Akademickie zasoby informacyjne i narzędzia publikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5100-OUIS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Akademickie zasoby informacyjne i narzędzia publikacyjne |
Jednostka: | Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie (BUW) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębianie kompetencji informacyjnych studentów poprzez zapoznanie uczestników zajęć z ofertą zasobów informacyjnych i wyszukiwawczych dostępnych na UW oraz ogólnodostępnych w sieci internet. Uczestnicy poznają narzędzia usprawniające proces pisania prac zaliczeniowych, dyplomowych i naukowych. Zajęcia przybliżają również koncepcje związane z otwartością w nauce, które uczestnicy mogą w praktyczny sposób wykorzystać w trakcie studiów oraz w pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
Uczestnicy rozwiną swoje kompetencje informacyjne zapewniające efektywne korzystanie ze źródeł informacji zarówno w czasie studiów, jak i w późniejszym życiu zawodowym. Poznają źródła informacyjne, rozwiną umiejętności korzystania z elektronicznych źródeł informacji oraz narzędzi przydatnych podczas pisania różnego typu prac o charakterze naukowym. Prezentowane na kursie przykłady wyszukiwań i ćwiczeń sprawdzających umiejętności wyszukiwania będą ukierunkowane na przygotowanie uczących się do korzystania z różnych dostępnych sposobów przeszukiwania zasobów tradycyjnych i online. Zajęcia wyposażą studentów nie tylko w wiedzę i umiejętności pozwalające na korzystanie z różnego rodzaju zasobów bibliotecznych, ale także na samodzielne wyszukiwanie źródeł bibliograficznych dostępnych w sieci internet, ich ocenę oraz selekcję. Część zajęć będzie miała charakter warsztatowy. Ćwiczenia poświęcone zostaną m.in. rozwijaniu praktycznych umiejętności wykorzystywania narzędzi do wyszukiwania źródeł informacji i literatury oraz tworzenia przypisów i bibliografii w tekście. Przedstawione zostaną również założenia otwartej nauki (open science), jako wprowadzenie do zasad otwartego publikowania i korzystania z otwartych zasobów informacyjnych, w tym otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). |
Literatura: |
Shishenkova, M. (2016). Wiarygodność informacji w epoce cyfrowej: przegląd wybranych koncepcji. Zagadnienia Informacji Naukowe, vol. 54, nr 1, s. 85-94. Dabrowski de Flores, B. (2019). Open science and citizen science: a great chance for research? [w:] red. Piotr Wachowiak. Wyzwania współczesnej gospodarki w badaniach doktorantów i młodych naukowców. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 31-42. Bednarek-Michalska, B. (2010). Otwarta nauka. Open Access. (online) https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/47/open_access.pdf?sequence=1 Przewodnik po otwartej nauce. Warszawa ICM UW 2009. (online) http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=44002 . Grodecka, K., Śliwowski, K. (2014). Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych. (online) https://delibra.bg.polsl.pl/publication/25771 Foster, E. D., & Deardorff, A. (2017). Open science framework (OSF). Journal of the Medical Library Association: Journal of the Medical Library Association, 105(2), 203. (online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5370619/ Butcher, N. (2015). Basic guide to open educational resources (OER). (online) https://ton.oer4pacific.org/id/eprint/25/ |
Efekty uczenia się: |
Po przeprowadzonych zajęciach student/ka: • zna i rozumie: własne potrzeby informacyjne oraz konieczność kształtowania kompetencji informacyjnych; metody korzystania z zasobów informacyjnych i narzędzi wyszukiwawczych dostępnych w bibliotekach; narzędzia usprawniające proces edycji tekstu naukowego; zna i rozumie, co oznacza idea otwartości w nauce; • potrafi: samodzielnie identyfikować naukowe i relewantne źródła informacji, w tym w otwartym dostępie (open access); wyszukiwać oraz interpretować informacje; korzystać z zasobów informacyjnych (katalogi biblioteczne, zasoby elektroniczne, bazy i inne źródła informacyjne i edukacyjne dostępne online; korzystać z zaawansowanych narzędzi do edycji tekstu naukowego; korzystać z narzędzi służących do automatyzacji procesu cytowania śródtekstowego i tworzenia bibliografii załącznikowej; • jest gotowy/a do: rozwiązywania swoich potrzeb informacyjnych i problemów wyszukiwawczych; uświadomienia sobie konieczności ciągłego pogłębiania swoich kompetencji informacyjnych jako wkład w rozwój społeczeństwa informacyjnego; realizowania w prawidłowy sposób pisemnych prac o charakterze naukowym; uświadomienia sobie, stosowania oraz propagowania idei otwartości w nauce |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności. Przedmiot - Zaliczenie na ocenę 80% - prace cząstkowe (ćwiczenia i prace zadawane do wykonania na zajęciach i w domu) (min. 60% poprawnie wykonanych zadań – ocena dostateczna, 75% - ocena dobra, 90% - ocena bardzo dobra), 20 % - aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-WAR
PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Lilianna Nalewajska | |
Prowadzący grup: | Anna Białanowicz-Biernat, Anna Gimlewicz, Jakub Gniadzik, Lilianna Nalewajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład z elementami warsztatu - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.