Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii badań naukowych [2700-BI-D4PMBN] Rok akademicki 2020/21
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy metodologii badań naukowych [2700-BI-D4PMBN]
Zajęcia: Rok akademicki 2020/21 [2020] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Tomasz Gackowski
Strona domowa grupy: http://www.lbm.uw.edu.pl
Literatura:

Przykładowa, niekompletna lista:

• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004

• P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych. IFiS PAN. 2004.

• K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000.

• R.D.Wimmer, J.R. Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.

• E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000

• T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009

• A. K. Jain, P. Flynn, A. A. Ross, Handbook of Biometrics, Springer 2008

Zakres tematów:

Zagadnienia:

1. Istota badań – co to znaczy badać? (wiedza potoczna vs wiedza naukowa)

2. Czym jest proces badawczy (ujęcie systemowe)

3. Pytania i hipotezy badawcze. Jak jest stawiać? (zmienne zależne i niezależne)

4. Dobór próby – typy

5. Pilotaż – szkolenie zespołów badawczych

6. Organizacja bazy danych – czyszczenie danych (praca na zbiorach)

7. Raport – sposoby prezentowania wyników (tabela vs wykres)

8. Analiza zawartości

9. Analiza dyskursu (Krytyczna analiza dyskursu)

10. Analiza narracji (w tym analiza wizualna/semiotyczna)

11. IDI, FGI, Diada, Obserwacja

12. Badania sondażowe (problem „sondażokracji”)

13. Projektowanie kwestionariusza (typologie pytań, skale)

14. Ankiety (Wywiady) – telefoniczne, pocztowe, audytoryjne, F2F, CAPI, CAWI, CATI, DBM

15. Badania czytelnictwa (metodologia)

16. Badania radiometryczne (słuchalności) (metodologia)

17. Badania telemetryczne (metodologia)

18. Badania internetowe – social media – web crawling oraz cite/user centric (PBI etc.)

19. Mystery Shooper / Garbage Research / Shadows

20. Badania eksprymentalne – eyetracking

21. Badania biometryczne – facetracking

22. Badania biometryczne – GSR/EDA

23. Badania biometryczne – ECG / EMG

24. Badania biometryczne – EEG

25. Badania wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości

Metody dydaktyczne:

Konsultacja, opracowanie konspektu i hipotez badawczych. Zajęcia mają formułę mieszaną - konsultacje indywidualne, materiału audio-wizualne (online/offline), recenzja przekazywanych materiałów - konspektów, opisu problemu badawczego, zmiennych oraz hipotez.

Metody i kryteria oceniania:

Konsultacja, opracowanie konspektu i hipotez badawczych. Zajęcia mają formułę mieszaną - konsultacje indywidualne, materiału audio-wizualne (online/offline), recenzja przekazywanych materiałów - konspektów, opisu problemu badawczego, zmiennych oraz hipotez.

Uwagi:

Wznowienia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)