Przedmiot wybieralny V 3302-PW3sz5-L
Semestr letni 2021/22
Seminarium,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Przedmiot wybieralny V 3302-PW3sz5-L | |||
Zajęcia |
Semestr letni 2021/22 (2021L)
(zakończony)
Seminarium (SEM), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | |||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: | Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. | ||
Liczba osób w grupie: | 11 | |||
Limit miejsc: | 10 | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Waldemar Czachur | |||
Literatura: |
Bartmiński, Jerzy (1985): Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. In: Basaj Mieczysław, Rytel Danuta (eds.): Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej. Tom III. Wrocław, 25-53. Schaff Adam (1980): Stereotypen und das menschliche Handeln. Wien. Czachur Waldemar (2015): Semantischer und funktionaler Wandel von Metapher und Metonymie polnische Wirtschaft im deutschen Mediendiskurs zur Wirtschaftskrise, w: Constanze Spieß, Klaus-Michael Köpcke (eds.): Metapher und Metonymie. Theoretische, methodische und empirische Zugänge. Berlin/Boston, s. 227-246. Orłowski Hubert (1996a): „Polnische Wirtschaft“ Zum deutschen Polendiskurs der Neuzeit. Wippermann Wolfgang (1981): Der „deutsche Drang nach Osten”. Ideologie und Wirklichkeit eines politischen Schlagworts. Darmstadt. |
|||
Zakres tematów: |
Celem seminarium jest zrozumienie, dlaczego i w jaki sposób w języku zapisują się różne stereotypy. Steoretypy postrzegamy jako ustabilizowane sposoby postrzegania świata, które ułatwiają nam życie, ponieważ ułatwiają nam podejmowanie decyzji w świecie pełnym sprzeczności, oraz tym, którego nie znamy. Podczas zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: - język a sposoby postrzegania świata i powstawania stereotypów, - analiza historycznie uwarunkowanych polskich stereotypów o Niemczech i niemieckich o Polsce, - lingwistyczna analiza stereotypów w słownikach, mediach i dowcipach w Polsce i w Niemczech. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - praca z tekstem, - wykłady, - dyskusje, - prezentacje. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: - zadania domowe, - praca projektowa w grupach dwuosobowych, - prezentacja wyników. |
|||
Uwagi: |
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Clasroom, Google Meet). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.