Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Politics of Popular Genres: American SF, Crime Fiction, and Romance in Critical Methodological Review

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS261
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Politics of Popular Genres: American SF, Crime Fiction, and Romance in Critical Methodological Review
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

Proseminarium badawcze MA wykorzystuje trzy popularne amerykańskie gatunki w ich formach literackich i graficznych do krytycznego przeglądu podejść metodologicznych. Celem zajęć jest zbadanie, w jaki sposób poszczególne metodologie badawcze, m.in. analiza formalna, lektura feministyczna i queer, czy analiza historyczna umożliwiają różne odczytania popularnych tekstów literackich i wizualnych. W efekcie, osoby uczestniczące w kursie będą miały okazje do zaobserwowania jak za pomocą przyjętych perspektyw krytycznych teksty nabierają nowych znaczeń.

Pełny opis:

Proseminarium badawcze MA wykorzystuje trzy popularne amerykańskie gatunki w ich formach literackich i graficznych do krytycznego przeglądu podejść metodologicznych. Celem zajęć jest zbadanie, w jaki sposób poszczególne metodologie badawcze, m.in. analiza formalna, lektura feministyczna i queer, czy analiza historyczna umożliwiają różne odczytania popularnych tekstów literackich i wizualnych. W efekcie, osoby uczestniczące w kursie będą miały okazje do zaobserwowania jak za pomocą przyjętych perspektyw krytycznych teksty nabierają nowych znaczeń.

Zagadnienia:

- definiowanie gatunków: romans, powieść kryminalna, fantastyka naukowa

- analiza gatunkowa kultury popularnej

- polityczny wymiar kultury popularnej

- słowa kluczowe w analizie kultury popularnej: rasa, płeć, klasa, sprawność, seksualność

- afekt w popularnych gatunkach

- perspektywy studiów fanowskich

Perspektywy:

- analiza formalna

- analiza feministyczna

- analiza queer

- analiza rasowa

- analiza klasowa

- analiza kontekstu historycznego

Literatura:

Lista lektur jest wstępna i może ulec zmianie:

Teksty źródłowe:

Margaret Atwood,

NK Jemsin,

Octavia Butler,

Chester Himes,

Sarah Paretsky,

Paul Auster,

Nora Roberts i wybór tekstów romansowych

Teksty krytyczne:

Weaver, John P. “Defining Popular Culture,” in Popular Culture Primer, 19-23. New

York: Peter Lang, 2005.

Lev Grossman, “Literary Revolution in the Supermarket Aisle: Genre Fiction Is

Disruptive Technology: How science fiction, fantasy, romance, mysteries and all the rest will take over the world.” Time, May 23, 2012.

Lee Horseley and Charles J. Rzepka, A Companion to Crime Fiction. Chichister: Blackwell Publishing, 2010.

Martin Priestman, The Cambridge Companion to Crime Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

Lauren Berlant, Desire/Love. New York: Punctum Books, 2012.

Jayashree Kamble, Making Meaning in Popular Romance Fiction. New York: Palgrave, 2014.

Jayashree Kamble et al. The Routledge Research Companion to Popular Romance Fiction. London: Routledge, 2021.

Istvan Csicsery-Ronay jr. The Seven Beauties of Science Fiction. Middletown: Wesleyan UP, 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna podstawowe elementy teorii literatury

zna cechy romansów, kryminałów i powieści science fiction

zna i potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu studiów nad płcią i seksualnością, a także krytycznej teorii rasy

potrafi omówić rozwój gatunków i ich konteksty społeczno-historyczne

Umiejętności

rozumie, jak zmiany społeczno-gospodarcze w Ameryce wpłynęły na kulturę popularną

rozumie, jak dobór mediów wpływa na reprezentację

potrafi wskazać połączenia z innymi dziedzinami wiedzy (historia Ameryki, socjologia i ekonomia)

potrafi omówić zalety produkcji popkulturowych w ich kontekstach

umie dostrzec polityczne i ideologiczne podbudowy kultury popularnej

Kompetencje społeczne

umie dobierać i prezentować informacje na określony temat

umie samodzielnie odpowiadać na teksty kultury z wykorzystaniem elementów teorii

umie przekazywać informacje zwrotne do tekstów naukowych i prezentacji

wie, jak przekształcić pomysły w samodzielne projekty badawcze

umie zaprojektować i zrealizować projekt badawczy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena

- aktywny udział w seminarium 20%

- prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20%

- bibliografia z anotacjami kluczowych tekstów krytycznych istotnych dla wybranego tekstu do wykorzystania w pracy naukowej 20%

- praca pisemna 40%

Ocena końcowa: powyżej 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)