Praktyczna nauka języka niemieckiego [3302-2PN1c-L]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka niemieckiego [3302-2PN1c-L] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 17 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Zdzisław Owczarek |
Literatura: |
1. Stałe śledzenie wybranych tytułów prasy codziennej i tygodniowej oraz słuchanie audycji informacyjnych w Deutschlandfunk 2. Heinz Pünder, (Hrsg)., Praktischer Journalismus in Zeitung, Radio und Fernesehen, Verlag Ölschläger, München 1991 3. Peter Linden, Wie Texte wirken: Anleitung zur Analyse journalistischer Sprache, Berlin 2008 4. Peter Schiwy/Walter J. Schütz (Hrsg.), Medienrecht, Hermann Leuchterhand Verlag, Neuwied, Kriftel, Berlin 1994 5. Heribert Höfling, Bernd Möwes, Matthias Pechstein (Hrsg.), Europäisches Medienrecht, Verlag C.H.Beck, München 1997 6. Sibylle Reiter, Stephan Ruß-Mohl (Hrsg.), Zukunft oder Ende des Journalismus, Verlag Bertelsmann Stiftung, Gütersloh 1994 7. Alexander Siedschlag, Digitale Demokratie – Netzpolitik und Deliberation, in: Welt Trend, Zeitschrift für internationale Politik und vergleichende Studien, Nr. 48, Postdam 2005 8. Simone Abendschön, Politische Online-Öffentlichkeit – abseits vom Mainstream der Printmedien, in: ebenda, s. 27 9. Grundgesetz, Deutscher Taschenbuch Verlag, München 2005 |
Zakres tematów: |
Zajęcia „Pressesprache II” zapoznają studentów 1 roku studiów II stopnia ze specjalistycznym obszarem języka prasowego z uwzględnieniem wiedzy realioznawczej i obejmują w szczególności: 1. Krajobraz mediów w Republice Federalnej Niemiec 2. Prawo prasowe w Niemczech 3. Największe wydawnictwa prasowe i koncerny medialne w Niemczech 4. Specyfika krajobrazu prasowego w Niemczech 5. Przegląd prasy regionalnej i ponadregionalnej oraz prasy online - Kompleksowe opracowanie pracy regionalnej na przykładzie wybranego kraju związkowego - Kompleksowe opracowanie prasy lokalnej na przykładzie wybranej metropolii 6. Przegląd najważniejszych tygodników i ich struktura rynkowa 7. Analiza i systematyka tytułów prasowych wg grup adresatów, poziomu merytorycznego, opcji politycznych itd. 8. Kształtowanie opinii publicznej poprzez wybór i hierarchię ważności tematyki informacji. 9. Analiza wiadomości/doniesień oraz relacji/sprawozdań w prasie i radiu. Formułowanie własnych tekstów w tym zakresie. 10. Umiejętność precyzyjnego oddzielania obiektywnej informacji od treści opiniotwórczych. 11. Prasa jako platforma debaty publicznej. |
Uwagi: |
Student ma rozeznanie w tytułach prasy codziennej i tygodniowej, potrafi oddzielić obiektywną informację od treści opiniotwórczych. Potrafi ocenić jej jakość, w przybliżeniu opcję światopoglądową / polityczną. Posiada wiedzę realioznawczą w odniesieniu do prasy i mediów elektronicznych. Umie konstruować teksty prasowe (patrz punkt 9), w tym odnoszące się do wydarzeń w Polsce, posługując się właściwą terminologią. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość: Google Meet, Google Classroom oraz platformy Kampus UW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.