Sztuka na papierze. Jak badać i wykorzystywać w badaniach ryciny i rysunki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5100-GRSP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka na papierze. Jak badać i wykorzystywać w badaniach ryciny i rysunki |
Jednostka: | Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie (BUW) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem oryginalnych dział sztuki. Przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu znajomości szeroko rozumianej kultury i sztuki. Zajęcia są jednak kierowane do wszystkich studentów i studentek, a zakres tematyczny dostosowywany do uczestników zajęć. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z kolekcjami artystycznymi Uniwersytetu Warszawskiego i sposobami ich badania. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się w jaki sposób wykorzystywać zasoby uczelni, a także analogiczne zbiory, jak dzięki nim wzbogacać badania i upowszechniać ich wyniki. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z kolekcjami dzieł sztuki na papierze, a w szczególności z artystycznymi zbiorami Gabinetu Rycin BUW . Poznają różnorodne sposoby ich badania. Dowiedzą się w jaki sposób wykorzystywać graficzne zasoby uczelni oraz analogiczne zbiory muzealne i biblioteczne, oraz jak dzięki zbiorom artystycznym wzbogacać badania z różnych dziedzin i upowszechniać ich wyniki. Poznają sylwetki wybitnych artystów i ich twórczość. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: Kolekcje grafiki i rysunku uniwersyteckiego Gabinetu Rycin – historia i znaczenie Podstawy rozpoznawania technik graficznych i rysunkowych Wielcy mistrzowie i ich dzieła Rysunek architektoniczny Dzieła sztuki na papierze jako przedmiot badań – metodyka i narzędzia Grafika i rysunek w badaniach przedmiotowych i interdyscyplinarnych (m.in. historia, muzykologia, nauki o kulturze, nauki przyrodnicze i in.) Role, funkcje, znaczenie i wykorzystanie grafiki i rysunku |
Literatura: |
Béguin, A. (1998). Dictionnaire technique de l’estampe. Paris. Catafal, J., Oliva, C. (2004). Techniki graficzne. Warszawa. Griffiths, A. (2004). Prints Printmaking. An introduction to the history and techniques. London. Griffiths, A. (2016). The Print Before Photography. An introduction to European Printmaking 1550-1820. London. Koschatzky, W. (1972). Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke. Augsburg. Koschatzky, W. (1977). Die Kunst der Zeichnung. Salzburg. Kossecka, T. (1999). Gabinet Rycin króla Stanisława Augusta. Warszawa. Landau, D., Parshall, P. (1994). The Renaissance Print 1470-1550. London. Miziołek, J. (red.). (2003). Ars et educatio. Kultura artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa. Paas, J. R. (2001). Augsburg, die Bilderfabrik Europas. Augsburg. Parshall, P., Schoch, R. (2005). Origins of European Printmaking: Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public. Washington DC. Sawicka, S., Mrozińska, M. (1980). Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku. Warszawa. Stijnman, A. (2012). Engraving and Etching 1400-2000. A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes. Houten. Stijnman, A., Savage, E. (2015). Printing colour 1400-1700: history, techniques, functions and receptions. Leiden, Boston. Talbierska, J. (red.) (2014). Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studenci i Studentki: Posiadają podstawową wiedzę na temat roli i funkcji dzieł graficznych i rysunkowych w okresie nowożytnym. Posiadają wiedzę na temat wykorzystania materiału ikonograficznego w badaniach z zakresu różnych dziedzin. Posiadają podstawowe informacje o zasobach artystycznych Uniwersytetu Warszawskiego. UMIEJĘTNOŚCI Studenci i Studentki: Posiadają podstawowe umiejętności badawcze pozwalające rozpoznać główne techniki graficzne i rysunkowe. Potrafią wykorzystać odpowiednie narzędzia badawcze do analizy i interpretacji dzieł sztuki na papierze. Potrafią wykorzystać literaturę przedmiotu, muzealne i biblioteczne zbiory oraz bazy danych do pozyskania materiału badawczego lub/i materiału wzbogacającego prace licencjackie lub/i magisterskie. Potrafią krytycznie wykorzystać dzieła graficzne i rysunkowe w typowych sytuacjach profesjonalnych z różnych dziedzin. Potrafią rozpoznać różne typy dzieł przechowywanych w muzeach i bibliotekach. KOMPETENCJE Studenci i Studentki: Mają świadomość znaczenia nowożytnej grafiki i rysunku w badaniach interdyscyplinarnych z różnych dziedzin. Mają świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach, dyskusja, praca z obiektem, krótkie prace pisemne na zadany temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Biłozór-Salwa | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Biłozór-Salwa, Urszula Dragońska, Izabela Przepałkowska, Jolanta Talbierska, Przemysław Wątroba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład z elementami warsztatu - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dragońska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Biłozór-Salwa, Urszula Dragońska, Izabela Przepałkowska, Przemysław Wątroba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład z elementami warsztatu - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.