Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium roczne empiryczne [2500-SRE] Rok akademicki 2021/22
Seminarium, grupa nr 286

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium roczne empiryczne [2500-SRE]
Zajęcia: Rok akademicki 2021/22 [2021] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 286 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Andrzej Tarłowski
Literatura:

Ross, N., Medin, D., Coley, J. D., & Atran, S. (2003). Cultural and experiential differences in the development of folkbiological induction. Cognitive Development, 18(1), 25-47.

Tarłowski, A. (2006). If it's an animal it has axons: Experience and culture in preschool children's reasoning about animates. Cognitive development, 21(3), 249-265.

Tarłowski, A. (2018). Ontological Constraints in Children's Inductive Inferences: Evidence From a Comparison of Inferences Within Animals and Vehicles. Frontiers in psychology, 9, 520.

Tarłowski, A. (2019). Parent-child conversations about biological kinds as a potential contributor to the variability in biological knowledge. Psychology of Language and Communication, 23(1), 238-276.

Tarłowski, A. (2017). The reliance on inclusive living thing in inductive inference among 5-year-olds: the role of access to nature and the size of receptive vocabulary. Psychology of Language and Communication, 21(1), 109-132.

Taverna, A. S., Waxman, S. R., Medin, D. L., Moscoloni, N., & Peralta, O. A. (2014). Naming the living things: Linguistic, experiential and cultural factors in Wichí and Spanish speaking children. Journal of Cognition and Culture, 14(3-4), 213-233.

Zakres tematów:

Zespół MultiLADA, którego członkowie będą wspólnie prowadzili seminarium mgr, realizuje obecnie dwa projekty: StarWords i PolkaNorski. Prace magisterskie pod opieką dr Andrzeja Tarłowskiego realizowane będą w ramach projektu PolkaNorski i dotyczyć będą związku rozwoju językowego i zaplecza kulturowego (edukacja przedszkolna i środowisko domowe) z wiedzą o świecie, a w szczególności wiedzą o istotach żywych. Staramy się zrozumieć jakimi kategoriami posługują się dzieci, w jaki sposób uogólniają nowopoznaną wiedzę w zależności od specyfiki doświadczeń językowych i kulturowych. W badaniach posługujemy się metodami mierzącymi kategoryzację, wnioskowanie indukcyjne oraz nazywanie. Metody te wykorzystywane są szeroko w badaniach rozwoju poznawczego, w szczególności rozwoju wiedzy biologicznej. Większość danych empirycznych w projekcie uzyskamy dzięki wykorzystaniu specjalnie przygotowanej na potrzeby projektu PolkaNorski aplikacji do pomiaru wnioskowania indukcyjnego. Ponadto prowadzić będziemy ankiety z rodzicami oraz nauczycielami edukacji przedszkolnej. Badania porównywać będą myślenie dzieci wychowujących się w miastach i na wsi. Zainteresowane osoby będą miały także możliwość zaangażowania się w badania rozmów dzieci z rodzicami na temat świata przyrody. Osoby uczestniczące w seminarium magisterskim MultiLADy, w zależności od swoich zainteresowań badawczych, mogą dostać dostęp do różnych danych już zebranych przez członków zespołu we wcześniejszych i aktualnych projektach. Zadania badawcze otrzymywane w ramach seminarium (opracowywanie procedur badawczych, przeprowadzanie badań, kodowanie danych surowych itp.) nie muszą się pokrywać z zestawem danych, które student/ka będzie analizować w swojej pracy (np. jeśli dane te są już całkowicie zebrane i zakodowane).

Metody dydaktyczne:

* przygotowanie do samodzielnego stawiania pytań badawczych i poszukiwania literatury bezpośrednio ich dotyczącej (w tym referaty studentów)

* dyskusje dot. głównych problemów teoretycznych związanych z tematyką seminarium

* dyskusje dot. opracowywania procedur badawczych

* warsztaty związane z przygotowaniem do prowadzenia badań wybranymi metodami

* przygotowanie do doboru metod statystycznych analizy danych uzyskanych w badaniach

* warsztaty bibliograficzne (stosowanie oprogramowania do tworzenia bibliografii: ZOTERO)

* warsztaty dot. przygotowywania konspektu i pisania pracy mgr

Uwagi:

Tarłowski Andrzej, gr. dzienna

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)