Podstawy metodologii badań naukowych [2700-BI-D4PMBN]
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodologii badań naukowych [2700-BI-D4PMBN] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Tomasz Gackowski |
Strona domowa grupy: | http://www.lbm.uw.edu.pl |
Literatura: |
Przykładowa, niekompletna lista: • M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004 • P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. IFiS PAN. 2004. • K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000. • R.D.Wimmer, J.R. Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008. • E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000 • T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009 • A. K. Jain, P. Flynn, A. A. Ross, Handbook of Biometrics, Springer 2008 |
Zakres tematów: |
Zagadnienia: 1. Istota badań – co to znaczy badać? (wiedza potoczna vs wiedza naukowa) 2. Czym jest proces badawczy (ujęcie systemowe) 3. Pytania i hipotezy badawcze. Jak jest stawiać? (zmienne zależne i niezależne) 4. Dobór próby – typy 5. Pilotaż – szkolenie zespołów badawczych 6. Organizacja bazy danych – czyszczenie danych (praca na zbiorach) 7. Raport – sposoby prezentowania wyników (tabela vs wykres) 8. Analiza zawartości 9. Analiza dyskursu (Krytyczna analiza dyskursu) 10. Analiza narracji (w tym analiza wizualna/semiotyczna) 11. IDI, FGI, Diada, Obserwacja 12. Badania sondażowe (problem „sondażokracji”) 13. Projektowanie kwestionariusza (typologie pytań, skale) 14. Ankiety (Wywiady) – telefoniczne, pocztowe, audytoryjne, F2F, CAPI, CAWI, CATI, DBM 15. Badania czytelnictwa (metodologia) 16. Badania radiometryczne (słuchalności) (metodologia) 17. Badania telemetryczne (metodologia) 18. Badania internetowe – social media – web crawling oraz cite/user centric (PBI etc.) 19. Mystery Shooper / Garbage Research / Shadows 20. Badania eksprymentalne – eyetracking 21. Badania biometryczne – facetracking 22. Badania biometryczne – GSR/EDA 23. Badania biometryczne – ECG / EMG 24. Badania biometryczne – EEG 25. Badania wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości |
Metody dydaktyczne: |
Konsultacja, opracowanie konspektu i hipotez badawczych. Zajęcia mają formułę mieszaną - konsultacje indywidualne, materiału audio-wizualne (online/offline), recenzja przekazywanych materiałów - konspektów, opisu problemu badawczego, zmiennych oraz hipotez. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konsultacja, opracowanie konspektu i hipotez badawczych. Zajęcia mają formułę mieszaną - konsultacje indywidualne, materiału audio-wizualne (online/offline), recenzja przekazywanych materiałów - konspektów, opisu problemu badawczego, zmiennych oraz hipotez. |
Uwagi: |
Wznowienia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.