Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Economic Effects of Political Sanctions: Defending the US Dominance versus China and Russia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SE031
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Economic Effects of Political Sanctions: Defending the US Dominance versus China and Russia
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania (lista przedmiotów):

Economy of the United States (Gospodarka Stanów Zjednoczonych) 4219-AW033

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Sankcje polityczne są nakładane w celu wymuszenia znaczących zmian politycznych w kraju, na który są nacelowane. Ich oddziaływanie ma polegać na stosowaniu przez dany kraj nacisku gospodarczego na inny kraj / inne kraje i ich podmioty gospodarcze. Historycznie, USA były największym na arenie międzynarodowej „producentem” sankcji. Od momentu inwazji Rosji na Ukrainę "w świecie sankcji" zaszły jednak dramatyczne zmiany.

Czy bieżąca sytuacja i obecne sankcje mogą być uważane jako swoisty “game changer”? Czy poprzednio stosowane przez szereg poprzednich Administracji USA dużo łagodniejsze instrumenty nacisku ekonomicznego (cła i bariery pozataryfowe) zostaną wyparte lub przynajmniej zdominowane w krótkim lub w długim okresie przez nowe, znacznie bardziej konfrontacyjne posunięcia? Czy będą one efektywne?

Podczas kursu przedyskutujemy powyższe, jak i potencjalnie nowe, jeszcze nieznane posunięcia USA z perspektywy ekonomicznej. Poznamy też "ponadczasową teorię" sankcji politycznych.

Pełny opis:

Sankcje polityczne są nakładane w celu wymuszenia znaczących zmian politycznych w kraju, na który są nacelowane. Zakłada się, że ich oddziaływanie ma polegać na stosowaniu przez dany kraj nacisku gospodarczego na inny kraj / inne kraje i ich podmioty gospodarcze. Historycznie, Stany Zjednoczone były uważane za największego na arenie międzynarodowej „producenta” sankcji. Istnieje znaczna literatura naukowa analizująca nie/efektywności tych sankcji w przeszłości. W chwili obecnej, w związku z inwazją Rosji na Ukrainę i wynikającymi z tego dramatycznymi zmianami w świecie sankcji, a szczególnie drakońskimi posunięciami USA i Unii Europejskiej względem Rosji oraz względnie słabymi kontr-posunięciami tej ostatniej, literatura ta musi być przeanalizowana ponownie. Szczególnie, że głównym celem obecnej fali sankcji wydaje się zatrzymanie działań wojennych agresora, nawet bez wywoływania u niego zmiany reżimu politycznego.

Czy bieżąca sytuacja i obecne sankcje mogą być uważane jako swoisty “game changer”? Czy poprzednio stosowane przez szereg poprzednich Administracji USA dużo łagodniejsze instrumenty nacisku ekonomicznego (cła i bariery pozataryfowe) zostaną wyparte lub przynajmniej zdominowane w krótkim lub w długim okresie przez nowe, znacznie bardziej konfrontacyjne posunięcia? Czy będą one efektywne?

Podczas proponowanego kursu do wyboru uczestnicy przedyskutują te wyżej wymienione, jak i potencjalnie nowe, jeszcze nieznane posunięcia z perspektywy ekonomicznej. Dlatego też uczestnicy powinni posiadać pewną podstawową wiedzę na temat gospodarki USA lub przynajmniej mieć chęć do jej szybkiego uzupełnienia, tam gdzie będzie okaże się to konieczne. Ci, których interesują przede wszystkim zagadnienia kulturowe czy religijne są również mile widziani na tym kursie, jako że i ta dziedzina wpływa znacząco na końcową efektywność bądź nieefektywność amerykańskich sankcji w takich krajach jak Kuba, Wenezuela, Iran, czy Korea Północna. Zawartość kursu będzie ulegała zmianom w miarę tego, jak zmieniać się będą międzynarodowe realia polityczno-gospodarcze. Bez względu na to, jakie będą ostateczne rezultaty amerykańskich i innych sankcji wobec Rosji i Białorusi, uczestnicy kursu będą mieli okazję zdobyć ogólną, teoretyczną wiedzę na temat sankcji (oraz innych instrumentów międzynarodowej polityki gospodarczej) – przydatną w różnych okolicznościach.

