan Assman, Pierre Nora, Astrid Errl, Marianne Hirsch, Michael Rothberg, Stef Craps). Opierając się na przykładach amerykańskich, będziemy analizować formy medialne, instytucje, czynności oraz przedmioty kluczowe dla przekazywania pamięci: pomniki, muzea, historie mowiona, filmy, wspomnienia, powieść graficzna. W ramach pamięci amerykańskiej poruszone zostaną takie zagadnienia jak: spuścizna niewolnictwa, migracje, druga wojna światowa i Zagłada, zimna wojna, walka o równość płci i prawa LGBTQI. Na zajęciach odbędzie się też wykład zaproszonego gościa/gościni, a częścią kursu będzie wizyta w Muzeum POLIN. Lista zagadnień: - Co to jest pamięć? - Co to jest pamięć amerykańska? - Pomniki w USA - Turystyka i pamięć - Amerykanizacja Zagłady - Pamięć katastrof naturalnych - Żywa pamięć i historia mówiona - Wspomnienia rodzinne - Pamięć transnarodowa -Pamięć w erze cyfrowej |
Literatura: |
Errl, Astrid. Memory in Culture. Translated by Sara B. Young. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011 (excerpts). Olick, Jeffrey K., Vered Vinitzky-Seroussi, Daniel Levy. The Collective Memory Reader. Oxford and New York: Oxford University Press, 2011 (excerpts). Rothberg, Michael. Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford: Stanford University Press, 2009 (excerpts). Levitt, Laura. Objects that Remain. University Park: Penn State UP, 2020 (excerpts). Wybór pamiętników i graphic memoris, wideowywiadów, filmów i seriali TV |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - wytwory kultury amerykańskiej dotyczące pamięci i wspomnień i charakterystyczne dla nich konteksty historyczne, społeczne i polityczne oraz związane z nimi przejawy i procesy charakterystyczne dla współczesnego życia kulturalnego i społecznego w Stanach Zjednoczonych - główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego w zakresie pamięci i wspomnień, a także podstawy ich literaturoznawczej analizy Student/ka potrafi: - rozpoznawać, rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów kulturowych związanych z pamięcią w Stanach Zjednoczonych przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych - wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów i zjawisk kulturowych związanych z pamięcią w Stanach Zjednoczonych - interpretować dzieła literatury amerykańskiej dotyczące pamięci i wspomnień w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej - zaplanować, napisać i zredagować pracę badawczą dotyczacą zagadnień pamięcioznawczych Student/ka jest gotów/gotowa: - krytycznie odbierać treści dotyczące pamięci w Stanach Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska - wykorzystywać zdobytą wiedzę w zakresie studiów nad pamięcią w Stanach Zjednoczonych celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca podczas zajęć - 20% 4 pisemne komentarze do lektur - 20% Abstrakt i konspekt - 20% Esej końcowy i jego redakcja - 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.