Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura popularna [3001-11B2PO] Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura popularna [3001-11B2PO]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:00 - 16:30
sala 8
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Weronika Kostecka
Literatura:

Proponowany spis lektur może ulec niewielkim zmianom.

• baśnie braci Grimm w tłum. E. Pieciul-Karmińskiej i Ch. Perrault w tłum. B. Grzegorzewskiej – wybrane przez prowadzącą

• mity greckie, rzymskie, nordyckie – wybrane przez prowadzącą

• J. Campbell, Część pierwsza. Wyprawa bohatera, w: tegoż, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997

• W. Propp, Morfologia bajki, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4

• A. Fulińska, Mit, naśladowanie i „postfiguracja”. Propozycja kategorii opisu współczesnej kultury popularnej, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2

• J. Verne, W 80 dni dookoła świata, wyd. dowolne

• K. Słaby, K. Smoter, Polskich trawelebrytów podróż w miejscu, czyli o przekraczaniu granic kulturowych i jego edukacyjnych konsekwencjach na przykładzie programu „Azja Express”, „Podstawy Edukacji: Graniczność, Pogranicze, Transgresja” 2017, nr 10

• K. Jędrych, Między egzotycznymi lądami a szkolnymi perypetiami: co nam zostało z „powieści przygodowej” lat 1945-1970, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989). T. 3, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2013

• J. Austen, Duma i uprzedzenie, wyd. dowolne

• A. Martuszewska, Rozdział I. Od romansu antycznego średniowiecznego przez powieść sentymentalną do literatury popularnej i harlekinów, Gdańsk 2014

• A. Martuszewska, Rozdział II. Metamorfozy heroiny romansu, w: tejże, Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014

• J. Gwioździk, Jane Austen. Pisarka – twórczość – epoka w kulturze współczesnej, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2017, nr 3

• H. Fielding, Dziennik Bridget Jones, wyd. dowolne

• A. Setecka, Romans – przejaw zwycięstwa czy klęski kobiet? O romansie dawniej i dziś, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000

• Z. Marecki, Portret kobiety na rozdrożu, w: tegoż, Nowy sentymentalizm. Światopogląd i poetyka polskiej powieści dla kobiet po 1989 roku, Słupsk 2018

• K. Smyczyńska, Dziewczyna w wielkim mieście. Przestrzeń miejska a tożsamość w powieściach z nurtu „chicklit”, „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura” 2006, nr 13

• A. Conan Doyle, Studium w szkarłacie, wyd. dowolne

• N. Gaiman, Studium w szmaragdzie, w: tegoż, Rzeczy ulotne. Cuda i zmyślenia, tłum. P. Braiter, Warszawa 2015

• T. Cegielski, Rozdział I. Fenomen kultury popularnej. Powieść detektywistyczna, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015

• T. Cegielski, Rozdział III. Literackie śledztwo. Jego początki i przebieg, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015

• T. Cegielski, Rozdział IV. Literackie śledztwo. Jego końcowy sukces, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015

• H. Mankell, Piąta kobieta, tłum. H. Thylwe, wyd. dowolne

• M. Kraska, Zbrodnia doskonała. Rzecz o popularności kryminału, w: Mody w kulturze i literaturze popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Kraków 2011

• M. Czubaj, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010 – fragmenty

• M. Samsel-Chojnacka, Szwedzka powieść kryminalna jako literatura społecznie zaangażowana, „Studia Humanistyczne AGH” 2011, nr 1

• B. Stoker, Drakula, wyd. dowolne

• A. Has-Tokarz, Motyw wampira w literaturze i filmie grozy, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002

• Z. Wałaszewski, Lęk z gotyckiego lochu. Od archetypu w folklorze ku opowieściom niesamowitym o powracających zza grobu, „Prace Filologiczne” 2010, t. LIX

• D. Piechota, Transgresje wampira we współczesnej kulturze popularnej, w: tegoż, Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej, Lublin 2015

• S. King, Lśnienie, tłum. Z. Zinserling, wyd. dowolne

• H. Kubicka, Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16

• K. Olkusz, Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy, Racibórz 2010 – fragmenty

• P. McKillip, Mistrz Zagadek z Hed, tłum. J. Manicki, Warszawa 1999

• E.I. Rudolf, Chaos i ład – odwieczna wojna w światach fantasy, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16

• T.Z. Majkowski, W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 – fragmenty

• P. Stasiewicz, Strategie badania literatury fantasy, w: Literatura popularna. Tom 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos, D. Chwolik, P. Majerski, K. Niesporek, Katowice 2014

• A. Brzezińska, Opowieści z Wilżyńskiej Doliny, wyd. dowolne – wybrane opowiadanie

• T. Pratchett, Mgnienie ekranu, tłum. P.W. Cholewa, Warszawa 2014 – wybrane opowiadanie

• A. Sapkowski, Miecz przeznaczenia lub Ostatnie życzenie, wyd. dowolne – wybrane opowiadanie

• P. Stasiewicz, Między światami: intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 – fragmenty

• K. Kaczor, Polskie czytanie fantasy, „Jednak książki” 2017, nr 8

• P.K. Dick, Blade Runner, tłum. S. Kędzierski, wyd. dowolne

• K. Uniłowski, Fantastyka i realizm, w: Literatura popularna. Tom 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos i in., Katowice 2014

• D. Suvin, O poetyce gatunku science fiction, tłum. K. M. Maj, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2

• P. Gorliński-Kucik, Między nadzieją a paranoją. O post-człowieku w filmach science fiction (na kilku przykładach), „Creatio Fantastica” 2018, nr 2 (59)

• H.G. Wells, Wojna światów, tłum. L. Haliński, wyd. dowolne

• T. Chiang, Historia twojego życia, w: tegoż, Historia twojego życia, tłum. D. Kopociński, M. Jakuszewski, A. Sylwanowicz, wyd. dowolne

• M. Marcela, Obcowanie z obcymi. O ludzko-obcych hybrydach w „Wojnie światów” Herberta George’a Wellsa i „Drakuli” Brama Stokera, „Zagadnienia Rodzajów Litera

• P. Stępniak, Oddziaływanie przekazów medialnych na świadomość zbiorową na przykładzie Wojny światów Orsona Wellesa, „Com.press” 2019, nr 2 (3)

• M. Atwood, Opowieść podręcznej, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne

• K. Olkusz, Utopia, w: Ilustrowany słownik terminów literackich, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018

• K.M. Maj, Eutopie i dystopie. Typologia narracji utopijnych z perspektywy filozoficznoliterackiej, „Ruch Literacki” 2014, nr 2

• A. Sapkowski, Złote popołudnie, w: tegoż, Coś się kończy, coś się zaczyna, wyd. dowolne

• N. Gaiman, Śpiąca i wrzeciono, w: tegoż, Drażliwe tematy. Krótkie formy i punkty zapalne, tłum. P. Braiter, Warszawa 2015

• A Carter, Popielucha, w: tejże, Czarna Wenus, tłum. A. Ambros, Warszawa 2000

• K.M. Maj, Wymiary transfikcjonalności, „Przestrzenie Teorii” 2018, nr 30

• K. Kowalczyk, Baśniowa popkultura – popkultura baśni, w: tejże, Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru Kinder- und Kausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej, Wrocław 2016

• K. Olkusz, Narracje transfikcjonalne na przykładzie serialu Once Upon A Time, w: Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K.M. Maj, Kraków 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)