Literatura:

Ponieważ przedmiotem analizy są tu zagadnienia nowe i wciąż ulegające zmianom, nie można wskazać jednego podręcznika, w którym byłyby one przedstawione w systematyczny sposób. Ponieważ kurs ma formę seminaryjną, literatura będzie składała się wyłącznie z artykułów, wiadomości prasowych i krótkich tekstów analitycznych ukazujących się w sieci (tj. dostępnych w Internecie). Częściowo zostaną one precyzyjnie wskazane przez prowadzącego i umieszczone na platformie e-learningowej, częściowo zaś będzie musiał je wyszukać w sieci sam student, na podstawie wskazówek danych przez prowadzącego.

Dodatkowo, studentom zostaną udostępnione (i zadane) nastepujące pozycje:

- wybrane fragmenty z Bergeijk, Peter van (2021) (ed.). Research Handbook on Economic Sanctions. Edward Elgar Publishing [ISBN‎ 978-1839102714].

- - Hanania, Richard (2020). Ineffective, Immoral, Politically Convenient: America’s Overreliance on Economic Sanctions and What to Do about It. CATO Policy Analysis No. 884 (February 18, 2020). https://www.cato.org/sites/cato.org/files/2020-02/pa-884-updated.pdf

Literatura dodatkowa:

Studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie teoretycznych podstaw wielu decyzji gospodarczych bieżącej Administracji USA - w tym sankcji politycznych i innych instrumentów nacisku (celnych i pozataryfowych) - powinni zapoznać się z odnośnymi rozdziałami dowolnego standardowego podręcznika ekonomii. W szczególności polecamy książkę J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, której dwa najnowsze wydania są dostępne w bibliotece OSA UW [jakkolwiek wszystkie wydania z datą 21. wieku są akceptowalne i w pełni się do tego nadają].

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu kursu student powinien:

• Wiedzieć w jaki sposób cła wpływają na gospodarkę i politykę kraju nakładającego je i kraju, na który są nakładane.

• Wiedzieć w jaki sposób instrumenty pozataryfowe wpływają na gospodarkę i politykę kraju nakładającego je i kraju, na który są nakładane.

• Znać podstawową typologie (rodzaje) sankcji politycznych oraz to, w jaki sposób działają i jakimi kanałami wpływają na kraj będący celem.

• Móc docenić fakt, że sankcje kreują dodatkowe koszty w kraju je stosujących i w kraju, na który mają oddziaływać oraz że dużą część tych kosztów stanowią koszty transakcyjne.

• Łatwo rozróżniać sankcje polityczne od standardowych narzędzi międzynarodowej polityki ekonomicznej (handlowej), takich jak cła i bariery pozataryfowe.

• Znać najważniejsze podstawy prawne wprowadzania przez rząd amerykański ceł, barier pozataryfowych i sankcji politycznych.

• Wiedzieć skąd pobrać niezbędne do studiowania tej tematyki informacje i dane.

UMIEJETNOŚCI

Po ukończeniu kursu student powinien:

• Być w stanie odszukać źródła dobrej jakościowo informacji i danych liczbowych na temat instrumentów międzynarodowej polityki gospodarczej i sankcji politycznych

• Umieć korzystać z the Global Sanctions Database (GSDB)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po ukończeniu kursu student powinien:

• Być świadomy istniejącego zróżnicowania opinii na temat efektywności sankcji politycznych oraz innych sposobów (metod) wywierania nacisku (gospodarczego) na inne kraje

• Być otwartym na różne opinie w w/w sprawach

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej):

50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom]

25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, a także krótkie pytania otwarte.)

25% = esej końcowy na wybrany temat związany z treścią kursu [do złożenia przed końcem semestru – konkretna data złożenia i temat(y) zostaną podane studentom z co najmniej 3-tygodniowym wyprzedzeniem; zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej].

Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali:

< 0; 50) = 2.0

<50; 60) = 3.0

<60; 70) = 3.5

<70; 80) = 4.0

<80; 90) = 4.5

<90; 100> = 5.0

Poprawka będzie uwzględniała jedynie wyniki obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)