Historia literatury niemieckojęzycznej [3302-HL1-Z]
Semestr zimowy 2021/22
Seminarium,
grupa nr 7
Przedmiot: | Historia literatury niemieckojęzycznej [3302-HL1-Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Paweł Piszczatowski |
Literatura: |
1. Wolfgang Beutin, Matthias Beilein, Klaus Ehlert (†), Wolfgang Emmerich, Christine Kanz, Bernd Lutz, Volker Meid, Michael Opitz, Carola Opitz-Wiemers, Ralf Schnell, Peter Stein und Inge Stephan, Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart, J.B. Metzler, Berlin 2019. 2. Marian Szyrocki, Dziele literatury niemieckiej, t. 1, PWN Warszawa 1969. 3. Lektury źródłowe dopasowane do tematyki poszczególnych spotkań. |
Zakres tematów: |
Zarys historyczny literatury niemieckojęzycznej od jej początków do czasów oświecenia. W oparciu o prezentacje multimedialne i lekturę fragmentów tekstów źródłowych (w języku niemieckim i – o ile będzie to potrzebne – polskim przekładzie) omówione zostaną najważniejsze zjawiska w literaturze niemieckiego obszaru językowego wieków średnich, epoki reformacji, baroku i oświecenia. 1. Najwcześniejsze zabytki literatury w języku niemieckim (Hildebrandslied, Merseburger Zaubersrüche) 2. Das Nibelungenlied (fragmenty) 3. Wolfram von Eschenbach, Parzival (fragmenty) 4. Walter von der Vogelweide, wybrane wiersze 5. Martin Luther, Sendbrief vom Dolmetschen, fragmenty przekładu Biblii 6. Andreas Gryphius, wybrane wiersze 7. Andreas Gryphius, fragmenty dramatów 8. Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen, Der abenteuerliche Simplicissimus (fragmenty) 9. Gotthold Ephraim Lessing, teksty z zakresu teorii dramatu 10. Gotthold Ephraim Lessing, Emilia Galotti 11. Gotthold Ephraim Lessing, Nathan der Weise |
Metody dydaktyczne: |
Wprowadzenie do poszczególnych epok i zagadnień tematycznych przy zastosowaniu prezentacji multimedialnych, lektura tekstów źródłowych (po niemiecku i polsku), dyskusje w oparciu o materiały audiowizualne (np. filmy dokumentalne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne w oparciu o rozmowę na temat problematyki seminariów i tekstów źródłowych. |
Uwagi: |
Zajęcia będą prowadzone w języku polskim z wykorzystaniem materiałów niemieckojęzycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.