Seminarium magisterskie [2500-SEM-MGR]
Semestr letni 2020/21
Seminarium,
grupa nr 47
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [2500-SEM-MGR] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 47 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Kamil Imbir |
Literatura: |
Jarymowicz, M. & Imbir, K. (2015). Toward a human emotions taxonomy (based on their automatic vs. reflective origin). Emotion Review, 7(2), 183-188. Imbir, K. (2016). From heart to mind and back again. A duality of emotion overview on emotion-cognition interactions. New Ideas in Psychology, 43, 39-49. Kahneman, D. (2011). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina. Sokołowska, J. (2012). Dualizm poznania a procesy decyzyjne. W: A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz (red.), Psychologia poznawcza w praktyce (str.53 – 73). Warszawa PWN. |
Zakres tematów: |
Co wpływa na podejmowane przez nas decyzje? Jaką rolę pełnią emocje? Ile jest w nas racjonalności? Jak podejmować trafne wybory? Te pytania stanowić będą oś zainteresowań prowadzonych seminariów. Do odpowiedzi na nie postaramy się użyć dwusystemowych teorii umysłu. Mówiąc o dwóch systemach mamy na myśli rozróżnienie procesów automatycznych (niekontrolowanych, spontanicznych i intuicyjnych) oraz refleksyjnych (kontrolowanych, wymagających wysiłku i opartych o myślenie). Dwusystemowe podejście zaowocowało odkryciem wielu złudzeń i błędów poznawczych, takich zjawisk jak na przykład efekt „mniej znaczy więcej”. Polega on na tym, że jesteśmy w stanie więcej zapłacić za mniejszą porcję lodów, ale podanych w małym kubku „z górką” niż za większą porcję nie wypełniającą całości trochę większego kubka. Dlaczego tak jest? Wciąż brak kompleksowego porównania sytuacji w których działają oba systemy oraz empirycznych opisów interakcji pomiędzy nimi, co może mieć fundamentalne znaczenie dla wyjaśnienia mechanizmów rządzących codziennymi wyborami. W trakcie badań postaramy się znaleźć odpowiedzi na takie i podobne pytania korzystając z generowania pomysłów na eksperymenty testujące i weryfikujące nasze przypuszczenia. |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia w zakresie poszukiwania literatury, projektowanie metod badawczych, ćwiczenia z analiz statystycznych, referaty studentów |
Uwagi: |
Imbir Kamil, gr. dzienna, Czwartki (pokój 308) D: 13.30-16.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.