Zajęcia źródłoznawcze. Źródła do dziejów i kultury Żydów polskich w XX wieku [2900-JSM-ZZ-AGR]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zajęcia źródłoznawcze. Źródła do dziejów i kultury Żydów polskich w XX wieku [2900-JSM-ZZ-AGR] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | August Grabski | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Ireneusz Ihnatowicz, Andrzej Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003 * Igor Borkowski, Współczesny prasowy wywiad dziennikarski: techniki prowadzenia, opracowanie, publikacja, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, R. 1 (2011). Izabela Lewandowska, „Oral history" we współczesnej Polsce: badania, projekty, stowarzyszenia, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, R. 1 (2011), s. 81-103. * J. Wiszniewicz, Życie przecięte. Opowieści pokolenia Marca, Wołowiec 2008, (fragment). * Michał Pietrzak, Reglamentacja wolności prasy w Polsce: 1918-1939, Warszawa 1963, (fragmenty). * Dariusz Jarosz, Sprawozdanie Departamentu Publikacji Nieperiodycznych Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z działalności w 1968 roku, [w:] „Z badań nad książką i księgozbiorami historycznymi”, tom 1, r. 2006, s. 95-131. * C. Malaparte, Kaputt, tłum. J. W. Borejsza, Warszawa 2000, (fragment). Okupacja i ruch oporu w Dzienniku Hansa Franka 1939-1945. T. 1, 1939-1942, [wybór i oprac. pod nauk. kier. Stanisława Płoskiego: Lucjan Dobroszycki et alt.], Warszawa 1970, [fragmenty]. * Księgi pamięci jako źródło wiedzy o historii, kulturze i Zagładzie polskich Żydów, [w:] Tam był kiedyś mój dom... Księgi pamięci gmin żydowskich, wybór, opracowanie i przedmowa Monika Adamczyk-Garbowska, Adam Kopciowski i Andrzej Trzciński, Lublin 2009, s. 11-58. * Filip Musiał, Podręcznik bezpieki: teoria pracy operacyjnej Służby Bezpieczeństwa w świetle wydawnictw resortowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych PRL (1970-1989), Warszawa 2015, (fragment). Sławomir Cenckiewicz, Oczami bezpieki: szkice i materiały z dziejów aparatu bezpieczeństwa PRL, Warszawa 2012 (fragment). Sergiusz Kowalski, Magdalena Tulli, Zamiast Procesu: Raport o mowie nienawiści, Warszawa 2003, (fragmenty). |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia mówiona (oral history) w warsztacie badacza XX w. 2. Obraz powojennego pokolenia polskich Żydów w twórczości Joanny Wiszniewicz 3. Prasa i cenzura w II RP. Analiza wybranego numeru „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” 4. Obraz Żydów w tzw. prasie gadzinowej („Nowym Kurierze Warszawskim”) 5. Działalność cenzury w Polsce Ludowej na przykładzie lat 1967-1968 6. Prasa w PRL. Analiza wybranego numery „Trybuny Ludu” 7. Prasa mniejszościowa w PRL. Analiza wybranego numeru „Fołks Sztyme” 8. „Księgi pamięci” jako źródło historyczne – walory i ograniczenia 9. Reportaż literacki: specyfika źródła 10. Mechanizmy wykluczania mniejszości ze wspólnoty: fenomen „mowa nienawiści” 11. Zasób archiwalny Żydowskiego Instytutu Historycznego 12. AAN – kolekcje archiwalne dotyczące historii Żydów 13. Instytut Pamięci Narodowej – charakterystyka zasobu archiwalnego, specyfika źródła policyjnego 14. Podsumowanie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Analiza źródeł 2. Dyskusja 3. Pokaz archiwalny 4. Wykład 5. Prezentacje multimedialne |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. August Grabski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.