Otwarta nauka i podstawy zarządzania danymi badawczymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5100-00RDM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Otwarta nauka i podstawy zarządzania danymi badawczymi |
Jednostka: | Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie (BUW) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza na temat otwartej nauki |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z Otwartą Nauką (ang. Open Science) oraz zarządzaniem danymi badawczymi (ang. Research Data Management – RDM). Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu zawodowym czy naukowym – studenci będą potrafili samodzielnie przygotować plan i zarządzać danymi badawczymi na potrzeby pracy własnej oraz przenieść nabyte kompetencje na grunt zawodowy, np. przygotowując wnioski projektowe. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą, jaki wpływ na przebieg pracy ma właściwie sporządzony plan zarządzania danymi. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z Otwartą Nauką (ang. Open Science) oraz zarządzaniem danymi badawczymi (ang. Research Data Management – RDM). Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu zawodowym czy naukowym – studenci będą potrafili samodzielnie przygotować plan i zarządzać danymi badawczymi na potrzeby pracy własnej oraz przenieść nabyte kompetencje na grunt zawodowy, np. przygotowując wnioski projektowe. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą, jaki wpływ na przebieg pracy ma właściwie sporządzony plan zarządzania danymi. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: ● Organizacja procesu badawczego ● Czym są dane badawcze ● Tworzenie planu zarządzania danymi badawczymi do pracy własnej studenta ● Narzędzia i umiejętności niezbędne do zarządzania danymi badawczymi ● Promocja zarządzania danymi badawczymi ● Otwarta Nauka (Open Science), Otwarty Dostęp (Open Access), zasady FAIR a zarządzanie danymi badawczymi |
Literatura: |
● Bryant, R., Lavoie, B., Malpas, C. (2017). A Tour of the Research Data Management (RDM) Service Space. Part 1: The Realities of Research Data Management. Dublin, Ohio. Retrieved from http://www.oclc.org/content/dam/research/publications/2017/oclcresearch-research-data-management-service-space-tour-2017-a4.pdf ● Buddenbohm, S., Cretin, N., Dijk, E., Gaiffe, B., De Jong, M., Le Teiller-Becquart, N., Minel, J.-L. (2016). State of the art report on open access publishing of research data in the humanities. Retrieved from https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01357208/document ● Carlson, J., Fosmire, M., Miller, C. C., Sapp Nelson, M. (2011). Determining Data Information Literacy Needs: A Study of Students and Research Faculty. Library and the Academy, 11(2), 629–657. ● Childs, S., McLeod, J., Lomas, E., Cook, G. (2014). Opening research data: issues and opportunities. Records Management Journal, 24(2), 142–162. https://doi.org/10.1108/RMJ-01-2014-005 ● Cox, A., Verbaan, E. (2018). Exploring Research Data Management. London: Facet Publishing. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studenci: 1. Zdobędą rozbudowaną wiedzę o zarządzaniu danymi badawczymi i otwartej nauce. 2. Mają pogłębioną refleksję na temat wpływu zarządzania danymi badawczymi na proces planowania, przeprowadzania i komunikowania wyników w badaniach naukowych, zwłaszcza w kontekście otwartej nauki. 3. Mają wiedzę nt. narzędzi do zarządzania danymi badawczymi. UMIEJĘTNOŚCI Studenci: 1. Potrafią zidentyfikować i przeanalizować różne typy danych badawczych, w zależności od dyscypliny naukowej i etapu prowadzonych badań. 2. Potrafią wykonać plan zarządzania danymi badawczymi. 3. Potrafią przygotować własne dane badawcze tak, aby nadawały się do ponownego wykorzystania (ang. re-use) i były dostępne w przeznaczonych do nich repozytoriach. KOMPETENCJE Studenci: 1. Potrafi zająć się rzecznictwem zarządzania danymi badawczymi i otwartej nauki, wiedzą, jakie korzyści z nich płyną. 2. Potrafią wskazać najodpowiedniejsze narzędzia oraz najlepsze repozytoria do zarządzania i deponowania danych badawczych, w zależności od dyscypliny naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), zadania wykonywane na zajęciach oraz dyskusja na zajęciach. Praca indywidualna – przygotowanie szkicu planu zarządzania danymi do celów własnej pracy licencjackiej lub magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Wiorogórska | |
Prowadzący grup: | Maja Bogajczyk, Zuzanna Wiorogórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.