American Expansion
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB056 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Expansion |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Na tych zajęciach studenci zapoznają się z historią i polityką ekspansji USA a także pojęciowymi i teoretycznymi narzędziami używanymi do ich krytycznej analizy. W toku zajęć będą dyskutowane kwestie historyczne, ich ówczesne uzasadnienia oraz współczesne interpretacje po to, by studenci osiągnęli zaawansowane zrozumienie sił i procesów kształtujących amerykańską ekspansję. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas niniejszego konwersatorium, lokującego się na przecięciu teorii politycznej i historii politycznej, studenci poznają pojęciowe i polityczne wymiary amerykańskiej ekspansji, aby zrozumieć jej przebieg jak również jej elementy, pryncypia, zawiłości i sprzeczności. Przyglądając się ważnym wydarzeniom amerykańskiego marszu przez kontynent z perspektywy ich ówczesnych uzasadnień i teoretyzacji, studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi, nierzadko sprzecznymi motywacjami i logikami ekspansji. W szczególności, studenci będą mieli okazję jak federalizm, imperialne ambicje i wymagania nowożytnej państwowości zbiegły się w tym wyjątkowym i wewnętrznie sprzecznym procesie. |
Pełny opis: |
Czy amerykańska ekspansja na zachód była przedsięwzięciem imperialnym czy może stały za nią republikańskie ideały. Czy w pierwszych latach Stany Zjednoczone rozwijały się zgodnie z zasadą federalizmu, przyjmując do Unii kolejne stany, czy może zachowywały się jak agresywne państwo wykorzystujące słabość swoich rdzennych i meksykańskich sąsiadów. Podczas niniejszego konwersatorium, lokującego się na przecięciu teorii politycznej i historii politycznej, studenci poznają pojęciowe i polityczne wymiary amerykańskiej ekspansji, aby zrozumieć jej przebieg jak również jej elementy, pryncypia, zawiłości i sprzeczności. Przyglądając się ważnym wydarzeniom amerykańskiego marszu przez kontynent z perspektywy ich ówczesnych uzasadnień i teoretyzacji, studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi, nierzadko sprzecznymi motywacjami i logikami ekspansji. W szczególności, studenci będą mieli okazję jak federalizm, imperialne ambicje i wymagania nowożytnej państwowości zbiegły się w tym wyjątkowym i wewnętrznie sprzecznym procesie. Lista lektur zaplanowana na to konwersatorium będzie składać się przede wszystkim z tekstów źródłowych okazyjnie wspartych współczesnymi tekstami na temat przedmiotu. Po zakończeniu tego kursu, studenci będą mieli wystarczające umiejętności i wiedzę, by opisać i ocenić amerykańską ekspansję z różnych perspektyw i zastosować zdobyte narzędzia pojęciowe i teoretyczne w innych kontekstach. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - zna w stopniu zaawansowanym wybrane wydarzenia z historii i polityki ekspansji USA oraz ich uzasadnienia teoretyczne - zna w stopniu zaawansowanym wybraną terminologię i teorie interpretujące historię i politykę ekspansji USA - analizuje wydarzenia z historii i polityki ekspansji USA w świetle wybranej terminologii i wybranej teorii - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą historii i polityki ekspansji USA oraz jej uzasadnień UMIEJĘTNOŚCI: - posiada umiejętność dyskutowania i rozumienia tekstów dotyczących historii i polityki ekspansji USA; - posiada umiejętność streszczania na piśmie argumentów przedstawionych w tekstach - posiada umiejętność przygotowywania wybranych typów prac pisemnych dot. wybranych zagadnień historii i polityki USA i formułowania tez w oparciu o różnorodne źródła KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - potrafi współdziałać i współpracować w grupie, dyskutując na temat wybranych zagadnień dotyczących historii i polityki ekspansji USA - jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstu - grupowa, w podgrupach i indywidualna Dyskusja Notatki z lektur Praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.