Politics of Popular Genres: American SF, Crime Fiction, and Romance in Critical Methodological Review
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS261 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Politics of Popular Genres: American SF, Crime Fiction, and Romance in Critical Methodological Review |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Proseminarium badawcze MA wykorzystuje trzy popularne amerykańskie gatunki w ich formach literackich i graficznych do krytycznego przeglądu podejść metodologicznych. Celem zajęć jest zbadanie, w jaki sposób poszczególne metodologie badawcze, m.in. analiza formalna, lektura feministyczna i queer, czy analiza historyczna umożliwiają różne odczytania popularnych tekstów literackich i wizualnych. W efekcie, osoby uczestniczące w kursie będą miały okazje do zaobserwowania jak za pomocą przyjętych perspektyw krytycznych teksty nabierają nowych znaczeń. |
Pełny opis: |
Proseminarium badawcze MA wykorzystuje trzy popularne amerykańskie gatunki w ich formach literackich i graficznych do krytycznego przeglądu podejść metodologicznych. Celem zajęć jest zbadanie, w jaki sposób poszczególne metodologie badawcze, m.in. analiza formalna, lektura feministyczna i queer, czy analiza historyczna umożliwiają różne odczytania popularnych tekstów literackich i wizualnych. W efekcie, osoby uczestniczące w kursie będą miały okazje do zaobserwowania jak za pomocą przyjętych perspektyw krytycznych teksty nabierają nowych znaczeń. Zagadnienia: - definiowanie gatunków: romans, powieść kryminalna, fantastyka naukowa - analiza gatunkowa kultury popularnej - polityczny wymiar kultury popularnej - słowa kluczowe w analizie kultury popularnej: rasa, płeć, klasa, sprawność, seksualność - afekt w popularnych gatunkach - perspektywy studiów fanowskich Perspektywy: - analiza formalna - analiza feministyczna - analiza queer - analiza rasowa - analiza klasowa - analiza kontekstu historycznego |
Literatura: |
Lista lektur jest wstępna i może ulec zmianie: Teksty źródłowe: Margaret Atwood, NK Jemsin, Octavia Butler, Chester Himes, Sarah Paretsky, Paul Auster, Nora Roberts i wybór tekstów romansowych Teksty krytyczne: Weaver, John P. “Defining Popular Culture,” in Popular Culture Primer, 19-23. New York: Peter Lang, 2005. Lev Grossman, “Literary Revolution in the Supermarket Aisle: Genre Fiction Is Disruptive Technology: How science fiction, fantasy, romance, mysteries and all the rest will take over the world.” Time, May 23, 2012. Lee Horseley and Charles J. Rzepka, A Companion to Crime Fiction. Chichister: Blackwell Publishing, 2010. Martin Priestman, The Cambridge Companion to Crime Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Lauren Berlant, Desire/Love. New York: Punctum Books, 2012. Jayashree Kamble, Making Meaning in Popular Romance Fiction. New York: Palgrave, 2014. Jayashree Kamble et al. The Routledge Research Companion to Popular Romance Fiction. London: Routledge, 2021. Istvan Csicsery-Ronay jr. The Seven Beauties of Science Fiction. Middletown: Wesleyan UP, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna podstawowe elementy teorii literatury zna cechy romansów, kryminałów i powieści science fiction zna i potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu studiów nad płcią i seksualnością, a także krytycznej teorii rasy potrafi omówić rozwój gatunków i ich konteksty społeczno-historyczne Umiejętności rozumie, jak zmiany społeczno-gospodarcze w Ameryce wpłynęły na kulturę popularną rozumie, jak dobór mediów wpływa na reprezentację potrafi wskazać połączenia z innymi dziedzinami wiedzy (historia Ameryki, socjologia i ekonomia) potrafi omówić zalety produkcji popkulturowych w ich kontekstach umie dostrzec polityczne i ideologiczne podbudowy kultury popularnej Kompetencje społeczne umie dobierać i prezentować informacje na określony temat umie samodzielnie odpowiadać na teksty kultury z wykorzystaniem elementów teorii umie przekazywać informacje zwrotne do tekstów naukowych i prezentacji wie, jak przekształcić pomysły w samodzielne projekty badawcze umie zaprojektować i zrealizować projekt badawczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena - aktywny udział w seminarium 20% - prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20% - bibliografia z anotacjami kluczowych tekstów krytycznych istotnych dla wybranego tekstu do wykorzystania w pracy naukowej 20% - praca pisemna 40% Ocena końcowa: powyżej 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.