ADI: Analiza danych ilościowych – zachowania wyborcze Polaków [3502-ADI-7]
Semestr letni 2018/19
Warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | ADI: Analiza danych ilościowych – zachowania wyborcze Polaków [3502-ADI-7] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jerzy Bartkowski |
Literatura: |
Metody statystyczne: Górniak Jarosław, Wachnicki Janusz, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków 2000; Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003; Ferguson George, Takane Yoshio. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1999: PWN. Badania wyborcze: Grabowska M., Podział postkomunistyczny, Scholar, warszawa 2004, Raciborski J., Polskie wybory, Scholar, Warszawa 1997, D. Russell, H. Klingemann, red., Zachowania polityczne, PWN, 2010, Markowski R., M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja – gospodarka – polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Scholar Warszawa 2015. |
Zakres tematów: |
Problemy badawcze: 1) formowanie się preferencji wyborczych (opis sytuacji społecznej z wykorzystaniem danych zastanych i konstrukcja prostych wskaźników), 2) uwarunkowania opinii i podstawowe jej determinanty (mierniki dwuzmiennowe), (3) analiza wyników wyborów w układzie przestrzennym (dane urzędowe PKW, analiza eksploracyjna danych), 4) zmiany w czasie postaw społecznych (analiza zmian i przepływów), 5) analiza braków danych i nie uczestnictwa, 5) tworzenie typologii (analiza skupień i analiza czynnikowa), 6) budowa modeli wyjaśniających (typologie przyczyn: model ekonomiczny, model bliskości – przestrzenny, zachowania kolektywne), 7) wyjaśnianie – modele przyczynowe (regresja liniowa i logistyczna: dobór zmiennych i interpretacja wyników), 8) zajęcia przygotowujące do raportu z analizy problemowej danych: postawienie problemu i jego wyjaśnienie. Pokazuje umiejętność prezentacji analizy danych sondażowych: jego struktury, sposobu prezentacji danych i zależności zorientowanych na odbiorcę. Tematy mogą być realizowany dłużej niż jednych zajęciach i w innej kolejności. |
Metody dydaktyczne: |
analiza i interpretacja tekstów źródłowych i analizujących określone zjawiska, konsultacje, analiza danych |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach. Przygotowanie raportu w oparciu o dane. Uczestnicy dostaną wskazówki do pisania i zaproponowane tematy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.