Body and Medicine in American Culture: Social Sciences Perspective
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0024 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Body and Medicine in American Culture: Social Sciences Perspective |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem tego kursu jest wyposażenie studentów amerykanistyki w koncepcje z dorobku antropologii kulturowej, a w szczególności antropologii medycznej i studiów nad nauką i technologią (STS). Te obiecujące i szybko rozwijające się dziedziny nauk społecznych mogą zainspirować studentów do zadawania krytycznych pytań w ich badaniach w tematyce polityki ciała (body politics) i dać interesujące wyniki w połączeniu z podejściami ze studiów kulturoznawczych. |
Skrócony opis: |
Ten kurs oferuje narzędzia teoretyczne nauk społecznych, pozwalające na krytyczne rozumienie fenomenów kulturowych związanych z ciałem, koncepcjami zdrowia i choroby, medycyny i medykalizacji. Studenci uzyskają wiedzę historyczną i antropologiczną na temat zastosowania różnych substancji; intersekcji medycyny, magii i rytuału; rozwoju zachodniej medycyny („biomedycyny”). Wreszcie, przyjrzymy się związkom pomiędzy państwem a polityką ciała w projektach budowania narodowości , a także różnym przykładom politycznych kontekstów używania leków i innych substancji. Kurs przeznaczony jest dla studentów i studentek studiów licencjackich. |
Pełny opis: |
Ten kurs oferuje narzędzia teoretyczne nauk społecznych, pozwalające na krytyczne rozumienie fenomenów kulturowych związanych z ciałem, koncepcjami zdrowia i choroby, medycyny i medykalizacji. Studenci uzyskają wiedzę historyczną i antropologiczną na temat zastosowania różnych substancji; intersekcji medycyny, magii i rytuału; rozwoju zachodniej medycyny („biomedycyny”). Wreszcie, przyjrzymy się związkom pomiędzy państwem a polityką ciała w projektach budowania narodowości , a także różnym przykładom politycznych kontekstów używania leków i innych substancji. Kurs przeznaczony jest dla studentów i studentek studiów licencjackich. W czasie kursu omówimy szeroko przykłady zjawisk społecznych na przecięciu medykalizacji i kryminalizacji, a krótkim wprowadzeniem do nektropolityki. W czasie kursu będziemy omawiać zarówno problemy społeczne, jak i ich reprezentacje medialne. |
Literatura: |
• A Reader in Medical Anthropology: Theoretical Trajectories, Emergent Realities, ed. B.J. Good, M. J. Fischer, S. Willen, Mary-Jo DelVecchio Good, 2010 • The Routledge Handbook of Medical Anthropology, ed. L. Manderson, E. Cartwright, A. Hardon, Routledge, 2012 • Fantastic Fungi, 2019 reż. Louie Schwartzberg, USA, dostępny na Netflix. • Michel Foucault: The History of Sexuality vol. 1, Vintage books ed., New York, 1990 • Michel Foucault: The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France, 1978-1979, Palgrave Macmillan, 2008 • Michelle Murphy: Seizing the Means of Reproduction. Entanglements of Feminism, Health, and Technoscience, Duke University Press, Durham and London, 2012 • Paul B. Preciado, Bruce Benderson: Testo Junkie: Sex, Drugs, and Biopolitics in the Pharmacopornographic Era, The Feminist Press at CUNY, New York, 2013 • Nnemarie Mol: The body multiple. Ontology in medical Practice, Duke University Press, Durham, 2002 • TV shows: “Grey’s Anatomy”, “Doctor House” and others |
Efekty uczenia się: |
Studenci uzyskają wiedzę na temat: • Podstawowych koncepcji z zakresu antropologii medycznej • Różnych kulturowych kontekstów ciała, medycyny i substancji • Interakcji polityki, medycyny i polityki ciała Studenci nauczą się: • Myśleć krytycznie o dyskursach medycznych i ich historycznych uwarunkowaniach • Problematyzować rolę dyskursów medycznych w amerykańskim życiu publicznym • Analizować obrazy i archetypy lekarzy i innych przedstawicieli zawodów medycznych w tekstach kultury amerykańskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składa się: 20% aktywność w czasie zajęć, branie udziału w dyskusjach 80% esej ok 1500 słów, więcej informacji w czasie kursu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.