Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura polska lat 1945-1989 [3001-11B1W2] Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura polska lat 1945-1989 [3001-11B1W2]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Karol Hryniewicz
Literatura:

1. Tadeusz Drewnowski, "Próba scalenia".

2. Aleksander Wat, "Mój wiek", wyd. dowolne.

Aleksander Wat, "Poezje", Warszawa 1997.

Czesław Miłosz. Ola Watowa, "Listy o tym, co najważniejsze" (I), Warszawa 2009.

Ewa Baniecka, "Poezja a projekt egzystencji…", Gdańsk 2008.

"W <<antykwariacie anielskich ekstrawagancji>>", red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002.

Mikołaj Bierdiajew, "Źródła i sens komunizmu rosyjskiego", Kęty 2005.

3. Czesław Miłosz, "Wiersze wszystkie", Kraków 2011. (Do tomu "Dalsze okolice")

"Poznawanie Miłosza", red. J. Kwiatkowski, Kraków 1985.

Ewa Bieńkowska, "W ogrodzie ziemskim. Książka o Miłoszu", Warszawa 2004.

Czesław Miłosz, "Świadectwo poezji", Kraków 2004.

Czesław Miłosz, "Czesława Miłosza autoportret przekorny…", Kraków 1988.

4. Tadeusz Różewicz, "Niepokój. Wybór wierszy", Warszawa 1995.

Tadeusz Drewnowski, "Walka o oddech: bio-poetyka: o pisarstwie Tadeusza Różewicza", Kraków 2002.

Tomasz Kunz, "Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury", Kraków 2005.

Andrzej Skrendo, "Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji", Kraków 2002.

5. Adam Ważyk, "Wiersze wybrane", Warszawa 1978.

Czesław Miłosz, "Zniewolony umysł", wyd. dowolne.

Michał Głowiński, "Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe", Kraków 2009.

Stanisław Stabro, "Poezja i historia. Od Żagarów do Nowej Fali", Kraków 2001 (rozdz. dot. "Poematu dla dorosłych").

Marci Shore, "Kawior i popiół...", Warszawa 2008.

Wojciech Tomasik, "Polska powieść tendencyjna 1949–1955", Warszawa 1988

6. Zbigniew Herbert, "Wiersze zebrane", Kraków 2008 (do tomu "Elegia na odejście").

"Poznawanie Herberta (1)", red. Andrzej Franaszek, Kraków 1998.

Stanisław Barańczak, "Uciekinier z utopii", wyd. dowolne.

"Pojęcie kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje w twórczości Zbigniewa Herberta", red. J.M. Ruszar, Kraków 2010.

7. Wisława Szymborska, "Wiersze wybrane", Kraków 2010 (do tomu "Koniec i początek")

Wojciech Ligęza, "O poezji Wisławy Szymborskiej. Świat w stanie korekty", Kraków 2002.

Stanisław Balbus, "Świat ze wszystkich stron świata. O Wisławie Szymborskiej", Kraków 1996

Anna Legeżyńska, "Wisława Szymborska", Poznań 1996.

8. Tadeusz Różewicz: "Stara kobieta wysiaduje", wyd. dowolne.

Kazimierz Braun, Tadeusz Różewicz, "Języki teatru", Wrocław 1989.

Grzegorz Niziołek, "Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza", Kraków 2004.

Stanisław Gębala, "Teatr Różewicza", Wrocław 1978.

Irena Górska, "Dramat jako filozofia dramatu na przykładzie twórczości Tadeusza Różewicza", Poznań 2004.

9. Julian Stryjkowski, "Austeria", wyd. dowolne.

Jan Pacławski, "O twórczości Juliana Stryjkowskiego", Kielce 1986.

Martin Buber, "Opowieści Chasydów", Poznań 1986.

Ewa Wiegandt, "Austria Felix, czyli o micie Galicji w polskiej prozie współczesnej", Poznań 1997.

10. Zbigniew Herbert, "Barbarzyńca w ogrodzie", wyd. dowolne oraz Czesław Miłosz, "Rodzinna Europa", wyd. dowolne.

Piotr Siemaszko, "Zmienność i trwanie. O eseistyce Zbigniewa Herberta", Bydgoszcz 1996.

"Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta", cz. I, red. J.M. Ruszar, Lublin 2006.

Andrzej S. Kowalczyk, "Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej 1945-1975. Vincenz – Stempowski – Miłosz", Warszawa 1990.

