Seminarium roczne empiryczne [2500-SRE]
Rok akademicki 2021/22
Seminarium,
grupa nr 286
Przedmiot: | Seminarium roczne empiryczne [2500-SRE] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 286 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 3 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Andrzej Tarłowski |
Literatura: |
Ross, N., Medin, D., Coley, J. D., & Atran, S. (2003). Cultural and experiential differences in the development of folkbiological induction. Cognitive Development, 18(1), 25-47. Tarłowski, A. (2006). If it's an animal it has axons: Experience and culture in preschool children's reasoning about animates. Cognitive development, 21(3), 249-265. Tarłowski, A. (2018). Ontological Constraints in Children's Inductive Inferences: Evidence From a Comparison of Inferences Within Animals and Vehicles. Frontiers in psychology, 9, 520. Tarłowski, A. (2019). Parent-child conversations about biological kinds as a potential contributor to the variability in biological knowledge. Psychology of Language and Communication, 23(1), 238-276. Tarłowski, A. (2017). The reliance on inclusive living thing in inductive inference among 5-year-olds: the role of access to nature and the size of receptive vocabulary. Psychology of Language and Communication, 21(1), 109-132. Taverna, A. S., Waxman, S. R., Medin, D. L., Moscoloni, N., & Peralta, O. A. (2014). Naming the living things: Linguistic, experiential and cultural factors in Wichí and Spanish speaking children. Journal of Cognition and Culture, 14(3-4), 213-233. |
Zakres tematów: |
Zespół MultiLADA, którego członkowie będą wspólnie prowadzili seminarium mgr, realizuje obecnie dwa projekty: StarWords i PolkaNorski. Prace magisterskie pod opieką dr Andrzeja Tarłowskiego realizowane będą w ramach projektu PolkaNorski i dotyczyć będą związku rozwoju językowego i zaplecza kulturowego (edukacja przedszkolna i środowisko domowe) z wiedzą o świecie, a w szczególności wiedzą o istotach żywych. Staramy się zrozumieć jakimi kategoriami posługują się dzieci, w jaki sposób uogólniają nowopoznaną wiedzę w zależności od specyfiki doświadczeń językowych i kulturowych. W badaniach posługujemy się metodami mierzącymi kategoryzację, wnioskowanie indukcyjne oraz nazywanie. Metody te wykorzystywane są szeroko w badaniach rozwoju poznawczego, w szczególności rozwoju wiedzy biologicznej. Większość danych empirycznych w projekcie uzyskamy dzięki wykorzystaniu specjalnie przygotowanej na potrzeby projektu PolkaNorski aplikacji do pomiaru wnioskowania indukcyjnego. Ponadto prowadzić będziemy ankiety z rodzicami oraz nauczycielami edukacji przedszkolnej. Badania porównywać będą myślenie dzieci wychowujących się w miastach i na wsi. Zainteresowane osoby będą miały także możliwość zaangażowania się w badania rozmów dzieci z rodzicami na temat świata przyrody. Osoby uczestniczące w seminarium magisterskim MultiLADy, w zależności od swoich zainteresowań badawczych, mogą dostać dostęp do różnych danych już zebranych przez członków zespołu we wcześniejszych i aktualnych projektach. Zadania badawcze otrzymywane w ramach seminarium (opracowywanie procedur badawczych, przeprowadzanie badań, kodowanie danych surowych itp.) nie muszą się pokrywać z zestawem danych, które student/ka będzie analizować w swojej pracy (np. jeśli dane te są już całkowicie zebrane i zakodowane). |
Metody dydaktyczne: |
* przygotowanie do samodzielnego stawiania pytań badawczych i poszukiwania literatury bezpośrednio ich dotyczącej (w tym referaty studentów) * dyskusje dot. głównych problemów teoretycznych związanych z tematyką seminarium * dyskusje dot. opracowywania procedur badawczych * warsztaty związane z przygotowaniem do prowadzenia badań wybranymi metodami * przygotowanie do doboru metod statystycznych analizy danych uzyskanych w badaniach * warsztaty bibliograficzne (stosowanie oprogramowania do tworzenia bibliografii: ZOTERO) * warsztaty dot. przygotowywania konspektu i pisania pracy mgr |
Uwagi: |
Tarłowski Andrzej, gr. dzienna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.