Literatura popularna [3001-11B2PO]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Literatura popularna [3001-11B2PO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Weronika Kostecka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Proponowany spis lektur może ulec niewielkim zmianom. • baśnie braci Grimm w tłum. E. Pieciul-Karmińskiej i Ch. Perrault w tłum. B. Grzegorzewskiej – wybrane przez prowadzącą • mity greckie, rzymskie, nordyckie – wybrane przez prowadzącą • J. Campbell, Część pierwsza. Wyprawa bohatera, w: tegoż, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997 • W. Propp, Morfologia bajki, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4 • A. Fulińska, Mit, naśladowanie i „postfiguracja”. Propozycja kategorii opisu współczesnej kultury popularnej, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2 • J. Verne, W 80 dni dookoła świata, wyd. dowolne • K. Słaby, K. Smoter, Polskich trawelebrytów podróż w miejscu, czyli o przekraczaniu granic kulturowych i jego edukacyjnych konsekwencjach na przykładzie programu „Azja Express”, „Podstawy Edukacji: Graniczność, Pogranicze, Transgresja” 2017, nr 10 • K. Jędrych, Między egzotycznymi lądami a szkolnymi perypetiami: co nam zostało z „powieści przygodowej” lat 1945-1970, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989). T. 3, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2013 • J. Austen, Duma i uprzedzenie, wyd. dowolne • A. Martuszewska, Rozdział I. Od romansu antycznego średniowiecznego przez powieść sentymentalną do literatury popularnej i harlekinów, Gdańsk 2014 • A. Martuszewska, Rozdział II. Metamorfozy heroiny romansu, w: tejże, Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014 • J. Gwioździk, Jane Austen. Pisarka – twórczość – epoka w kulturze współczesnej, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2017, nr 3 • H. Fielding, Dziennik Bridget Jones, wyd. dowolne • A. Setecka, Romans – przejaw zwycięstwa czy klęski kobiet? O romansie dawniej i dziś, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000 • Z. Marecki, Portret kobiety na rozdrożu, w: tegoż, Nowy sentymentalizm. Światopogląd i poetyka polskiej powieści dla kobiet po 1989 roku, Słupsk 2018 • K. Smyczyńska, Dziewczyna w wielkim mieście. Przestrzeń miejska a tożsamość w powieściach z nurtu „chicklit”, „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura” 2006, nr 13 • A. Conan Doyle, Studium w szkarłacie, wyd. dowolne • N. Gaiman, Studium w szmaragdzie, w: tegoż, Rzeczy ulotne. Cuda i zmyślenia, tłum. P. Braiter, Warszawa 2015 • T. Cegielski, Rozdział I. Fenomen kultury popularnej. Powieść detektywistyczna, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015 • T. Cegielski, Rozdział III. Literackie śledztwo. Jego początki i przebieg, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015 • T. Cegielski, Rozdział IV. Literackie śledztwo. Jego końcowy sukces, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015 • H. Mankell, Piąta kobieta, tłum. H. Thylwe, wyd. dowolne • M. Kraska, Zbrodnia doskonała. Rzecz o popularności kryminału, w: Mody w kulturze i literaturze popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Kraków 2011 • M. Czubaj, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010 – fragmenty • M. Samsel-Chojnacka, Szwedzka powieść kryminalna jako literatura społecznie zaangażowana, „Studia Humanistyczne AGH” 2011, nr 1 • B. Stoker, Drakula, wyd. dowolne • A. Has-Tokarz, Motyw wampira w literaturze i filmie grozy, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002 • Z. Wałaszewski, Lęk z gotyckiego lochu. Od archetypu w folklorze ku opowieściom niesamowitym o powracających zza grobu, „Prace Filologiczne” 2010, t. LIX • D. Piechota, Transgresje wampira we współczesnej kulturze popularnej, w: tegoż, Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej, Lublin 2015 • S. King, Lśnienie, tłum. Z. Zinserling, wyd. dowolne • H. Kubicka, Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16 • K. Olkusz, Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy, Racibórz 2010 – fragmenty • P. McKillip, Mistrz Zagadek z Hed, tłum. J. Manicki, Warszawa 1999 • E.I. Rudolf, Chaos i ład – odwieczna wojna w światach fantasy, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16 • T.Z. Majkowski, W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 – fragmenty • P. Stasiewicz, Strategie badania literatury fantasy, w: Literatura popularna. Tom 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos, D. Chwolik, P. Majerski, K. Niesporek, Katowice 2014 • A. Brzezińska, Opowieści z Wilżyńskiej Doliny, wyd. dowolne – wybrane opowiadanie • T. Pratchett, Mgnienie ekranu, tłum. P.W. Cholewa, Warszawa 2014 – wybrane opowiadanie • A. Sapkowski, Miecz przeznaczenia lub Ostatnie życzenie, wyd. dowolne – wybrane opowiadanie • P. Stasiewicz, Między światami: intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 – fragmenty • K. Kaczor, Polskie czytanie fantasy, „Jednak książki” 2017, nr 8 • P.K. Dick, Blade Runner, tłum. S. Kędzierski, wyd. dowolne • K. Uniłowski, Fantastyka i realizm, w: Literatura popularna. Tom 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos i in., Katowice 2014 • D. Suvin, O poetyce gatunku science fiction, tłum. K. M. Maj, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2 • P. Gorliński-Kucik, Między nadzieją a paranoją. O post-człowieku w filmach science fiction (na kilku przykładach), „Creatio Fantastica” 2018, nr 2 (59) • H.G. Wells, Wojna światów, tłum. L. Haliński, wyd. dowolne • T. Chiang, Historia twojego życia, w: tegoż, Historia twojego życia, tłum. D. Kopociński, M. Jakuszewski, A. Sylwanowicz, wyd. dowolne • M. Marcela, Obcowanie z obcymi. O ludzko-obcych hybrydach w „Wojnie światów” Herberta George’a Wellsa i „Drakuli” Brama Stokera, „Zagadnienia Rodzajów Litera • P. Stępniak, Oddziaływanie przekazów medialnych na świadomość zbiorową na przykładzie Wojny światów Orsona Wellesa, „Com.press” 2019, nr 2 (3) • M. Atwood, Opowieść podręcznej, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne • K. Olkusz, Utopia, w: Ilustrowany słownik terminów literackich, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018 • K.M. Maj, Eutopie i dystopie. Typologia narracji utopijnych z perspektywy filozoficznoliterackiej, „Ruch Literacki” 2014, nr 2 • A. Sapkowski, Złote popołudnie, w: tegoż, Coś się kończy, coś się zaczyna, wyd. dowolne • N. Gaiman, Śpiąca i wrzeciono, w: tegoż, Drażliwe tematy. Krótkie formy i punkty zapalne, tłum. P. Braiter, Warszawa 2015 • A Carter, Popielucha, w: tejże, Czarna Wenus, tłum. A. Ambros, Warszawa 2000 • K.M. Maj, Wymiary transfikcjonalności, „Przestrzenie Teorii” 2018, nr 30 • K. Kowalczyk, Baśniowa popkultura – popkultura baśni, w: tejże, Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru Kinder- und Kausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej, Wrocław 2016 • K. Olkusz, Narracje transfikcjonalne na przykładzie serialu Once Upon A Time, w: Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K.M. Maj, Kraków 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.