11. Witold Gombrowicz, "Dziennik", wyd. dowolne (wybór) oraz Witold Gombrowicz, "Kronos", Kraków 2013.

Paweł Rodak, "Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński)", Warszawa 2011.

Jerzy Jastrzębski, "Gra w Gombrowicza", Warszawa 1982.

Tadeusz Kępiński, "Witold Gombrowicz. Studium portretowe", Kraków 1988.

Kazimierz Głaz, "Gombrowicz w Vence i inne wspomnienia", Kraków 1989.

Joanna Siedlecka, "Jaśnie panicz. O Witoldzie Gombrowiczu", Warszawa 2003.

Małgorzata Czermińska, "Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie", Kraków 2000.

12. Stanisław Lem, "Kongres futurologiczny", wyd. dowolne (np. w: tenże, "Bezsenność", Kraków 1971 lub tenże, "Kongres futurologiczny; Maska", Kraków-Wrocław 1983)

Thomas More, "Utopia", wyd. dowolne.

Aldous Huxley, "Nowy wspaniały świat", wyd. dowolne.

Ewentualnie także materiały wysłane mailem (G.E. Moore, "Dowód na istnienie świata" oraz L. Wittgenstein, "O pewności").

13. Stanisław Barańczak, "Wiersze zebrane", Kraków 2007 (do tomu "Podróż zimowa. Wiersze do muzyki Franza Schuberta").

Adam Zagajewski, "Wiersze wybrane", Kraków 2010 (do tomu "Płótno").

Małgorzata A. Szulc Packalén, "Pokolenie 68. Studium o poezji polskiej lat siedemdziesiątych", Warszawa 1997.

Krzysztof Biedrzycki, "Świat poezji Stanisława Barańczaka", Kraków 1995.

Julian Kornhauser, Adam Zagajewski, "Świat nie przedstawiony", Kraków 1974.

Stanisław Barańczak, "Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm w młodej poezji lat sześćdziesiątych", Wrocław 1971.

14. Miron Białoszewski, "Wiersze", Warszawa 1976 oraz Miron Białoszewski, "Szumy, zlepy, ciągi", Warszawa 1989.

Stanisław Barańczak, "Język poetycki Mirona Białoszewskiego", Wrocław 1974.

Miron Białoszewski, "Tajny dziennik", Kraków 2012.

Małgorzata Łukaszuk-Piekara, "<<niby ja>>. O poezji Białoszewskiego", Lublin 1997.

Andrzej Zieniewicz, "Małe iluminacje: formy prozatorskie Mirona Białoszewskiego", Warszawa 1989.

"Pisanie Białoszewskiego", red. M. Głowiński, Z. Łapiński, Warszawa 1993.

15. Tadeusz Konwicki, "Kalendarz i klepsydra", wyd. dowolne.

Ryszard Nycz, "Sylwy współczesne", Kraków 1996.

Andrzej Zieniewicz, "Obecność autora. Style rzeczywistości w sylwie współczesnej", Warszawa 2001.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające (omówienie literatury)

2. Świadek bolesnej historii – Aleksander Wat

3. W poszukiwaniu formy pojemnej – Miłosz

4. Paradoksy Różewicza. Poezja po końcu poezji

5. Piętno socrealizmu

6. Herbert: filozofujący poeta?

7. Między przypadkiem a koniecznością – Wisława Szymborska

8. Dramaty współczesności – Różewicz jako dramaturg

9. Karczma na rozdrożu historii – Austeria Juliana Stryjkowskiego

10. Zmysł smaku kształtowany w podróży i europejska tożsamość - eseistyka Zbigniewa Herberta i Czesława Miłosza

11. „Ja” zwielokrotnione – Dziennik(i) Witolda Gombrowicza

12. Stare utopie i futurologia – Stanisław Lem

13. Nowa Fala. Przedstawianie nie-przedstawionego świata – przypadek Adama Zagajewskiego i Stanisława Barańczaka

14. „Stróż rzeczywistości” – Miron Białoszewski

15. Literacka gra w sylwiczność

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca z tekstem, elementy wykładu, fakultatywnie referat

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła: kontrola obecności, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach; praca semestralna; fakultatywnie referat.

Uwagi:

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Ostateczna postać listy lektur (pomocniczych) omawianych podczas zajęć zostanie ustalona po konsultacji z ich uczestnikami.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)