Komparatystyka [3001-11A2KP]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Komparatystyka [3001-11A2KP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Leszczyński | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zagadnienia oraz proponowane lektury I. Komparatystyka literacka Polski i angielski model poematu dygresyjnego: "Beniowski" Juliusza Słowackiego (p. I-II) i "Don Juan" Lorda Byrona (p. I) T. Stoppard, "Rosencrantz i Guildenstern nie żyją" [w kontekście "Hamleta"] - w: „Dialog” 1969, nr 1(153) Tematologia – np. motyw Narcyza w literaturze ("Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele", red. M. Cieśla-Korytowska, I. Puchalska, M. Siwiec, Kraków 2008 – wybór) II. Komparatystyka kulturowa (w tym postkolonialna) M. Atwood, "Dobre kości" (dyskursy zmarginalizowanych) J. Rhys, "Szerokie Morze Sargassowe" [w kontekście "Jane Eyre" Ch. Brontë] J.M. Coetzee, "Hańba" (albo Ch. Achebe, "Świat się rozpada" (tł. Małgorzata Żbikowska) lub "Wszystko rozpada się", tł. Jolanta Kozak) III. Komparatystyka dyskursów Dyskurs dziennikarski a literatura (fragmenty: T. Capote, "Z zimną krwią" – lub N. Mailer, "Na podbój księżyca") Dyskurs naukowy w literaturze (M. Shelley, "Frankenstein"; P. Levi, "Układ okresowy") Darwinizm i ewolucjonizm w dyskursie literackim (H. G. Wells, "Wehikuł czasu") IV. Komparatystyka interartystyczna Malarstwo prerafaelitów a ballady Johna Keatsa i Alfreda Tennysona Malarstwo Jacka Malczewskiego a inne sztuki (utwory literackie, muzyczne i filmowe) Ilustracje literackie (np. "Maria" Malczewskiego, "Alicja w Krainie Czarów" L. Carrolla) Adaptacja filmowa a współczesna polityka (sztuki Szekspira w XX i XXI wieku) V. Translatologia (w przypadku zainteresowania Studentów tą tematyką) Lista lektur może ulec zmianie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.