Introduction to Body Studies (Wstęp do Body Studies)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS269 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to Body Studies (Wstęp do Body Studies) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia badać będą to, w jaki sposób ciała funkcjonują w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie. Odchodząc od bardziej tradycyjnych, antropologicznych i socjologicznych ujęć, skupimy się na tym jak różnego rodzaju tożsamości manifestują się i przecinają na ciele, oraz nad tym jak takie ucieleśnienia wpływają na indywidualne i grupowe doświadczenia. Przyglądając się rasie, klasie, płci, seksualności, sprawności i sylwetce, zakwestionujemy wizję ciała jako pojemnika dla indywidualnego podmiotu. Podczas zajęć analizować będziemy teksty kultury (w tym kultury popularnej) i zjawiska społeczne mające wpływ na dyskurs o ciele w USA. |
Pełny opis: |
Zajęcia badać będą to, w jaki sposób ciała funkcjonują w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie. Odchodząc od bardziej tradycyjnych, antropologicznych i socjologicznych ujęć, skupimy się na tym jak różnego rodzaju tożsamości manifestują się i przecinają na ciele, oraz nad tym jak takie ucieleśnienia wpływają na indywidualne i grupowe doświadczenia. Przyglądając się rasie, klasie, płci, seksualności, sprawności i sylwetce, zakwestionujemy wizję ciała jako pojemnika dla indywidualnego podmiotu. Podczas zajęć analizować będziemy teksty kultury (w tym kultury popularnej) i zjawiska społeczne mające wpływ na dyskurs o ciele w USA. Kurs jest pomyślany jako wstęp do badań konstrukcji i reprezentacji ciała w kulturze i społeczeństwie, a także przyczynek do pogłębienia znajomości metodologii kulturoznawczych, zwłaszcza kulturoznawstwa amerykanistycznego. Celem kursu jest także zaznajomienie osób uczestniczących ze strategiami i dobrymi praktykami prowadzenia badań oraz przygotowywania pracy badawczej, zarówno od strony merytorycznej, jak i technicznej. |
Literatura: |
Wybrana literatura teoretyczna: Lisa Blackman "The Body" Judith Butler "Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex" Margo de Mello "Body Studies: An Introduction" Alison Kafer, "Feminist, Queer, Crip" Samantha Murray, "The 'Fat' Female Body" Wybrane teksty kultury: "I am Not Your Negro" (2016), dir. Raoul Peck John Layman and Rob Guillory, "Chew" "Angel Heart" (1987), dir. Alan Parker "Shrill" (2019), Hulu Janelle Monáe, “Dirty Computer [Emotion Picture]” Octavia Butler, “Bloodchild,” (Powyższa lista jest poglądowa, a poszczególne pozycje mogą ulec zmianie) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/ka: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą kulturowych przedstawień ciała w mediach różnego typu oraz społecznych konceptualizacji ciała • rozróżnia kluczowe sposoby ujęcia ciał w kontekście rasy, klasy, płci, seksualności, sprawności oraz sylwetki, • ma świadomość złożonych kontekstów zjawisk dotyczących funkcjonowania ciał w przestrzeni społecznej i kulturowej współczesnych Stanów Zjednoczonych 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi, łączyć teorie i argumentować na podstawie założeń teoretycznych • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do przedstawień ciał w kulturze amerykańskiej • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych tekstów i zjawisk 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • ma świadomość różnych form ucieleśnienia i ich wpływu na doświadczenie społeczne i kulturowe • jest otwarty/a na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej kultury popularnej • rozumie i docenia rolę kultury popularnej w kulturze Stanów Zjednoczonych • ma świadomość tego jak wieloznaczne jest pojęcie polityczności zjawisk |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena - aktywny udział w seminarium 20% (w tym zadania realizowane w sali i prace domowe) - prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20% - przegląd literatury lub bibliografia z anotacjami kluczowych tekstów krytycznych istotnych dla wybranego tekstu do wykorzystania w pracy naukowej 20% - praca pisemna 40% (wersja pierwsza i wersja końcowa) Ocena końcowa: powyżej 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Usiekniewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Usiekniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.