Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Expansion

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB056
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Expansion
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Na tych zajęciach studenci zapoznają się z historią i polityką ekspansji USA a także pojęciowymi i teoretycznymi narzędziami używanymi do ich krytycznej analizy. W toku zajęć będą dyskutowane kwestie historyczne, ich ówczesne uzasadnienia oraz współczesne interpretacje po to, by studenci osiągnęli zaawansowane zrozumienie sił i procesów kształtujących amerykańską ekspansję.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas niniejszego konwersatorium, lokującego się na przecięciu teorii politycznej i historii politycznej, studenci poznają pojęciowe i polityczne wymiary amerykańskiej ekspansji, aby zrozumieć jej przebieg jak również jej elementy, pryncypia, zawiłości i sprzeczności. Przyglądając się ważnym wydarzeniom amerykańskiego marszu przez kontynent z perspektywy ich ówczesnych uzasadnień i teoretyzacji, studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi, nierzadko sprzecznymi motywacjami i logikami ekspansji. W szczególności, studenci będą mieli okazję jak federalizm, imperialne ambicje i wymagania nowożytnej państwowości zbiegły się w tym wyjątkowym i wewnętrznie sprzecznym procesie.

Pełny opis:

Czy amerykańska ekspansja na zachód była przedsięwzięciem imperialnym czy może stały za nią republikańskie ideały. Czy w pierwszych latach Stany Zjednoczone rozwijały się zgodnie z zasadą federalizmu, przyjmując do Unii kolejne stany, czy może zachowywały się jak agresywne państwo wykorzystujące słabość swoich rdzennych i meksykańskich sąsiadów. Podczas niniejszego konwersatorium, lokującego się na przecięciu teorii politycznej i historii politycznej, studenci poznają pojęciowe i polityczne wymiary amerykańskiej ekspansji, aby zrozumieć jej przebieg jak również jej elementy, pryncypia, zawiłości i sprzeczności. Przyglądając się ważnym wydarzeniom amerykańskiego marszu przez kontynent z perspektywy ich ówczesnych uzasadnień i teoretyzacji, studenci będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi, nierzadko sprzecznymi motywacjami i logikami ekspansji. W szczególności, studenci będą mieli okazję jak federalizm, imperialne ambicje i wymagania nowożytnej państwowości zbiegły się w tym wyjątkowym i wewnętrznie sprzecznym procesie. Lista lektur zaplanowana na to konwersatorium będzie składać się przede wszystkim z tekstów źródłowych okazyjnie wspartych współczesnymi tekstami na temat przedmiotu. Po zakończeniu tego kursu, studenci będą mieli wystarczające umiejętności i wiedzę, by opisać i ocenić amerykańską ekspansję z różnych perspektyw i zastosować zdobyte narzędzia pojęciowe i teoretyczne w innych kontekstach.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

WIEDZA:

- zna w stopniu zaawansowanym wybrane wydarzenia z historii i polityki ekspansji USA oraz ich uzasadnienia teoretyczne

- zna w stopniu zaawansowanym wybraną terminologię i teorie interpretujące historię i politykę ekspansji USA

- analizuje wydarzenia z historii i polityki ekspansji USA w świetle wybranej terminologii i wybranej teorii

- posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą historii i polityki ekspansji USA oraz jej uzasadnień

UMIEJĘTNOŚCI:

- posiada umiejętność dyskutowania i rozumienia tekstów dotyczących historii i polityki ekspansji USA;

- posiada umiejętność streszczania na piśmie argumentów przedstawionych w tekstach

- posiada umiejętność przygotowywania wybranych typów prac pisemnych dot. wybranych zagadnień historii i polityki USA i formułowania tez w oparciu o różnorodne źródła

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- potrafi współdziałać i współpracować w grupie, dyskutując na temat wybranych zagadnień dotyczących historii i polityki ekspansji USA

- jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur

Metody i kryteria oceniania:

Analiza tekstu - grupowa, w podgrupach i indywidualna

Dyskusja

Notatki z lektur

Praca zaliczeniowa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)